vrijdag 27 mei 2016

Afwasmachine

Al jaren is de afwas hier een groot probleem. In goede periodes lukt het me goed om regelmatig af te wassen, maar in mindere periodes is dat echt een struikelblok.

Al een paar weken zit ik minder goed in mijn vel. Mijn huis begint weer wat rommeliger te worden, het stoort me ook niet. Dat is iets waar ik voor moet waken. Ook de afwas voelt niet meer als een struikelblok of valkuil, maar als een bodemloze put. Vorige week kreeg ik van mijn collega al te horen dat ik er erg moe uit zie. Omdat ik dat zelf te laat voel, of wil voelen, heb ik met haar afgesproken dat ze het tegen me zegt.
Deze week voel ik ook dat ik te moe ben. Ik rust niet meer uit na een goede nachtrust en de tranen zitten erg hoog. Ik heb me voorgenomen morgen goed uit te rusten (ik heb vrij), zondag moet ik werken, en maandag heb ik vrij. Als ik me maandag nog zo moe voel meld ik me voor komende week af. 

Omdat de afwas een bodemloze put is, en ik weet dat ik vaker zulke periodes kan hebben, heb ik besloten om een afwasmachine te kopen. Een kleine die op het aanrecht kan staan, de keuken is te klein om er zo één neer te zetten. 
Het is even wennen, zo'n ding op het aanrecht, maar ik ben er heel erg gelukkig mee. Het ding gebruikt zes liter water per wasbeurt, en de afwas wordt schoon terwijl ik lekker op de bank zit.

In goede periodes zal ik nog steeds met de hand afwassen, maar in periodes zoals deze vind ik het nu al ideaal. Dat is weer één struikelblok minder :-) 

18 opmerkingen:

  1. Let ook op de elektra. Ik heb vroeger ook zo,n ding gehad en t is n kostenpost. Vaak meer dan n grote. Of n halve die bestaan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Per wasbeurt is de energie 0,55 kWh. Ik kan een grote of halve afwasmachine niet in mijn keuken hebben. Dan zou ik mijn wasmachine de deur uit moeten doen.

      Verwijderen
  2. Heb je hem al, de afwasmachine ? Mijn ervaring met zo'n ding is, dat ze inderdaad mooi schoon afwassen. Maar...je moet nog steeds voorspoelen en inladen, uitladen en opbergen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik heb hem al, een deel van de achterstallige vaat is al weggewerkt.

      Verwijderen
    2. Fijn, dat geeft vast een goed gevoel !

      Verwijderen
  3. Misschien kan je dochter helpen met inruimen en uitruimen van de vaatwasser. Die van ons vindt het nog erg leuk om te doen (ze is 11). Onze zoon wat minder (is 16) maar ook hij helpt regelmatig.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die kleine vaatwassers zij echt vaak de moeite niet waard, rumoeriger en onzuiniger dan zijn grote broer en een paar pannen kun je al vergeten. En zet bv koelkast erop kun je hem wel kwijt in de keuken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als dat voor jou het leven zoveel makkelijker maakt is dat een prima beslissing.
    Mijn struikelblok is het gasfornuis schoonmaken, helaas bestaat daar geen machine voor.

    Afwasmachine heb ik in mijn nieuwe keuken ook maar kan hem nog niet gebruiken want het is nog niet af en aangesloten allemaal, duurt al weken omdat vriend alles zelf wil doen.
    Op zich heb ik geen hekel aan afwassen, vind het wel ontspannend moment in de loop van de avond, maar ik had er de ruimte voor en ivm leeftijd is het eigenlijk een hulpmiddel om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik voor mijn fornuis dettol, dat spul erop sprayen, 5 minuten laten inwerken, en daarna kun je het super makkelijk schoonmaken.

      Verwijderen
  6. voor Lot een tip : mijn man is kok en mijn eerste vriend was ook kok dus als je gasfornuis netjes is dan leg je er alu-folie op met de blinkende kant naar boven zodat de volgende keer je gasfornuis netter blijft nu nog alleen die oven poetsen brr en de diepvries en frigo uitkuizen ook niet fijn en ja afwassen mijn afwasvriendin is stuk en ik heb geen centjes voor een nieuwe momenteel...lieve groet Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat persoonlijk een nogal milieuonvriendelijke tip om dagelijks een stuk aluminiumfolie neer te leggen en weer weg te gooien. Aluminiumfolie is erg belastend voor het milieu.

      Verwijderen
    2. Jezebelle dank vor de tip, ik doe dat wel eens als hij net schoon is en ik weet dat fornuis erg vies gaat worden doordat wat ik ga maken. Elke dag verschonen vergeet ik dan weer en ik vind het eigenlijk ook lelijk staan.

      Verwijderen
  7. Als jij je daardoor beter voelt en je voelt dat er een last van je schouders is afgevallen, is het een hele goede aanschaf. Je werkt en voedt je dochter op, het is belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt en voldoende rust hebt. En als het financieel eraf kan, is zo,n vaatwasser voor jou een handig hulpmiddel. Vind het goed van jou dat je vraagt aan je collega,s, familie ed, om jou te waarschuwen als je minder alert wordt op huishouden, financiën ed, dan kun je op tijd ingrijpen en weer orde op zaken stellen. Jij bent goed bezig met grip op je eigen leven te hebben en te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik lees regelmatig je stukjes.Ik had bij het lezen soms het gevoel,dat al het invallen en overuren maken je vandaag of morgen zou gaan opbreken.
    Je zult meer pauzes moeten gaan inlassen,en goed naar je lichaam moeten luisteren.
    Misschien leg je de lat iets te hoog.
    En als jij je goed voelt om een afwasmachine te hebben dan is dat jou goed recht.
    Het werk blijft langer bestaan dan wij mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Yep, goed plan om je door een kennis te laten vertellen dat je moe bent. Dat heb ik met ziekzijn, dat voel ik veel te laat en daar vraag ik ook hulp van anderen bij.
    Prima dat een afwasmachine je helpt maar vergeet niet óók rust in te bouwen. Het geeft overbelasting aan als de afwas blijft staan...die gaat niet weg door een afwashulpje in te schakelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn antwoord op de ziekte lipoedeem vind je op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen