zondag 21 februari 2016

Een meidendag

Vorige week maandag was dochter gevallen en had ze een wondje op haar knie. De juf had er een pleister opgeplakt. Dinsdag is ze naar mijn ouders gegaan omdat ze griep had, en ik heb totaal niet meer aan die pleister gedacht.
Toen mijn moeder erachter kwam, was de pleister vast gaan zitten aan de wond. Volgens dochter had oma de pleister losgetrokken, en was het weer gaan bloeden. Mijn broertje heeft haar knie een paar keer kunstig verbonden, en weer was het gaasje vast gaan zitten.
Met iets meer beleid (het gaasje natgemaakt onder de douche, en daarna dochter de keuze gegeven wie hem ging losmaken), is het goed gekomen zonder de  wond weer kapot te maken.

Daarna was dochter toch wel een down. Bij het idee dat iets pijn kan doen raakt ze snel in paniek, en het kostte haar wat moeite om te zien dat ze het hartstikke goed had gedaan.
Op de bank zat ze wat na te denken, en kwam ze met het idee om nu meteen een meidendag te houden. Een leuk idee, maar het was al bijna avond.

Toch vind ik haar idee wel goed. Een meidendag met de bioscoop, daarna winkelen  bij haar favoriete winkel, de kringloop, en misschien naar de mac.
Ik denk dat we de meidendag vrijdag gaan doen. Dan is mijn salaris binnen (en weet ik wat ik over hou), en het is in principe de laatste dag van de vakantie, zaterdag moet ik werken.
De kosten voor onze meidendag heb ik nu op 50 euro gepland.

  • De ochtend film: 10 euro + wat lekkers: maximaal 10 euro (drinken nemen we zelf mee, snoepjes mag dochter daar kopen, en in de pauze een plak cake).
  • Winkelen bij de kringloop: maximaal 20 euro
  • De mac: 8 euro.
Ik zeg dochter nog niks van mijn plannen, mocht het niet kunnen, dan is ze ook niet teleurgesteld.

3 opmerkingen:

  1. Als er een pleister geplakt moet worden doe er dan wat atrix handcreme onder en verschoon elke dag. Het wondje blijft dan soepeler en er vormt zich minder korst.
    Bij grotere wonden die bij mindere verzorging lidtekens kunnen veroorzaken werkt dit goedje heel goed.

    Paar maanden geleden heb ik de palm van mijn hand ernstig verbrand -bij aardappelen in olie bakken- een plek van 7cm in diameter. Elke dag 2x nieuw verband, atrix erop, eerst gaasje en dan stukje plastic folie erop zodat de wond vochtig blijf en daarna goed verbonden.
    Duurde wel 3 weken voor nieuwe huid kwam maar het is helemaal mooi geworden zonder lidtekens en harde plekken, ook alle handlijnen zijn er weer.
    Toen ik aan dokter en dermatoloog vertelde wat ik had gedaan waren ze heel verbaast dat dit zo goed werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naar altijd die pleisters die zo vast plakken. Mijn kinderen hadden er ook altijd moeite mee en wilden dan liever geen pleister.
    Een meidenavond deed ik ook regelmatig met mijn dochter. Van te voren mocht ze kiezen wat voor lekkers we zouden eten en gingen we dat kopen. wij deden dan meestal ook een maskertje maken of kopen. We hebben een keertje een chocolade avond gehad met een chocolademasker, chocolademelk en een doosje chocolade er naast. we lakten elkaars nagels in de meest vreemde kleuren, deden elkaars haar en kropen daarna onder een dekentje om een film te kijken met iets lekkers er bij.
    Daarna mocht ze bij mij in bed slapen en las ik haar heel heel lang voor. Zo genieten!
    Geniet maar lekker met je dochter,Het is zo fijn om samen te doen wat je leuk vindt.
    Fijn dat het je hand zo goed genezen is Lot. brandwonden zijn altijd zo moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja atrix is dan echt een wondermiddel. Ook voor schaafwonden werkt het zo goed.

      Het probleem met wondverzorging is voor velen dat ze het te schoon willen houden en daarmee de zelfgenezende kracht van het lichaam verstoren.

      Na een paar dagen gaat een grote wond er een beetje raar uitzien met verschillende kleuren plekjes en vochtblaasjes en juist dat is een eerste blijk van genezing. Velen die ik deze tip gaf haakten dan af "omdat het er zo vies uitzag". Gevolg ze kregen lidtekens.

      Verwijderen