dinsdag 19 april 2016

Mijn doel van spaargeld

Op mijn blog van gisteren was een reactie gekomen (waarvoor dank :-) ) waarin stond dat diegene 2000 euro niet veel spaargeld is als er iets nieuws moet komen.
Bij mezelf kwam toen de vraag, waarvoor maak ik een buffer.

Ik heb nog nooit een buffer gehad. Waarschijnlijk onverstandig, maar ik zag geen ruimte om er één te maken. En ook de noodzaak zag ik niet. Met de dreiging dat mijn werk gaat verdwijnen, kwam het doel om mijn schulden af te lossen heel erg hoog op mijn lijstje te staan. Want wat zou er in 2016 gaan gebeuren? Dat ik mijn baan dit jaar nog zal hebben is zo goed als zeker. Maar de vraag van wat er gaat gebeuren is doorgeschoven naar 2017.

Mijn belangrijkste doel voor mijn buffer is voor mezelf een gevoel van zekerheid creëren. Het gevoel dat ik niet in een gat van onwetendheid zak als het zover is. Als ik mijn baan verlies, ga ik eerst nog twee jaar in de boventalligheid met salarisgarantie. Alleen al die extra uren en ort vallen dan weg.
Mochten er apparaten kapot gaan, dan kan ik die vervangen met deze buffer als dat nodig is. Bang voor kosten aan het huis hoef ik niet te zijn, dit is een huurhuis.

Mijn buffer gaat zeker nog hoger worden dan mijn doel van nu. Al is het maar om drie maanden vaste lasten achter de hand te hebben. Maar tot nu toe ben ik heel erg tevreden over hoe het gaat. De extra vakantie gaat niet van de buffer af, die kan ik volledig betalen van het (overgebleven) boodschappengeld. Ik gun het mezelf :-)

10 opmerkingen:

  1. Die laatste zin is geweldig: " ik gun het mezelf (extra vakantie)"! Groot gelijk dat je voor iets kiest waar dochter en jij blij van worden. Tuurlijk kan je van het geld ook andere dingen doen maar dat beslis JIJ toch? Alvast veel plezier daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog een tip voor je spaargeld: houd alvast rekening met de middelbare school straks, die kost heel wat meer dan de basisschool, schrik niet van bedragen van € 500 of meer per jaar. Boeken zijn gratis, maar de rest absoluut niet. Tot aan proefwerkpapier moet je betalen.

    En verder geniet lekker van je vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal per school verschillen, bij ons zit de derde nu op het voortgezet onderwijs en we hebben nog nooit hoeven betalen voor proefwerkpapier. Wij hebben moeten betalen dit jaar voor huur van het kluisje, huur laptop, een excursie en een pakket tekenmaterialen.

      Verwijderen
  3. dat is ook vervelend. Heb je een buffer, is het nog niet genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jij bent degene die bepaald hoe hoog je buffer moet zijn, en niet iemand anders. En een ieder bepaalt zelf weer waar hij/zij zich prettig bij voelt. Ik heb ook een bepaald bedrag wat ik moet hebben, en hier kom ik ook niet aan!

    Lekker gaan genieten met je dochter en we hopen toch wel op een beetje mooi droog zonnig weer die dag!

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Natuurlijk bepaald een ander niet hoe hoog je buffer moet zijn, gelukkig niet zou ik zeggen.... :-D

    Ik gaf alleen aan dat 2000 euro niet echt veel is, zeker niet als je dreigt werkeloos te worden. Het uitje is je gegund dat weet je maar ik ben gewoon zelf een mens die meer achter de hand zou willen hebben, vandaar mijn reactie. Jammer dat door andere reageerder als een vervelende reactie wordt uitgelegd, begrijpend lezen is blijkbaar ook een vak.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jij staat helemaal achter je eigen keuze, dat is goed! Ik gun jullie ook een leuke en zonovergoten vakantie, veel plezier alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Omdat het over je buffer gaat en ik me al een tijdje afvraag waarom jouw verzekeringspremie maar 15 euro per maand is.... :D
    Vroeg ik mij af, zou je die 15 euro eens kunnen toelichten want mijn premie is veel hoger en blijkbaar kan ik hier nog iets leren.
    Alleen al een reisverzekering is al bijna 15 euro... En dan heb je nog inboedelverzekering, wellicht rechtsbijstand, WA verzekering en natuurlijk zorgverzekering. Wij dan ook nog een autoverzekering dus dat verschil snap ik...

    Als je het niet wilt doen prima hoor, maar ik was nieuwsgierig. Want dan zou ik mijn buffer dus nog hoger willen hebben als je een aantal dingen (misschien) niet verzekerd hebt.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb alleen de inboedelverzekering+WA verzekering. Een reisverzekering vind ik onnodig, buiten nederland kom ik niet. Een begrafenis verzekering heb ik niet, daar moet ik nog achteraan. Mijn zorgpremie gaat direct van mijn loon af.

      Verwijderen
  8. Ok. Dankjewel.
    Een reisverzekering is ook bij bijv. diefstal op je weekendjes weg van toepassing he? En met een annuleringsverzekering kun je bij onverhoopte zaken je reisbedrag terugkrijgen. Ik hoyu van zeker haha en ja dat kost dus (soms) meer geld. Tot dat je hem nodig hebt.
    Ik heb ook geen begrafenisverzekering. Dat is iets waarvan je precies kunt weten wat het kost en opzij kunt zetten. In jouw geval is dan wel meer dan je buffer weg ben ik bang, dus idd wel iets om te bekijken.

    Bedankt voor je openheid!

    BeantwoordenVerwijderen