woensdag 3 februari 2016

Miskoop

Met grote interesse volg ik de grote aankopen van mijn zusje. Ze probeert alles zo goedkoop mogelijk te krijgen, en dan echt alles. Vaak heb ik er mijn bedenkingen bij. Zoals met de fiets die ze wil bestellen.

Een tijdje terug had ze op ali een tablet gezien die ze wou kopen. Niet voor zichzelf, maar voor mijn neefje die 5 werd. Me verbaasd afvragend waarom een kind van 5 een tablet nodig heeft, vroeg ik ook aan haar of het  niet verstandiger was zo'n apparaat in Nederland te kopen. 
Maar nee, want wat kon er mis gaan. Als je niks geleverd krijgt, krijg je het geld weer terug van ali. En het scheelde toch 20 euro. Ik was gewoon veel te ouderwets.

Het apparaat werd geleverd, en mijn neefje kreeg hem voor zijn verjaardag. 
De tablet heeft het 2 uur volgehouden, toen was hij kapot. Het 'ik zei het toch' lag voorop mijn tong. En probeer nu maar eens service te krijgen in china, dat wordt heel lastig. 

Ik vind het vooral sneu voor mijn neefje, want ondanks dat ik van mening ben dat kinderen van die leeftijd echt nog geen tablet nodig hebben, was hij er wel blij mee.

Ik ben liever ouderwets in dat opzicht, maar als ik een duur apparaat koop vind ik het heel fijn om te weten dat er garantie bestaat.
Toen mijn eigen tablet na nog geen drie weken kapot was, is het moederbord vervangen, en nu bijna twee jaar verder ben ik er nog steeds blij mee.




12 opmerkingen:

  1. Kinderen v 5 hebben n tablet wellicht niet nodig, maar om met hun tijd mee te gaan, ook schooltechnisch is het zeker niet verkeerd. Afhankelijk wat je er mee doet.
    Ali op zich is best redelijk wat betreft garantie. Wij hebben eens de verkeerde maat v iets ontvangen. Geld terug en mochten het product houden. Al zou ik n ipad idd ook hier kopen. Just to be safe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als het niet naar behoren werkt krijg je ook zonder problemen het geld terug. Wij bestelde een usb stick die niet functioneerde. even foto van het geleverde product en klacht. wij kregen zelfs het geld terug + extra vergoeding.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een hele tijd terug kocht je toch ook eens kleren, heel goedkoop , bij ali, of een andere webshop met een oosterse naam ? Van zo'n ver weg shop zou ik niks kopen, verder heb ik al vaker via internet ook duurdere aankopen gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja toen kocht ik kleren. Maar dat vind ik toch iets anders dan een elektrisch apparaat. Als een (goedkoop) kledingstuk kapot gaat, ben ik voor de reparatie niet afhankelijk van een ander.
      Mijn knopen voorraad komt ook van ali af.

      Verwijderen
    2. Ben benieuwd hoelang het dan duurt voordat je de bestelde spullen in huis hebt ? Ik durf dat niet zo, maar misschien valt het mee ?

      Verwijderen
    3. Dat ligt aan de verkoper, soms heb ik het na een week al in huis, soms duurt het bijna twee maanden. Eén keer heb ik het geld terug gekregen omdat ali de verkoper frauduleus vond.

      Verwijderen
  4. Tablet is misschien niet nodig, maar wel een goede investering. Ik dacht ook heel lang dat het niets was, maar de tijden zijn veranderd. Via school kunnen de kinderen thuis ook inloggen op sites waar echt leuke leerzame spellen worden aangeboden binnen een beschermde omgeving. Echt op maat gemaakt. Voor dochter, die iets minder van het leren is, is het een mooie aanvulling. Ik koop zelf het liefst apparatuur via NL-sites. Maar dat is puur gevoelsmatig en niet gebaseerd op ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is hoe je het bekijkt. Een kind van 5 heeft geen tablet nodig; het is geen noodzaak. Aan de andere kant is het in deze tijdgeest wel zo dat kinderen van jongs af aan al in aanraking komen hiermee. Ook op school. Het gaat er dan wat mij betreft om waarvoor ze hem gebruiken en hoe lang. Hierin kun jij ze als ouder vooral begeleiden en grenzen stellen.
    Er zijn talloze leuke informatie en leerzame sites, waar kinderen terecht kunnen om te leren. Maakt het uit of een kind af en toe een filmpje of tv kijkt of op de tablet? Zo lang er maar een goede balans (lees: variatie) is tussen het gebruik en doel van zo'n tablet en andere dingen die belangrijk zijn (spelen, sociale interactie, etc).
    Voor wat betreft de aankoop van een tablet zou ik ook zelf kiezen voor een Nederlandse (online) leverancier. De garantiebepalingen zijn in het buitenland anders; hier weet je waar je aanspraak op kunt maken. Maar goed, dat is een persoonlijke keuze :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kinderen leren ook veel van buitenspelen, als ze ouder worden kunnen ze nog lang genoeg achter een tablet of laptop zitten.
    En waarom zou een kind buiten de schooluren ook nog extra geprikkeld moeten worden om extra bij te leren.
    Laat kinderen gewoon lekker kind zijn.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik ook, ik heb veel liever dat dochter lekker speelt en haar fantasie en creativiteit gebruikt dan dat ze de dag achter een scherm door brengt.

      Verwijderen
    2. Sommige kinderen hebben de extra "leerprikkels" juist nodig omdat ze graag informatie opnemen. Dan is zo'n tablet juist een enorme pre. En dat haalt niks af aan het feit dat het kind niet speelt of geen kind kan zijn.
      Juist doordat ze even intellectueel uitgedaagd worden hebben ze daarna de "rust" om hun gedachtes even te laten varen en "gewoon" te spelen en creativiteit en fantasie te gebruiken. Ipv zich tijdens het spelen van alles af te vragen of druk over te maken.

      Elk kind is anders en daar moet naar gekeken worden. Waar een kind zich fijn bij voelt. En dan bedoel ik niet alles goedkeuren wat een kind wil,maar wel om mee te gaan in de diepere noodzaak van bepaalde dingen van bepaalde kinderen.

      Goed lang verhaal, hoop dat het duidelijk is.

      Verwijderen
  7. Persoonlijk zou ik het ook via een Nederlandse site kopen. Dat geeft toch een fijner gevoel. Tja wel of geen tablet. Lastig. Bij ons op school (groep 5) werken de kinderen allemaal op chromebookjes. Huiswerk is ook allemaal digitaal denk aan wrts voor het leren van de nederlandse en engelse woordjes. Geschiedenis is een pdf boek etc etc. Ook de toetsen gaan digitaal. Ik merk nu al dat zoon er handiger in is dan ik ben.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen