zaterdag 2 januari 2016

Dromen

Toen ik afgelopen woensdag dochter naar mijn ouders bracht, was mijn moeder helemaal vol over het oudejaarslot wat ze had gekocht. In haar hoofd had ze de jackpot al verdeeld.

Donderdag zag ik op het NOS journaal daar een item over. Waarom mensen zo massaal die loten kopen. Het kwam er op neer dat mensen voor €15 of €30 een droom kopen. Ik moest daar om lachen. Dat is een hoop geld om te dromen.
Maar als ik naar mijn ouders kijk, het klopt wel. Vooral mijn moeder droomt ervan om al haar kinderen flink wat geld toe te kunnen stoppen. Dat daar de nodige kanttekeningen en bezwaren tegen zijn, is een andere discussie (ik zou het persoonlijk niet aannemen).
En hoeveel mensen zijn er meer die dromen wat ze met al dat geld zouden kunnen doen, welke zorgen ze achter zich kunnen laten.

Zelf koop ik al heel erg veel jaar geen staatsloten meer. Dat wil niet zeggen dat ik geen dromen heb. Maar ik weet heel goed dat ik die dromen sneller kan realiseren als ik er zelf voor spaar. Mijn grootste droom is ooit met dochter naar Disneyland te gaan. En dan in het vijfsterrenhotel  :-) waarschijnlijk niet heel erg realistisch, maar dromen mag. En wie weet, als ik mijn buffer op orde heb, waar ik dan voor ga sparen.

7 opmerkingen:

  1. Heel goed van je dat je er zo over denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Al die mensen die betalen om te dromen, betalen voor de dromen van anderen, nou ikje niet, ik droom gratis en voor niets en ja die dromen zullen waarschijnlijk niet uitkomen, maar met het geld dat ik niet aan loten uitgeef kan ik wel kleine dromen betalen en dat is ook leuk, zeker omdat ik er veel moeite voor heb gedaan om het geld bij elkaar te krijgrn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo onrealistisch vind ik je droom niet.Je zult het niet in een jaartje bij elkaar sparen maar dat hoeft ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je zal je redenen hebben om eventuele gift aan te nemen, maar als je moeder echt iets zou winnen en kinderen laten meedelen dan lijkt het me voor haar ook niet leuk als een kind weigert. Tot ongeveer 5000 per jaar mag je ontvangen zonder belastinggedoe.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ieder zijn/haar eigen pretjes. Veel mensen kopen loten. Nou en wat dan nog. Jij wil keurig netjes sparen voor een trip naar Disneyland. Ik zou daar mijn geld niet aan uitgeven, maar dat moet je helemaal zelf weten. Is het verkeerd om te dromen ? Ik denk het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik helemaal met je eens.
      Bepaal je zelf. Laat me lekker dromen.

      Verwijderen
  6. Ik heb ook een droom, met mijn kinderen een mooie verre reis maken....ooit...Ben inmiddels al een aantal jaren bezig te sparen en heb het bedrag bereikt, nu spaar ik door voor het zakgeld. Ik kom er wel hoor met ze, ook al duurt het nog 3 jaar. Mooi vast houden aan die dromen van je!

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen