donderdag 7 januari 2016

Dochter en tasjes

Vooral in het weekend en in de vakantie vind dochter het heerlijk om naar het centrum te gaan met buurmeisje. Eerst ontbijten, en daarna door naar de zee.man of ac.tion. Vorige week vertelde ik haar dat ze nu beter zelf een tasje van huis mee kan nemen, omdat ze daar nu voor moet betalen. Toen ze hoorde dat de tasjes 5 cent kosten, was haar eerste reactie "oh, dat is niet veel, ik koop ze wel gewoon."

Tja, die reactie had ik kunnen verwachten. Ik heb haar uitgelegd waarom het beter is dat er minder plastic tasjes uitgedeeld worden (de dieren in de zee eten het op), en ik heb haar laten uitrekenen hoeveel tasjes er in een euro gaan, een bedrag wat dochter heel veel zegt.
Dat bleken twee goede argumenten te zijn waarom het beter is dat ze zelf een tasje meeneemt. We hebben nu zo'n opvouwbaar tasje in haar handtas gedaan.

2 opmerkingen:

  1. Mooi opvoedmoment! Goed dat je haar hebt uitgelegd wat de gedachte achter het bedrag voor tasjes is en dat ze toen van gedachten veranderde!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die tasjes komen er hier al een aantal jaar niet meer in. Dochter krijgt haar ongewassen kleding nog wel eens mee terug van haar vader in een plasticzak, en die gaat ook weer terug naar haar vader. Als ik al zelf bakjes en zakjes meeneem naar de supermarkt, de nootjeswinkel en de winkels er ook echt op uitzoek dat ik dingen verpakkingsloos kan kopen dan neem ik natuurlijk ook geen zakjes aan.
    Bij de snackbar zijn ze er al aangewend dat ik zelfs mijn eigen bakjes voor de friet etc meeneem. Of we eten het daar gewoon op, en dan neem ik mijn bord mee.

    Het is in het begin even wennen, maar dat gaat snel.

    BeantwoordenVerwijderen