vrijdag 19 februari 2016

Functioneringsgesprek

Voor veel mensen is het een jaarlijks iets, een functioneringsgesprek. Op mijn werk zijn ze daar iets minder zorgvuldig in, in de acht jaar dat ik een vast contract heb, heb ik één keer een oproep gehad voor zo'n gesprek. Iets wat ik helemaal niet erg vind.

Die ene keer dat ik het gesprek zou hebben, was ik de dag zelf echt ziek van de zenuwen. Ik werd naar huis gestuurd, dat gesprek kwam wel. Ooit...

Vandaag kwam er een collega naar me toe met de notulen van een vergadering. Daarin werden nieuwe functioneringsgesprekken aangekondigd. Bij die gesprekken zou een onafhankelijk iemand zitten. De collega was aan het mopperen, ze had er geen goed gevoel over. 

Ik zie nu niet tegen zo'n gesprek op. Ik weet hoe ik mijn werk doe. De bewoners lijken nog steeds blij te zijn als ik kom schoonmaken, en ook collega's vertrouwen erop dat als ik iets doe het wel goed komt. 
Misschien is het waar mijn collega bang voor is, een soort selectie wie kan blijven en wie niet. Misschien ook niet. 
Het moment komt toch een keer dat het werk stopt. Ik wil me daar niet nerveus om maken, ik wil genieten van elk moment dat ik op mijn werk ben en iets voor de bewoners kan betekenen, al is het maar klein. 

3 opmerkingen:

  1. Functioneringsgesprekken horen er nou een maal bij. Het zijn vaak de collega's die elkaar nerveus maken. Als er onslagen moet worden, dan toch degene die het kortst in dienst is ? Ben je trouwens lid van een vakbond, daar kun je veel aan hebben in onzekere tijden op je werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je moet een funct.gesprek niet verwarren met een beoord.gesprek.
    Google het maar eens, als je zin hebt ;-)
    Een funct. gesprek heeft niet als doel om beoordeeld te worden en is juist een dialoog tussen werkgever en werknemer. Dus ook het functioneren van de werkgever kan aan de orde komen. Sinds ik dit weet ben ik nooit zenuwachtig voor zo'n gesprek, omdat ik weet dat het niet om een beoordeling gaat.
    (Kan natuurlijk wel zijn dat je werkgever het verschil niet weet tussen een funct.gesprek en een beoord.gesprek). Gr.Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou de positieve kanten van een functioneringsgesprek zien. Je kan tips krijgen voor punten waar je nog aan moet werken, maar je krijgt ook te horen wat ze waarderen in jou. Daarnaast is het ook een uitgelezen moment om eens een goed gesprek met de werkgever te hebben over hoe je het zelf ervaart op het moment. :)

    BeantwoordenVerwijderen