donderdag 10 maart 2016

Triest

Van de juf op school had ik al begrepen dat dochter een beetje buiten de boot valt. Ze is qua gedrag jonger dan haar klasgenoten.

Toen dochter naar groep 6 ging was ze blij dat ze bij haar vroegere vriendinnetje in de klas kwam. Ondertussen is tussen die twee een behoorlijke spanning ontstaan. Het meisje sluit dochter al een tijdje (stieken) buiten, en vandaag heeft dochter de juf om hulp gevraagd, en is het kind tot de orde geroepen. Buiten sluiten wordt niet getolereerd. Waarop het meisje heeft gezegd dat ze een half jaar geen vriendin meer wil zijn.

Behalve het in de gaten houden dat het geen pestgedrag gaat worden, en heel veel praten met dochter, weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Er is ook weinig wat kan op dit moment.
Maar ik vind het heel triest voor mijn kind.

Ik heb dochter wel beloofd dat ze een zwemfeestje mag geven als ze haar zwemdiploma heeft. Dat wordt dan meteen haar kinderfeestje. Ze heeft al een lijstje in haar hoofd welke klasgenoten ze wil uitnodigen. Het vriendinnetje is na vandaag geschrapt van het lijstje. Dochter kwam vanavond tot de conclusie dat ze geen echte vriendin is.

6 opmerkingen:

  1. Wat goed dat je dochter zelf om hulp heeft gevraagd aan de juf! Fijn dat hier direct op gereageerd is.

    Ik snap dat je het vervelend vindt dat dit gebeurt.

    Ik denk dat het al heel goed is dat jij je dochter haar verhaal laat doen en echt naar haar luistert. Op dit moment kan je niet meer doen.

    Hopelijk waait het over, mijn kinderen zijn al ouder, maar ik herinner me ook dat zoiets wel eens gespeeld heeft. Gelukkig hebben de kids nu fijne vriendschappen.

    Sterkte! Probeer de balans te vinden, erken naar je dochter toe dat het niet leuk is wat er gebeurt, maar probeer het ook niet groter te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn dochter is iets ouder dan de jouwe en zit in groep 7. Vanaf groep 6 merkte ik dat er andere processen in de klas gingen spelen. Jarenlange vriendschappen gingen opeens over en nieuwe begonnen. Dochter speelde vanaf kleuter met de kleindochter van de buurvrouw die enkele dagen per week bij haar oma is. Dikke mik die twee. Nu bijna over, begon vorig jaar. Zij is dol op voetballen en stoere dingen en dochter niet. Zij is een echt meisjes meisje. Dat irriteert dus laten ze elkaar links liggen. Ook wordt de positie in de klas opeens veel belangrijker.
    Goed dat je dochter hulp heeft gevraagd aan de juf. In de klas van dochter begon een meisjes zich als populairste meisje te gedragen en anderen buiten te sluiten. Het vervolg was dat die uitverkorene ook geen vriendinnetjes meer met andere niet popi meisjes mochten zijn. Omdat de juf het wist is het gelukkig geen pesten of heel akelig geworden. Dochter heeft in de periode toch wel wat traantjes gelaten. Ze heeft vriendinnen genoeg hoor maar het is toch niet leuk als een vriendinnetje niet meer met je wil spelen op school.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een dochter in dezelfde leeftijd. Ik leg mijn dochter uit dat er echte vriendschappen en functionele vriendschappen zijn. Echte vriendschappen heb je maar met een paar mensen in je leven en functionele vriendschappen zijn mensen waar je soms mee speelt omdat je allebei zin hebt om te spelen, maar er geen (emotionele) verwachting bij hebt. Meiden op die leeftijd zijn vaak bezig met groepjes/kliekjes vormen waarbij er constant meiden in en uit het groepje gezet worden (met alle verdriet voor sommige meiden). Dochter vond dit in het begin heel moeilijk en was erg verdrietig. Nu kijkt ze met andere ogen naar vriendschappen en kan daar nu goed mee omgaan. Ze speelt zolang het leuk is maar als het dramatijd is neemt ze afstand en speelt ze een tijdje met iemand anders of even alleen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. , groetjes Renate (bovenstaand bericht was van mij)

      Verwijderen
  4. Oh, dat soort dingen is altijd rot. En het doet ook een moederhart pijn. Maar de conclusie van je dochter vind ik heel zinnig. Dat doet ze goed!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat Renate schrijf leerde ik mijn kinderen ook. Je hebt beste vriendschap,functionele vriendschap en kennissen. En ik leerde hen ook dat mensen van plek kunnen wisselen. Dus een kennis kan een functionele vriendin worden of een beste vriendin een kennis. Lastig maar een echte grote mensenles.
    Familie is weer een verhaal apart :)

    BeantwoordenVerwijderen