zondag 17 april 2016

'Vuile' naald

Gisteren op mijn werk wou ik een bordje afwassen. Er lagen twee stukjes plastic op. Ik pakte ze op om weg te gooien, toen ik merkte dat één van de stukjes aan mijn pink bleef hangen. Toen ik beter keek zag ik er een naaldje aan zitten. Verdorie. Ik heb hem eraf gehaald en gekeken of er bloed uit mijn vinger kwam. Dat was het geval. Ik ben naar een collega uit de zorg gelopen om te vragen hoe ik moest handelen, ik had dit nog nooit gehoord of zelf bij de hand gehad.
Terwijl ik de instructies opvolgde (goed laten doorbloeden, daarna goed spoelen en desinfecteren), belde een collega verder om na te gaan hoe groot de kans was op eventuele infectie. Gisteren werd verteld dat het gevaar klein was, het was geen holle naald waar bloed aan zat. Gelukkig maar. Omdat het me toch niet helemaal lekker zat besloot ik om maandag toch maar even de huisarts te bellen, gewoon om zeker te zijn.

Vanmiddag werd ik door mijn werk gebeld. Het verhaal dat het niet ernstig was, was niet waar. Er werd geadviseerd om toch even de huisartsenpost te bellen.
Ik ben ooit wel eens ingeënt tegen hepatitis B, maar die was toen niet aangeslagen. Om die reden vond de huisartsenpost het beter als ik een injectie kwam halen. De kans is heel klein dat de cliënt waarvan de naald was besmet is met iets, maar gewoon voor de zekerheid.

Ik ben blij dat ik niet verantwoordelijk ben voor die rondslingerende naalden. Het werd/wordt hoog opgenomen. En maar goed ook. Het is nu gelukkig goed afgelopen :-)

7 opmerkingen:

  1. Is er geen prik protocol? Weet je van welke client de naald geweest is? Vind dit een hele rare gang van zake...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is een protocol, en er zijn een hoop regels rondom het prikken en het omgaan met naalden. De cliënt is bekend.
      In al die jaren dat ik bij de instelling werk is dit de eerste keer dat het gebeurd.

      Verwijderen
  2. Hè, bah. Wat naar dat dit gebeurd is. Ik hoop dat het zonder ernstige gevolgen zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig nemen ze het hoog op. Het is nogal wat zeg...Je bloed moet ook getest, dat hoort bij het prikprotocol, op hepatitis B, tetanus en HIV.Vraag er even na, alleen een inenting is niet voldoende.

    Hoe hoort men te handelen na prik/snij incident. http://www.arbocatalogus-afvalbranche.nl/medisch+behandelen+na+prik-snij-incident

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De cliënt van wie de naald was is vandaag getest. Het is nu wachten op die uitslag.

      Verwijderen
  4. Naar, hoor. Natuurlijk valt het waarschijnlijk allemaal wel mee, maar toch. Ik vind ook dat men moet kijken, hoe dit nu heeft kunnen gebeuren. Een gebruikte naald hoort niet zomaar open en bloot op een bordje te blijven liggen! Zo'n naald hoort meteen na gebruik afgevoerd te worden. Dus wat ging er mis?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het zéér met Greet eens. sterkte en lieve groet, Marle

    BeantwoordenVerwijderen