zaterdag 6 februari 2016

Gewone tradities?

Op mijn bericht van twee dagen geleden kwam een reactie van anoniem, hij/zij was verbaasd dat iedereen zei: wat leuk, geniet.
Een citaat uit de reactie:

Juist omdat het zo'n leuke traditie was, wordt het zo een beetje gewoon. en ik zou liever een buffer hebben, of mijn huis opknappen zodat je je daar vrij en ontspannen voelt. Daar zit je toch de grootste tijd van je leven....

Ik vond het een interessante reactie, waar ik even over na moest denken. Tradities staan er om bekend dat ze gewoon worden. Maar de uitjes die dochter en ik hebben voelen heel speciaal. Niet alleen voor mij, maar ook voor dochter.
Met die uitjes komen we allebei tot rust, we genieten van alles wat er te doen is, van de paar dagen zonder iets te hoeven...
Daarbij komt ook, dochter blijft niet voor altijd kind. Nu vind ze het nog geweldig om met mij op stap te gaan. Maar wie zegt dat ze het nog leuk vind als ze 16 is. Reden te meer om extra te genieten van onze uitstapjes.

Iedereen is anders, en iedereen maakt andere keuzes. Tuurlijk, een buffer is belangrijk, mijn doel voor 2016 om 2000 euro te sparen is er nog steeds. Ook mijn huis opknappen staat nog steeds op de planning. Maar ook met een volledig opgeknapt en ingericht huis blijf ik (onbewust) veel te waakzaam. De omgevingsgeluiden veranderen niet.
Van het extra geld van de extra weekenddagen (ongeveer 260 euro in februari) ben ik blij dat we iets heel leuks kunnen gaan doen.

Anoniem, ik ben blij met je reactie. Het gaf me reden tot nadenken hoe ik er in sta. Ik snap dat jij andere keuzes zou maken. Maar voor mij zijn deze uitjes niet 'gewoon', ze zijn speciaal en daardoor meer dan de moeite waard!

6 opmerkingen:

  1. Je dochter heeft ook de leeftijd dat ze het kan waarderen EN herinneren.

    Op jongere leeftijd heeft het minder zin om echt speciale dingen met kinderen te doen, dat weten ze later echt niet meer. Of alleen een detail, bv dat ze daar zo'n leuk schepje in de speeltuin hadden liggen.

    Tijd en aandacht een kinderen geven is het belangrijkste, niet wat of waar je het doet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook op jongere leeftijd heeft het zin om speciale dingen met je kinderen te doen, het draait tenslotte niet alleen om hun maar ook om de ouders.
      Als alleenstaand ouder werd ik geacht een vakantie te doen bij cent.er.p, toen ik nog geen kinderen had wilde ik daar nog niet dood gevonden worden en met kinderen ook niet, nog steeds niet. Dat ik mijn 2 jarige meenam naar Indonesie en toen hij bijna 4 was naar Namibie nee, dat kon echt niet want daar had hij niets aan. Samen hebben we genoten, voor mijn kind maakte het idd niet uit waar hij naar toe ging, maar voor mij als ouder wel.

      Verwijderen
  2. Gelukkig was het ook geen haatdragende reactie, maar gewoon iets om over na te denken :)
    Ikzelf zit wat dat betreft een beetje in dezelfde positie als jij, kleine buffer die dit jaar zeker nog groter moet worden, maar van de zomer wel op vakantie!
    Het gaat er toch om de juiste balans te vinden tussen sparen en 'leven'.
    En gezien wij vorig jaar tot ons grote verdriet de vakantie (naar Legoland!) hebben moeten overslaan, zetten we nu gewoon alles op alles dit jaar wél te gaan en ook nog wat over te houden voor 'je weet maar nooit'

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi zoals gelukkig begrepen werd, was het zeker niet onaardig bedoeld. En ik gaf de opmerking juist OMDAT jullie uitje samen voor beide zo speciaal is. 2x binnen aanzienbare tijd maakt het daarom misschien, ongemerkt, minder speciaal.
    Ik heb dat zelf meegemaakt met een, weliswaar kleiner ritueel. Door de frequentie te verhogen werd het iig voor mij minder speciaal. En daar had ik achteraf spijt van.
    Mooi dat je met je gedachten en gevoel op 1 lijn zit over je keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is heerlijk dat je door zo'n weekendje weg kunt ontspannen samen met dochter. Ik heb ook zoiets samen met mijn zoon, niet zo vaak , 1x per jaar meestal.Dus ik begrijp het.
    Toch is het zo dat het ook fijn is als je in je eigen huis kunt ontspannen en bijkomen van alle vermoeienissen in het dagelijks leven. En niet het gevoel hebt dat dit alleen mogelijk is op een weekeindje weg !

    BeantwoordenVerwijderen