dinsdag 5 april 2016

Deelsommen

Een tijdje terug vertelde de juf van dochter dat ze graag wilde dat dochter leerde delen. Volgens de juf niet onmogelijk, de tafels heeft ze dit schooljaar allemaal goed onder de knie gekregen.

Vandaag zag ik dat dochter inderdaad de gedeeld door sommen heeft gekregen. Dochter zat er flink mee te stoeien, maar snappen deed ze het niet.
Omdat ze vandaag een korte dag had, was ze lekker vroeg thuis. Haar sommen bleven haar bezig houden.

Ik aan het begin van het schooljaar een blok met oefenblaadjes gekocht. De keersommen die er in stonden kwamen aardig overeen met haar sommen op school. Zo konden we extra oefenen als ze er behoefte aan had. In dat blok staan ook de deelsommen, en ook die zijn goed op het niveau van dochter. Samen hebben we na het middageten geoefend. 

Na een uurtje (ze wou zelf blijven oefenen) leek ze het te snappen, het zijn net omgekeerde keersommen (aldus dochter). Na anderhalf uur heb ik gezegd dat ze lekker moet gaan spelen.
Ik blijf onder de indruk van haar doorzettingsvermogen. Ondanks dat die sommen net een onbegrijpbare taal voor haar zijn, geeft ze niet op. 
Ze vertrok stralend naar boven: morgen op school kan ze haar sommen maken!

10 opmerkingen:

  1. Deel en keersommen?
    Voor mij nieuwe woorden, in mijn schooltijd heette dat breuken en maalsommen.

    Stoere dochter heb je die zich zo inzet en het wil begrijpen, heeft ze vast van haar moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, Lot, breuken zijn weer wat anders. Delen / vermenigvuldigen, en dan de breuken. Delen 200 :10 = 20 en een breuk 2/3.

    Ik snap de moeilijkheid, mijn kind worstelt er ook nog steeds mee. Heeft te maken met haar dyslexi waardoor ze slecht automatiseert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha komt weer tevoorschijn dat ik niet goed op school was en rekenen kan ik ook niet zo goed. Kwam voornamelijk omdat ik totaal niet geinteresseerd was in de school en leren. Was wel leuke school geloof ik maar niet aan mij besteed. Diploma heb ik gelukkig wel en was erg blij dat schooltijd voorbij was.

      Verwijderen
  3. Misschien is er wel iemand die een leuke tip weet om rekensommen op de pc te doen?
    Mijn kinderen hadden lange tijd een korte pauze(even naar de wc ofzo) nodig tussen de plus en min sommen, en de keer en deel sommen. En spelenderwijs veel oefenen. Mijn oudste werkt nu in de administratie, veel met cijfers dus, dus het is helemaal goed gekomen.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt reclame, maar dat is het niet maar Squla, kost wel wat, maar levert ook echt wat op. Kreeg de tip van iemand anders die dit weer van de bijlesjuf kreeg, en haar kind heeft het geholpen, en die van mij nu ook.

      Verwijderen
    2. Dochter heeft ook met squla gewerkt. Voor dochter werkt dit niet, ze werd er heel onzeker en verdrietig van. Ik oefen liever met haar samen op papier.

      Verwijderen
  4. Knap van je dochter! Mijn zoon had vroeger moeite met rekenen. Hij was/is een kind dat in beelden denkt en had net een andere uitleg nodig. Delen en breuken leerde wij hem door het te oefenen met echt muntgeld en een denkbeeldige pizza of getekend op papier. Groet Elle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Soms moet je het kinderen inzichtelijk maken hoe iets werkt door bijv. een komkommer in stukjes te snijden en daarmee stoeien.
    Het gaat vaak als ze het niet snappen over het systeem ( wat er werkelijk gebeurd)wat niet wordt begrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is zo mooi om te lezen hoe trots je over je dochter praat. Ik word altijd erg blij van je stukjes over haar. Ze lijkt me een prachtmeid.
    Puckie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat fijn dat je haar zo kon helpen, en dat ze het daarna ook echt snapte.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen