vrijdag 18 maart 2016

Kinderopvang: stoppen of niet

Sinds dochter zeven is, gaat ze op woensdag en vrijdagmiddag naar de bso. Eerst was het noodzaak, mijn ouders pasten eerst altijd op, maar ze waren verhuisd. Mijn moeder wou haar met alle liefde blijven ophalen, maar na dat was te vermoeiend, voor mijn moeder, maar ook voor dochter.

Nieuwsgierig ben ik gaan kijken en rekenen wat kinderopvang zou gaan kosten. Dat bleek heel erg mee te vallen, een groot deel komt via de kinderopvang toeslag weer terug.
De opvangplaats was ook zo geregeld, met twee weken kon dochter terecht. Ze vond het er heerlijk. Allemaal kinderen om mee te spelen, en op vrije dagen en vakantiedagen wordt er vaak wat leuks gedaan.

Na een jaar was de opvang op vrijdag niet meer noodzakelijk, omdat dochter in groep 5 ook tot drie uur naar school moest, in plaats van twaalf uur. Omdat dochter het zo leuk vond, hebben we besloten dat ze op vrijdag ook blijft gaan.

Dit schooljaar kreeg ik mijn vaste vrije dag op woensdag. De bso zou in dat opzicht helemaal overbodig worden. In overleg met dochter wou ze toch nog erg graag blijven gaan. Het zijn echt feestmiddagen voor haar. En het biedt mij de kans om af en toe extra te werken. Of gewoon een hele dag helemaal voor mij.

Met tien jaar gaan de kinderen over naar een andere bso, met grotere kinderen. Dochter zag dat niet zitten, en ik snap dat heel goed. Dochter is in haar gedrag jonger dan haar leeftijdsgenoten. Zou ze in een groep waar ze de jongste is dan wel aansluiting vinden? Dochter en ik waren er snel uit, de zomervakantie zou haar laatste zijn op de bso.

Gisteren kreeg ik een brief over die overplaatsing. Daar stond in dat ze na de zomervakantie in de nieuwe groep werd geplaatst. Maar ook dat ik als ouder mag aangeven of ik wil dat dochter eerder of later daarheen zou gaan. Ik heb het er met dochter over gehad. Stel dat het kan dat ze langer op haar bso mag blijven. Dochter was heel enthousiast.
Vandaag ben ik haar iets eerder gaan ophalen, om met haar begeleider te praten of dochter langer mag blijven. Hij stond er  helemaal achter, hij heeft ook niet het gevoel dat dochter nu al op haar plek is bij de grotere kinderen. Ze krijgt er sowieso een half jaar bij, en misschien dat het opgerekt kan worden naar een heel schooljaar. Hij had het er al over gehad met zijn leiding, en het was al goedgekeurd voordat de brief werd verstuurd.

Ik vind het zelf ontzettend fijn dat ze ook op de bso dochter goed kennen, en ook rekening met haar houden. Dochter was dolblij toen ik het haar vertelde, ze hoeft nog geen afscheid van haar vriendinnen te nemen.
De keuze om dochter op de kinderopvang te doen, was een goede. Ze heeft er een hoop geleerd, en ze geniet er met volle teugen van.

3 opmerkingen:

  1. Fijn dat het voor je dochter zo geregeld kan worden. Ik maak zelf ook gebruik van de bso van dochter en daar hebben ze maar een locatie met twee groepen een tot 7 jaar en een 7+. Kinderen van ouder dan tien zijn er bijna niet. De meesten willen er rond die leeftijd ook zelf vanaf, heb ik gemerkt. Wij wonen vrij ver van school vandaar dat dochter nog een dagje gaat (ze wordt 11 in april).
    Omdat de kosten voor opvang niet misselijk zijn (zeker voor een woensdag dan moesten wij een dubbel blok afnemen) en de Belastingdienst ook fors meebetaald is mijn mening dat je alleen gebruik moet maken van wat je echt nodig hebt.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat ze op de BSO ook kijken wat in het belang van het kind is. Heerlijk dat ze daar nog even mag blijven.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen