maandag 23 mei 2016

De toeslagen

De toeslagen zijn een naar mijn idee veelvoorkomend terugkerend onderwerp op mijn blog, zelfs al schrijf ik er niet over. Het leeft, dat is duidelijk.

Ik moet zeggen dat ik heel dankbaar ben dat de toeslagen bestaan. Daardoor kan ik in een mooi huis wonen, kan dochter twee keer per week naar de opvang, en kunnen we ook nog leuke dingen doen.
En bij dat laatste heb ik vaak het gevoel dat de schoen wringt. Leuke dingen doen van andermans belastinggeld? Waar iemand anders harder voor heeft gewerkt? Waarvoor heb je dan toeslagen?

De toeslagen heb ik zelf niet bedacht. Ik ben niet verantwoordelijk daarvoor, en ook niet voor de regels om ervoor in aanmerking te komen. Net zoals iedere Nederlander mag ik er gebruik van maken als ik aan de regels voldoe.
Ik snap dat de hoogte van mijn toeslagen voor sommige mensen erg zuur kan zijn. Toch blijf ik er gebruik van maken.

Ik heb ook van vorig jaar geleerd. Alle nare kwetsende reacties verwijder ik zonder pardon! Mijn blog is een uitlaatklep van mij.


16 opmerkingen:

  1. Natuurlijk verwijder je de reacties die je niet zint. Alleen de reacties van een stelletje hielelikkers kunnen er in jouw ogen mee door.
    Maar een feit blijft dat je meer kunt gaan werken ipv. je hand op te houden voor allerlei toeslagen. Dat noemen ze je eigen broek ophouden, dat doen de mensen die voor jou de toeslagen ophoesten ook. Maar jij bent liever lui dan moe. Deze reactie zal ook wel verwijderd
    worden, maar het gaat mij erom dat jij hem leest. Hoewel ik echt betwijfel of het wel tot je doordringt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Liever lui dan moe? Ik werk op het moment zes dagen per week, ik ben kapot!

      Verwijderen
    2. @ Anoniem: Natuurlijk zou ze 40+ uur per week kunnen gaan werken maar waar laat ze haar 9 jarige kind? Ik ben zo ontzettend nieuwsgierig naar je antwoord, of blijft het nu stil? Groetjes, Renate

      Verwijderen
    3. Toch jammer (maar wel verwacht) dat ik geen antwoord op mijn vraag heb gekregen van Anoniem; waar laat een alleenstaande ouder zijn/haar kind als er 40 uur gewerkt gaat worden. Tegen bestaande oplossingen aanschoppen zonder zelf een betere te leveren is heel makkelijk. Groetjes, Renate

      Verwijderen
  2. Ik kan me goed voorstellen dat toeslagen heel welkom kunnen zijn.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt volkomen gelijk in dit geval ;-) Ik krijg ook elke maand AOW en HRA terwijl ik goed zonder zou kunnen. Ik vind jouw combinatie van werk/zorg voor je kind prima geregeld.
    Wat mij wel opvalt (en niet alleen bij jou hoor) dat de meeste bloggers alleen positieve en lieve reacties als normaal accepteren. Niet openstaan voor voor welke vorm van kritiek dan ook.
    Je gooit je ziiel en zaligheid op het www dan moet je m.i, ook tegen kritiek (ook al vind je die op dat moment kwetsend) kunnen.
    Mijn uitlaatklep is mijn dagboek (een prachtig ingebonden schrijfboek) en ik bekritiseer mezelf, nooit nare of kwetsende reacties :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kritiek krijgen vind ik niet zo erg, daardoor wordt je in staat gesteld anders naar iets te kijken. Iemand de grond inboren is geen kritiek.

      Verwijderen
  4. Je hebt helemaal gelijk zo zit de belastingwetgeving nu eenmaal in elkaar, inderdaad raar dat anderen daar moeite mee hebben. Dat is niet hun zaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En gelijk heb je. Ondanks dat ik vind dat er in nederland te makkelijk geld wordt gegeven en hierdoor de stimulans om (voor sommigen uberhaupt) te werken geminimaliseerd wordt, zou je gek zijn om er geen gebruik van te maken. Door hier te lezen ontdek ik echter nog meer regels die ik nog nier kende en spreek daar ook mijn verbazing over uit. Dit is niet negatief bedoeld naar jou, wel naar de wetgeving.
    Jaloezie is het niet Ik heb het goed. Mijn gezin is gezond.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Meer door minder24 mei 2016 om 10:27

    Ach,mopperaars zouden het echt zelf ook wel aanvragen hoor als ze ervoor in aanmerking zouden komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jij hebt gelijk dat je gebruikt maakt van regelingen waar je recht op hebt.
    Dat doen de meeste mensen.
    Er zijn altijd mensen die menen anderen de maat te moeten nemen.
    Maar als jij alles naar buiten brengt via een blog waar iedereen kan meelezen kun je deze reacties verwachten.
    Als het je kwetst zou ik of hier niet meer over schrijven of een alles een schriftje opschrijven en niet op het internet plaatsen. Ook dat kan een uitlaatklep zijn.
    Wat ik niet hoop want ik lees je blog graag.

    Marlies.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. en zo is dat meid !!
    laat je niets aan praten want als je voor een bepaalde toeslag in aanmerking komt mag je dat zeer zeker aan nemen.
    jaloezie is een rare eigenschap moet je denken.
    ik volg je al een hele tijd en vind dat je het heel goed doet, compliment.
    een fijne dag verder, groet Nicol.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wanneer standaard de vaders net zo betrokken en zorgzaam en flexibel zijn aangelegd als de vrouwen dan pas gaan we de toeslagen eens kritisch bespreken, oke? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ach, iedereen maakt gebruik van bepaalde vergoedingen die uit een pot komen die ook door anderen betaald wordt. De een heeft een ongezonde leefstijl waar later problemen door ontstaan. De ander gaat op wintersport en breekt een been omdat ie zonodig van de zwarte piste moest. Huurtoeslag, hypotheekrenteaftrek, een pensioen wat je echt niet geheel zelf in de pot hebt gestort, minder bijtelling of bpm voor een hybride auto die altijd op de benzine-stand staat....uiteindelijk pakt iedereen wel iets uit 'de pot'. Groetjes, Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Daarnaast betaald iedereeen die werkt in NL of een uitkering ontvangt belasting, dus dan heb je ook recht ok de uitkering lijkt mij. Als je vindt dat mensen die niet alle uren werken en wel gebruik maken van deze regels slampampers zijn, zou je je moreel gezien moeten aansluiten bij een Partij zodat je er daadwerkelijk tegen strijd. Roepen op internet is zo een makkelijke optie, het kost meer energie om niks te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De toeslagen zijn niet voor niets in de wereld gekomen lijkt mij. Ik verbaas me altijd over de reacties: dan ga je toch lekker 40 uur werken? En an sich is er niets mis met 40 uur werken, heb ik ook altijd gedaan, totdat ik dus kinderen kreeg! En mag een persoon zelf bepalen hoeveel uren hij wil werken? Verdien je het minimumloon, werk je 40 uur en heb je kids onder de 18, krijg je ook toeslagen...dus die vlieger van "ga toch 40 uur werken" gaat hier niet op!

    Ik ben dankbaar dat ik recht heb op toeslagen, hierdoor hebben wij het net even wat ruimer. En ik betaal ook netjes belasting over mijn zuurverdiende centen!

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen