dinsdag 1 maart 2016

De belastingaangifte

De afgelopen vier jaar moest ik bij de belastingaangifte geld terug betalen. Dat kwam omdat ik zes uur per week minder ging werken, en daardoor ook minder ging verdienen. Maar ik kreeg nog steeds een hogere maandelijkse belastingteruggave.

Vorig jaar moest ik 287 euro terugbetalen, en aan het einde van het jaar zette ik 300 euro apart voor dit jaar.
Ik heb net mijn belastingaangifte gedaan, en ik krijg 456 euro terug!
In mijn hoofd ben ik aan het bedenken wat ik met dat geld ga doen. Stop ik het in mijn bufferpotje, of geef ik het aan wat anders uit?

Ik denk dat ik het ga uitgeven als het komt. Dochter gebruikt nog steeds haar baby klerenkast, maar die is toch wel te klein voor haar. En ik zal nog wel meer dingen bedenken vermoed ik. Die buffer komt dit jaar wel goed. In maart en april werk ik ook een heel aantal diensten extra.

13 opmerkingen:

  1. Een tweedehandskast is echt niet duur. Ik heb zelfs een gratis kast via Marktplaats

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn zo'n meevaller! Het is ook een mooi bedrag. Ik zou de helft voor de buffer gebruiken en de helft voor de kast.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk zo'n meevaller. Met de 300 Euro die je al apart had gezet is het een flinke buffer. Het gaat echt goed zo hè! Op marktplaats staan ook mooie kasten die niet te veel kosten. Misschien vind je daar iets van je gading. Dan blijft de buffer nog even goed gevuld.Fijne dag vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die 300 euro zit nu wel in mijn buffer. Daarmee loop zit ik weer op mijn planning (in maart 600 euro hebben). Marktplaats heeft wel mijn eerste keus, daar kun je mooie dingen vinden :-)

      Verwijderen
  4. oeps, mijn 10 jarige gebruikt ook nog haar babykast. Ze vraagt nog niet om een andere, alles past er prima in dus hij blijft voorlopig nog mooi staan.
    Als je dat geld niet had gekregen, had je dan ook die kast vervangen?
    Is het dus echt nodig of kun je het beter toch maar in je buffer stoppen. Hoeveel buffer heb je en is dat in de buurt of meer dan wat het nibud adviseert? Als je minder hebt, zou ik het lekker in de buffer doen. Een lange termijn planning maken, nu geef je al dit soort extra's snel uit, maar wat nu als je straks wel je baan kwijt raakt, dan is zo'n buffer wel fijn want die ww is ook niet zo maar geregeld, dan kan het best zijn dat je een maand tot 6 weken moet overbruggen. Wordt dan wel weer recht getrokken, maar als je dan je buffer hebt maak je dan ook geen schulden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kast staat al langer op de planning. Het probleem is niet dat het een babykast is, hij is te klein voor dochters kleren. In de breedte is hij 55 cm.

      Verwijderen
  5. via marktplaats en weggeef/gratis af te halen pagina's op facebook kun je ook voor weinig of zelfs gratis prima kasten krijgen. Wat Wieteke ook zegt: is dit kast wel echt nodig of doe je het omdat het nu financieel kan?
    Persoonlijk zou ik max €156 voor die kast uitgeven indien echt nodig(maar liefst minder natuurlijk)en dan minimaal €300 voor je buffer gebruiken
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat goed dat je zoveel terug krijgt!! Ik ga hem morgen invullen, klikkerdeklik en klaar, heb geen bijzonderheden te melden en weet al dat ik flink wat terug krijg wat gelijk doorgaat naar mijn vaste buffer!

    Mijn dochter heeft mijn oude kast nog...die kast is rond de 30 jaar oud en we hebben hem gepimpt met verf en behang en hij kan zo nog 20 jaar mee....Niet teveel mee zitten dat je dochter haar "baby" kast nog heeft....En via mp of de kringloop zou je mss 1tje op de kop kunnen tikken en samen mooi gaan maken, heb je ook iets unieks.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grappig. Ik heb het idee dat je de buffer al maanden aan het uitgesteld spekken bent.
    Wij doen het omgekeerd. Eerst de buffer en dan de wensen.
    Die kast is vast al langer te klein. Dat is niet sinds gisteren het geval.
    Misschien kun je de zomerkleren even passen en wegdoen wat niet past. De rest in een shopper erboven op.
    Gelijk even kijken hoeveel er kapot is of niet meer gedragen wordt.

    Wij houden de regel aan om eerst te bufferen tenzij het noodzaak is.
    Eerst 8000 euro buffer. Dan sparen voor een vakantie.
    Vandaag een tegenvallertje. Onderhoud aan de motor en een dode wasmachine. Dat is dan 1200 euro. Mits ik een wasmachine van 100 euro op marktplaats koop.ik neig naar kijken wat ik voor 400-500 euro nieuw kan kopen. ik heb in drie jaar drie wasmachines afgevoerd.

    Misschien die kast uitstellen tot je vakantiegeld krijgt? En dan voor 150 euro een kast kopen?

    Mij is altijd geleerd eerst je buffer op orde. En ik ben de tel kwijt hoevaak ik daar dankbaar voor ben geweest. Als er iets misgaat heb je niets aan een vakantie, leuke spullen of een kast. Wel aan een spaarrekening.

    Ik bedoel het echt goed. Niet vervelend. Ik lees steeds dat je wilt gaan sparen maar eerst nog dit. Eerst nog dat.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij dat het nog een paar maanden duurt voor ik dat geld krijg. Dat geeft de tijd om erover na te denken en rond te kijken voor er definitief een keuze gemaakt gaat worden.

      Verwijderen
  8. Ik denk dat je een ontzettende ontwikkeling door gemaakt hebt om het financieel op orde te krijgen. Petje af voor dit. Daarnaast lees ik vaak dat wanneer er geld binnen komt dat het gelijk er weer uit moet aan uitjes voor je dochter en jezelf.
    Ik denk dat je een prima moeder bent die echt haar dochter niet te kort doet al zouden er wat minder uitjes zijn.
    Ook zorgen voor een gezonde buffer hoort bij de opvoeding en het goede voorbeeld voor je dochter.
    Soms, maar dat kan een heel verkeerde inschatting van mijn zijde zijn, heb ik het idee dat er wat goed gemaakt moet worden voor je dochter met de uitjes.
    Ik denk dat je als eenouder het verder heel goed doet want dat is vaak helemaal niet makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zou de 756 euro lekker in de buffer stoppen. Als je het niet had gehad had je het ook niet uitgegeven. Ennnn zodra je het geld ontvangt is het nog niet definitief. Tot die tijd altijd het geld NIET uitgeven. Anders is het zo'n tegenvaller als er toch een foutje in je aangifte blijkt te zitten.
    De kast opknappen geen goed idee? Dat kan voor een paar tientjes. Leuke rol behang voor binnenin, nieuw kleurtje, wat haken aan de buitenkant leuke dozen erbovenop (ingepakt in hetzelfde behang...)

    Maar tuurlijk moet je het zelf weten. Zodra de definitieve bevestiging er is, is het jouw geld!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekker een nieuwe of tweedehands kast kopen hoor als het geen impuls aankoop is en ze echt aan een andere toe is.

    Koop hem ook niet te klein, kleine meisjes worden groot en ze zal de komende jaren graag regelmatig iets anders willen.

    Je hebt het prima onder controle en geeft je geld goed uit en je hebt overzicht. Dat is veel meer dan vele anderen>

    Mijn complimenten op deze nationale complimentendag!

    BeantwoordenVerwijderen