maandag 18 januari 2016

Internetaankopen

Met mijn zusje had ik het over een nieuwe fiets. Haar fiets is ooit mijn oude fiets geweest, maar na 19 jaar is die echt op. Ze had het erover dat ze een nieuwe fiets voor 290 euro kan kopen. Verbaasd vroeg ik waar ze die dan gaat kopen. Het bleek bij een aanbieder op internet te zijn.

Zelf zou ik heel erg twijfelen bij zo'n aankoop, ik zie meteen heel veel beren op de weg. Want hoe zit het met de garantie? Of als de fiets niet wordt geleverd, dan ben je je geld kwijt.
Of hoe is de kwaliteit, hoe snel roest de fiets, hoe is de kwaliteit van de onderdelen. Voor mezelf teveel redenen om zo'n aankoop toch via een fietsenwinkel te doen. Ook daar staan redelijk betaalbare fietsen. En anders een goede tweedehands fiets.

Ik koop sowieso niet veel via het web. Een paar jaar geleden heb ik mijn tablet bij bol gekocht. Dat kwam omdat ik bij het overstappen van energieleverancier een bon van 100 euro kreeg, en de laptop die ik had werd slecht. Na nog geen drie weken was de tablet kapot. Er kwam geen stroom meer in. Mijn ervaring met die garantie was positief, de tablet heb ik teruggestuurd, en na twee weken had ik hem weer gemaakt terug, het moederbord was vervangen. Nog steeds ben ik heel blij met de tablet.


9 opmerkingen:

  1. Ik zou ook geen fiets via internet kopen, een fiets moet je toch zien en 'voelen'. Voor dat bedrag kun je denk ik bij een fietsenmaker of via Marktplaats ook een prima 2de hands fiets vinden. Ik denk dan snel dat als het zo goedkoop is de fiets ook snel kapot gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Plus dat hij als bouwpakket wordt geleverd en je dan een tijd bezig bent hem in elkaar te zetten terwijl je geen fietsenmaker bent. Dus of het goed gaat......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb zelf slechte ervaringen met fietsen kopen via internet.
    En dan is mijn zwager nog wel fietsenmaker en kon hij de fiets afmonteren en stellen.
    Mijn advies is ook : niet doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn vriendin kocht een fiets voor haar zoon via internet en kreeg die volledig afgemonteerd thuis. Alleen het zadel moest iets naar beneden, maar dat lukte wel. Ze kocht dezelfde fiets die ik bij de lokale winkel kocht voor dochter (andere kleur, zelfde model) en betaalde ruim EUR 40 minder dan wij. Bij ons op de markt staat een fietsenmaker dus het laten maken is ook geen probleem.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn driewielerfiets kocht ik via MP en ben er erg blij mee.

    Als je dat ook gaat doen en er een bekijken neem dan iemand mee die er iets van weet dat is bij onderhandelen ook gunstig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben erg afhankelijk van mijn fiets. Ik koop daarom een fiets via de fietsenmaker. Dat kost iets meer, maar daarbij krijg je bv wel twee winterbeurten voor halve prijs...en dan speel je weer quite. En die winterbeurten, ja dat doe ik altijd. Controle voor de donkere dagen beginnen. En om het jaar bandenwissel. Want stilstaan tien km van huis met lekke band en volle fietstas,dat wil ik niet. Bovendien zijn mijn profielen na twee jaar ook wel glad, dat fietst niet fijn.
    Er zijn al fietsenmakers die geen fietsen in reparatie nemen die via internet gekocht zijn. Ik kan ze niet geheel ongelijk geven, "eigen klant eerst" hahaha.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hoop voor je zusje dat het niet van het (via internet veel aangeboden) merk Po.pal is.
    Deze roesten namelijk weg waar je bijstaat.
    Zelf zou ik liever voor een tweedehands via MP gaan dan bovengenoemd merk kopen.
    C@th

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je moet via internet ook oppassen dat je geen gestolen fiets koopt.
    Ook een goed adres: ex-huurfiets kopen op het station. Vaak goede fietsen met veel korting.

    BeantwoordenVerwijderen