maandag 4 januari 2016

Kinderbijslag

Vandaag is het weer tijd voor de kinderbijslag. Tot vorig jaar nam ik dat geld altijd mee in mijn begroting, en was het daardoor snel uitgegeven. Alleen had dochter dan nog niks van wat ze nodig had.
Vorig jaar ben ik gestopt met het geld te gebruiken voor het dichten van mijn begroting. Tuurlijk, ik reken er nog steeds op. We kijken naar wat dochter nodig heeft.

Ze heeft een paar nette schoenen, en een paar 'school' schoenen. Dochter krijgt het meestal voor elkaar om haar schoenen snel slopen. Bijvoorbeeld de neuzen, bij het schommelen. Die school schoenen worden meestal vervangen als de kinderbijslag komt, het zijn ook niet de duurste schoenen (rond de €30). Als dochter haar schoenen eerder kapot heeft, moet ze het er toch mee doen. Ik heb het idee dat ze nu ook zuinig begint te worden.
50 tot 70 euro wordt gebruikt voor onder of bovenkleding. Net wat ze nodig heeft.

Van mezelf mag ik ook nieuwe schoenen kopen. Ik koop meestal schoenen rond de 20 euro, die vind erg fijn lopen. Ze worden met mijn werk best wel intensief gebruikt, en blijven ook nooit langer goed dan een half jaar.
Vaak combineren we het schoenen kopen met wat leuks, de bios of de mac. Zo is het echt een uitje. Dat wordt daar ook van betaald. Wat overblijft beland meestal wel bij de rekeningen.

Deze keer gebruik ik de kinderbijslag niet voor schoenen. Dochter heeft met sinterklaas goeie gekregen, en ik had nog een reserve paar staan.
Ik betaal er nu dochters zwemlessen voor een jaar van. Dat is 144 euro (12 euro per maand). Voor die andere 90 euro gaan we zaterdag kijken of we wat in de uitverkoop kunnen vinden in grotere maten voor dochter.


10 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zwemmen voor 12 Euro per MAAND? Woh, ik wilde dat ik dat toen had. De twee oudsten kregen samen les voor 30 Euro per half uur. Dat was de laatste 2 jaar. Oudste heeft 7 jaar zwemles gehad. Middelste 5 jaar.
    Marietje heeft 2 jaar gewoon zwemles gehad, ik dacht dat ik 9 Euro per les betaalde. En daarna privé les 27,50 perhalf uur. Jongste 3 maanden les in het buitenbad 125 Euro 3 keer les per week een half uur. Daarna ongeveer 8 Euro per les.2 jaar lang.
    Ik zit best op de kinderbijslag te wachten. Januari is altijd een dure maand met verzekeringen en zo. Plus net een maandkaart gekocht voor schoolvervoer Marietje voor meer dan 300 Euro en de vorige is nog niet verg oed.best lastig als je overal steeds achteraan moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 12 euro per maand voor zwemles? Hier kost het 12 euro per week (2 keer 30 minuten) en dat schijnt al redelijk goodkoop te zijn. Goede schoenen voor 20 euro? Waar koop je die? Met jouw werk heb je ook wel goede schoenen nodig! Ik ben meestal zo rond de 60 euro kwijt voor schoenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De zwemlessen bij het zwembad zelf zijn ook zo duur. Dochter heeft zwemles bij een zwemvereniging die draait op vrijwilligers. Het duurt wel langer voor ze een zwemdiploma hebben, en de zwemlessen zijn 's avonds, maar het scheelt ontzettend veel geld.

      Verwijderen
    2. Woh! Dat is handig! Wat een idee! Super hoor!

      Verwijderen
  4. Vraag me ook af waar je goede schoenen koopt voor 20 euro ? Tip : koop betere schoenen , je doet er veel langer mee. In dit geval is goedkoop duurkoop. Ik koop bijna altijd schoenen van hetzelfde goede merk in de uitverkoop. Scheelt de helft en ik loop er lang op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja wilde ik ook zeggen, geef een keer meer geld uit voor een goede kwaliteit schoenen. Als voorbeeld: ik loop voor mijn werk dagelijks op mefisto's. Ik heb ze nu meer dan 5 jaar en ze kunnen nog wel een paar jaar mee met het juiste onderhoud. Dr Martens laarzen, die heb ik al vanaf 2005 en die draag ik prive bijna dagelijks in de winter. Ze zien er nog fantastisch uit en kunnen nog wel 10 of meer jaar mee. Elk half jaar een paar schoenen van 20 euro is dan echt duurkoop hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik koop mijn schoenen altijd bij van haren, het zijn sneakers. Ik kan op die schoenen de hele dag lopen zonder dat mijn voeten moe worden.

      Verwijderen
  6. Haal je de bijslag ook van je rekening? Dat deed ik namelijk wel altijd. Stopte ik in een apart knipje en als het tijd was om te winkelen dan ging dat knipje mee en kochten we in 1 x heel veel zodat we er weer vanaf waren, kids vonden het nooit fijn om te shoppen. Dat is nu gelukkig anders...Omdat ik veel online koop, stort ik het bedrag op mijn spaarrekening, koop ik iets online, boek ik het geld weer terug op de lopende rekening om het zo te betalen. Werkt prima voor mij. Veel plezier alvast met shoppen.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik haal dat geld altijd van de rekening af. Als geld op de rekening blijft staan, vliegt het er doorheen, terwijl als ik het contant heb ik heel zuinig kan zijn.

      Verwijderen