donderdag 24 maart 2016

Begroting april

Gisteren stond mijn loonstrookje weer klaar. Dat vind ik altijd een leuk moment, om te zien wat mijn salaris wordt. In de begrotingen die ik van tevoren maak, neem ik mijn basissalaris zonder ort of extra werk. Dan kan het nooit tegenvallen.

Deze keer heb ik weer mazzel, er zijn weer 39 overuren uitbetaald. Daar ben ik heel blij mee, het is 400 euro extra. Dat is toch wel een heel fijn gevoel.

De begroting die ik nu heb gemaakt, ziet er zo uit:

Inkomsten:

  • Belastingteruggave: €100
  • Toeslagen: €990
  • Loon: €1346
Uitgaven:
  • Huur: €530
  • Bso: €360
  • Boodschappen: €300
  • Paasweekend: €100
  • Sparen: €200
  • Verzekeringen: €15
  • Internet: €25
  • Energie: €50
  • Water: €50
  • Verjaardag: €50
  • Tandarts: €100
  • Slagharen: €70
Met het paasweekend gaan we een paar dagen weg, hiervoor trek ik 100 euro uit. €50 voor op de ov-chip, €10 voor dochter (ze mag het zelf besteden, wat ze overhoudt mag ze houden), en €40 voor het idee dat we iets kunnen kopen. Het meeste zal daarvan overblijven.

Voor mijn energietegoed zet ik er nu 50 euro bij. Er staat nu bijna 300 euro nog als tegoed, en zo koud is het niet meer. Een buffer van 300 euro vind ik goed.

Voor mijn gebit zet ik deze maand 100 euro opzij. Het is even wennen, maar ik ben het ook waard! :-) 

Vanochtend heb ik een weekend weg naar Slagharen geboekt voor in december. In hetzelfde huisje als afgelopen december. Ik heb gekozen om het bedrag (280 euro) in drie keer te betalen. De eerste betaling was 70 euro. Ik werk de komende maanden nog heel wat extra diensten, dat geeft de ruimte om ook de andere betalingen te doen.

Met deze begroting hou ik 580 euro over. Een gigantisch bedrag. 50 euro daarvan hou ik apart voor volgende week, als dochter weer naar de tandarts moet. Voor de reiskosten en voor iets kleins daarna. Met een beetje pech moet ze twee keer daar naartoe, afhankelijk van hoe het volgende week gaat.
500 euro gaan naar mijn buffer. Daarmee staat mijn buffer op 1300 euro (in mijn gedachten ben ik vreugdedansjes aan het maken).

16 opmerkingen:

  1. Hoi Ik wilde een opmerking maken bij de tandartsblog, maar dat kon niet...
    Dus maar even hier.
    Ik las dat je dochter vooral bang is voor de verdoving. Waarom dan een verdoving nemen? Dat is toch bij een gaatje boren helemaal niet nodig? Bij een volwassene kies voel je maar even een beetje zeurend gevoel, maar bij een melkkies, waar dus nog geen zenuwen zitten voel je niks. De verdoving zetten geeft dus angst en pijn wat niet nodig is. Scheelt nog geld ook.

    Je kunt het altijd zonder proberen en altijd nog om een verdoving vragen.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moest als kind ook gaatjes laten vullen omdat mijn gebit niet goed verzorgd werd en ik vond de verdoving ook niet prettig.
      Dus zei ik (7 zal ik toen geweest zijn) een keer dat ik de verdoving niet wilde, maar dat deed pijn! En toen gingen ze verdoving alsnog zetten omdat ik het niet uithield en dat deed toen extra veel zeer omdat er al geboord was!
      Nee, als ze dochter nog een trauma erbij wil geven kunnen ze die verdoving laten zitten, maar dat zou ik niet doen...

      Verwijderen
    2. Pijn in je melkkies? Of was dat al een volwassenen kies want dat maakt het verschil. Bij een melkkies zit nog geen zenuw. Dat is de "pijn" die je voelt.
      Als een melkkies boren pijn doet heb je of een zeeeer lage pijngrens (sorry :D) of je creeert de pijn in je hoofd.

      Verwijderen
    3. Nou ik heb zeker geen lage pijngrens, wat ik allemaal al heb moeten doormaken zonder een piep te geven, dat wens ik niemand toe ;)
      Misschien zit een gebit wel anders in elkaar dan jij denkt, ik kan mijn namelijk niet voorstellen dat er in je melkkiezen geen zenuwen zitten, behalve dat het écht gewoon pijn deed zitten zenuwen gewoon door je hele lichaam omdat je daar nou eenmaal mee geboren word. Zou raar zijn als het in de ene tand wel zit en de andere niet?!

      Verwijderen
    4. Heb het even nagezocht -google is your friend- en er zitten wel degelijk zenuwen in een melkkies. Deze zitten alleen wat hoger waardoor bij oppervlakkig boren misschien geen verdoving nodig zou zijn, maar bij dieper boren zeker wel.
      Kijk, zo leer je nog eens wat :)

      Verwijderen
    5. Als er geen zenuwen in een melkgebit zitten, hoe kan een kind dan kiespijn hebben?

      Verwijderen
    6. Ik heb ook vaak gaatjes in mijn melkgebit gehad en kreeg ook verdoving. Er zitten wel degelijk zenuwen in een melkgebit, anders zouden de tanden zonder dat je het merkt kunnen wegrotten.

      Verwijderen
    7. Ik heb ook gaatjes gehad in mijn melk kiezen, daarvoor werd ik niet verdoofd, wat ik kan herinneren was dat het een zeer vervelend gevoel was maar het niet echt pijn deed. Inmiddels heb ik trouwens een flinke angst voor de tandarts. In april mag ik weer naar de kaakchirug, enkel voor controle maar toch,, die stoel moet ik wel in.

      Wat een prachtig spaar bedrag zeg! Ik snap je vreugdedansje helemaal!

      Verwijderen
    8. ik heb me misschien te bout uitgesproken over "geen zenuwen". Ik doelde idd op het feit dat deze in een melkgebit anders liggen dan bij een volwassenen kies en daardoor (geen) nauwelijks pijn doen.
      En ieders pijngrens is anders bij diverse pijntjes. Ik beval liever dan dat ik naar de mondhygieniste ga en bij boren heb ik dus ook geen problemen. zelfs niet in het bot. anyway....
      Probeerde enkel aan te geven dat een verdoving bij melkgebit over het algemeen overbodig is en dochter dus wellicht een ongegronde angst heeft voor de verdoving die niet nodig is.

      Verwijderen
  2. Heerlijk hè, jubelen bij zo'n spaarbedrag?!
    Ik vind het ook zo heerlijk iedere keer dat er weer wat bij het spaargeld kan!
    Geniet ervan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat gaat goed met je buffer. Knap gedaan. Ik snap dat je toeslagen krijgt, maar niet waar die belastingteruggave vandaan komt.
    Fijne paasdagen.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De maandelijkse belastingteruggave is een voorschot op het (verwachte) teveel betaalde belastinggeld. Dat betekend dat ik nu elke maand wat terug krijg, en dat wordt van het terug te krijgen bedrag van de belastingaangifte afgetrokken.

      Verwijderen
  4. Je houd flink wat over maar realiseer je wel dat je inkomsten op deze maand ook niet echt rond het minimum zitten. Als je een uitkering had gehad had je iets boven de €800 gekregen. Dus je salaris is ver daar boven. Alleen maar fijn dat je je salaris zo kunt op krikken door extra uren. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat realiseer ik me heel goed. Zolang het kan wil ik zoveel mogelijk extra uren werken. Het geeft extra ruimte om te sparen.

      Verwijderen
  5. Wauw, 400 euro extra! Dat lijkt me een heerlijke verrassing inderdaad.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik mocht vroeger geen verdoving bij de tandarts van mijn moeder, ik wens niemand de pijn en de angst toe die ik toen voor de tandarts had. Meteen toen ik op mijzelf ging en alles zelf betaalde liet ik altijd een verdoving zetten. Dat deed even pijn maar daarna, zalig, helemaal niks meer voelde ik. Mijn moeder bedoelde het niet rot maar vond het gewoon niet nodig omdat ze zelf ook nooit een verdoving nam. Ik neem het haar niet kwalijk alleen begrijpen doe ik het niet.

    BeantwoordenVerwijderen