zaterdag 12 maart 2016

Leermoment

Eén keer in de paar weken hebben we een patatdag. Dochter wandeld dan naar de snackbar om de hoek, en haalt voor haarzelf friet, en voor mij een frikandel (lekker op een broodje).

Vandaag ging dochter daar ook heen, en ze nam 5 euro mee in munten. Toen ze weer thuis kwam, vertelde ze dat die mevrouw van de snackbar niet kon rekenen. Hoezo niet, vroeg ik?
Dochter vertelde dat ze al haar geld had gegeven, en maar 50 cent had teruggekregen, terwijl het €3,50 kostte.
Maar waarom geef je haar dan al je geld, terwijl je ook 4 euro had kunnen geven?

Dochter liep naar haar spaarpot en wou er een euro uithalen. Dat vond ik niet nodig, dit is een leermoment voor haar. Ze kan het beter met 1 euro leren dan met meer geld.

3 opmerkingen:

  1. Wat goed van je dochter dat ze dat zag! En dan ook nog die euro terug willen geven... Schattig hoor! En beiden belangrijke vaardigheden voor de toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je dochter heeft er wat van geleerd, maar ik denk dat ik toch even naar de snackbar was gelopen met dochter na het eten.
    Een paar zomers geleden waren we in Frankrijk op vakantie en daar stond een bakkertje waar je in de ochtend vers brood kon kopen. Zoon en dochter gingen dan samen dingetjes halen. Na een dag of wat gaf ik ze EUR 10 mee en kregen ze van EUR 5 terug. We zijn toen terug gelopen en ik heb het geprobeerd uit te leggen. De dame bakker wist het meteen en schrok ook een beetje dat ik verhaal kwam halen. Ik spreek goed Frans dat hielp wel. We gingen met de 5 EURO terug.
    Aan de andere kant gebeurde laatst met dochter dat ze ook te weinig terug had gekregen bij de supermarkt. Bij doorvragen bleek dat dochter een snoepje bij de kassa had gekocht en daar zat het verschil. Ze had het gewoon gekregen als ze het eerlijk gezegd had, maar nu moest ze het uit haar spaarpot pakken. Ze had ook haar lesje geleerd.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zal van deze praktijkervaring waarschijnlijk meer leren dan van de droge sommetjes op school!

    BeantwoordenVerwijderen