donderdag 25 februari 2016

Begroting maart

Het loonstrookje was deze maand laat, het kwam gister pas online. Vandaag stond het salaris al op mijn rekening. Tijd om te kijken of mijn begroting klopt, en om alle rekeningen weer te betalen.

Als inkomsten had ik deze maand:

  • Belastingteruggave: €100
  • Toeslagen:  €990
  • Salaris:  €940
De uitgaven:
  • Huur:  €530
  • Bso:  €360
  • Boodschappen: €250
  • Verjaardag:  €50
  • Overblijven:  €50
  • Energie:  €150
  • Water:  €50
  • Zwemmen:  €50
  • Sparen:  €200
  • Hotel:  €100
  • Internet:  €25
  • Verzekeringen:  €15
Mijn salaris viel wat hoger uit, deze maand is er voor vorige maand en deze maand premie van de zorgverzekering afgegaan. Het extra werken voelt lekker, het geeft wat meer ruimte.

Voor de verjaardag van dochter wil ik proberen wat geld apart te leggen. We weten al dat we als vakantie naar hetzelfde hotel gaan als afgelopen dagen, maar voor cadeautjes en het kinderfeestje is het fijn om wat achter de hand te hebben.

Ik kwam met opruimen een rekening tegen van het overblijven, nog van vorig jaar. Bij navraag bleek dat die nog niet betaald was (wat ik ook al dacht). Nu is die wel voldaan.

De zwemlessen had ik voor dit jaar al betaald, voor het diploma zwemmen krijg ik een aparte rekening als dochter mag meedoen. Ze is heel goed vooruit gegaan deze periode, volgende week is de beoordeling of ze mee mag doen met het proefzwemmen. Voor de zekerheid heb ik alvast 50 euro weggezet.

Voor deze vakantie had ik 100 euro meegenomen, voor het geval er iets niet bij de prijs in zat. Dat was niet het geval, alleen het geld voor de trein is er vanaf gegaan: 40 euro. Voor de meidendag hebben we nu nog 60 euro over.

Ondanks dat ik al 200 euro kon sparen volgens mijn planning, heb ik nog 200 euro over. Deze maand wordt de buffer goed bijgevuld :-) 


15 opmerkingen:

  1. Klopt je uitgave van water wel?? Wij betalen met 3 personen 36 euro per kwartaal, en krijgen ook nog altijd wat terug.. Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verwacht dat ik een hoop terug krijg van het water. Mijn waterverbruik is niet hoog.

      Verwijderen
    2. Ik snap dat nooit zo betaal je daadwerkelijk verbruik en zet de rest op de spaarrekening.

      Verwijderen
    3. Ik heb vorig jaar voor het eerst mijn verbruik doorgegeven in plaats van dat het geschat wordt. Ik had geen idee hoeveel mijn verbruik is.

      Verwijderen
    4. Misschien zit bij Nb in het voorschot van het water ook wel de heffing van het waterschap. Dat is hier ook zo.

      Verwijderen
  2. Ik dacht altijd dat je weinig inkomsten had, maar 2000 euro vind ik heel veel. Mijn man en ik verdienen samen 2000 euro per maand en wij krijgen geen toeslagen of kwijtschelding. Netto houden we veel minder over

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, vaak loont het meer om minder te gaan werken, dus als jij zou gaan stoppen zou het zo zijn dat je meer overhoud in de maand zeker bij een huurwoning.

      Verwijderen
    2. Bij een gezamenlijk jaarinkomen van 30.000 euro heb je wel recht op toeslag volgens de proefberekening van de belastingdienst.

      Verwijderen
    3. wij leven van het inkomen van mijn vriend en dat is 1774 per maand wat er op de rekening komt. toeslagen krijgen wij alleen kindgebonden budget en de rest niet en ook geen kwijtscheldingen, meedoenpremies enz.

      Verwijderen
    4. Ik heb de afgelopen jaren ook geen gebruik gemaakt van de kwijtscheldingen, eerst omdat ik niet uit de papiermassa kwam (voor mijn gevoel), nu kan ik het betalen.
      Voorgaande jaren heb ik wel meegedaan met het meedoen fonds, vorig jaar heb ik daar dochters fiets van betaald.

      Verwijderen
    5. @ Miranda, voor kwijtscheldingen gelden ook bepaalde regels. En als je rest van toeslagen niet aanvraagt dan krijg je het ook niet, blijkbaar kunnen jullie goed rondkomen van dat inkomen.

      Verwijderen
  3. Die BSO is best een flinke kostenpost zeg valt me op.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat klopt. Dit is voor 9 uur bso in de week. Per maand moet ik ongeveer 50 euro zelf betalen, de rest wordt bijgelegd met de toeslagen.

      Verwijderen
  4. Wat een riant inkomen dankzij de toeslagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goede planning heb je neergezet! En wat fijn dat je de buffer zo snel kan laten groeien. Fijn gevoel moet dat voor je zijn. En 60 euro alvast voor de meidendag is toch al een heel mooi begin.

    Het valt me wel op dat er veel mensen, niet alleen op jouw blog hoor, best heftig reageren op de toeslagen die mensen ontvangen. Ik zelf heb ook recht op allerlei toeslagen en ik denk dat heel veel mensen niet eens weten dat ze recht hebben op de zorgtoeslag bijvoorbeeld. Daar mag je best behoorlijk verdienen en ook nog eens heel veel spaargeld hebben per persoon in het huishouden. Toch jammer als je deze bedragen laat liggen als je het stiekum toch wel goed kunt gebruiken....

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen