zaterdag 30 januari 2016

Eerlijke kleding?

Op televisie zag ik een herhaling van het programma 'de slag om de klerewereld'. Ik had het al eens gezien, maar nu sloeg toch wel de twijfel toe. Want bestaat er wel eerlijke kleding? Zonder kinderarbeid of uitbuiting? Of veilige fabrieken? Na de uitzending betwijfelde ik het. Ook duurdere merken zijn geen garantie dat het goed zit, die gaan ook voor de winst. Of de kleding etiktten van een keurmerk voor eerlijke kleding, gemaakt door een kind net iets ouder dan dochter.

Er is zo weinig tegen te doen. Het voelt best machteloos. En dus heb ik me iets voorgenomen voor in ieder geval de rest van 2016. Ik koop voor zowel dochter als voor mezelf de rest van het jaar niks nieuws (behalve schoenen). Als we iets nodig hebben koop ik het tweedehands.

3 opmerkingen:

  1. Je hebt helemaal gelijk, ik vind dat ook moeilijk. Wanneer is iets echt eerlijk, daarom koop ik mijn kleding 2de hands zodat er voor mij een extra grondstoffen gebruikt zijn en er slechte omstandigheden zijn waarin mensen/kinderen hun werkzaamheden moeten verrichten.

    Groetjes Esje

    Ps, leuk blog heb je :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is inderdaad vreselijk, kinderarbeid en uitbuiting in de kledingindustrie. En je weet het nooit zeker, ook niet bij duurdere merken. Wel is het zo dat je er bij de goedkoopste kleding en schoeisel van uit kan gaan dat die prijzen niet voor niets zo laag zijn.
    Maar soms heb je gewoon iets nodig en wat doe je dan ? Niet alles is tweedehands te koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel goed van je, nieuw begin!
    Niet veel mensen zullen of kunnen je dit nadoen.

    Ik hoorde laatst de volgende spreuk:
    'Als 1 mens verandert, verandert ook de wereld.
    Verander dan de wereld, en begin bij jezelf!'

    Jij voegt de daad bij het woord!

    Groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen