maandag 29 februari 2016

Energieverbruik februari

Omdat het weer de laatste dag van de maand is, was het weer tijd om naar mijn energieverbruik te kijken. Net als vorige maand had ik met 150 euro opgewaardeerd. Als ik in de zomer dan een goede buffer heb staan, kan ik ervoor kiezen om bijvoorbeeld in juli/augustus niet op te waarderen, en dat geld voor uitstapjes te bewaren.

Dat idee herinnerde me ook weer aan een opmerking in één van mijn eerste blogs over prepaid energie. Wat het verschil was met een gewone energieleverancier. Als je daar in juli/augustus niks betaald heb je een probleem, dan kun je hoge extra kosten krijgen plus de achterstand inlopen. Dat probleem heb ik nu niet. Als ik voldoende tegoed heb staan is het prima, dan mag ik er voor kiezen om een maand over te slaan.

Nog een andere opmerking was dat je aan het opwaarderen blijft. Dat blijkt gelukkig niet het geval te zijn, ik begin de nieuwe maand met sowieso 330 euro aan tegoed. Ik ben heel tevreden met hoe het nu gaat.


5 opmerkingen:

  1. Lijkt mij een hele goede regeling omdat je het zelf in de hand hebt, alleen is het tarief niet iets hoger omdat het pre-paid is. Ik ben zelf bij een leverancier die gebundeld levert dus hoe meer huurders eraan meedoen des te goedkoper het tarief. We zitten nu op 46 euro pm. voor twee personen. Ik let natuurlijk wel heel erg op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien zie ik iets over het hoofd, maar je tegoed is ongeveer even hoog als eind vorige maand, terwijl je €149 hebt opgewaardeerd en ongeveer €62 hebt verbruikt, klopt dat wel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Vorige maand was het tegoed €254. Met de 149 euro van nu is dat 403 euro. Met de 62 euro eraf kom ik uit op 341 euro. Het bericht in januari had ik 27 januari geplaatst, dus dat kan de 7 euro verschil verklaren.

      Ik had er zelf niet opgelet, dank je voor je oplettendheid :-)

      Verwijderen
  3. Snap sowieso niet hoe dit weinige verbruik al 62 euro waard is. Uitgaande van normale overstaptarieven van 55cnt/m3 en 18cnt/kWh zou je meer richting 45 euro moeten zitten. Dus of dat prepaidverhaal is ontzettend duur of de verbruikswaarden kloppen niet.

    Het verhaal over het verheerlijken van die vergoeden is ook relatief. Begrijp me niet verkeerd, in principe is het gewoon jezelf voor de gek houden. Anders gezegd kan eenieder ook wel 300 euro per maand betalen om vervolgens een jaar lang lekker te verbruiken en op het eind toch misschien nog 1000 euro terug te krijgen. Ben je dan goed en bewust bezig? mwah niet echt. Daarom vind ik het meer een goed gevoel kopen, jezelf foppen. En gezien de prijs krijg ik het idee dat het waarschijnlijk ook nog veel te duur is.

    Wil je bewust worden, houdt de waarden dan bij (bijv. in Excel of Calc van OpenOffice) en bekijk het effect van je leefgewoontes. Maak er eens een leuk grafiekje van en vergelijk dat over de jaren. Mindergas.nl doet dit ook mooi. Die input kan je elk jaar prima gebruiken bij elke leverancier en zo gemiddeld nog minder betalen. Van mijn part doe je factor 1,3 voor het gasverbruik zodat je daar wat reserve hebt voor strenge winters.
    Hou je van buffers? Buffer dan zelf op een eigen rekening i.p.v. dat je moet wachten op de leverancier die het je zonder rente terugbetaald. Hetzelfde principe, maar winst voor de klant ipv de leverancier. Kan je het hele jaar wat minder betalen, maar wel lekker constant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie al wel dat ik beter eerst vorige blogs had kunnen lezen. Wil nog maar wel zeggen dat je op goede weg bent en ga zo door.

      Verwijderen