zaterdag 21 mei 2016

Geld aannemen

Dochter is een goede spaarder, ze is zuinig op haar geld, en ze geeft het niet heel ondoordacht uit. Als ze gaat shoppen, neemt ze een paar euro mee, en daar probeert ze zo zuinig mogelijk mee te zijn. Ze heeft in haar spaarpot nu 62 euro zitten, een bedrag waar ze erg trots op is.
Ze weet nu ook waarvoor ze wil sparen: een tablet. Geen grote, maar een kleintje zoals ik nu heb. Ze weet al hoeveel haar tablet kost (80 euro).

Vandaag vertelde ze heel trots aan oma waarvoor ze aan het sparen is, en hoeveel ze nog moet. Oma bood meteen aan dat geld bij te leggen, dan kon dochter haar tablet kopen. Ondanks dat ik het daar niet mee eens was, heb ik me er buiten gelaten. Dit was iets tussen oma en dochter.
Dochter sloeg oma's aanbod af. Nee oma, ik wil zelf voor mijn tablet sparen. Ik was trots op dochter. Ze kiest niet voor de gemakkelijkste weg, maar voor een weg waar ze zelf haar verantwoordelijkheid neemt.

Ik ben blij dat dochter ook met geld al in staat is bewust keuzes te maken. Ik heb geld altijd lastig gevonden, vooral sparen en bewuste keuzes maken.
Ik ben trots op dochter dat ze met haar bijna 10 jaar al zo goed bezig is.




15 opmerkingen:

  1. Hier hebben kids ook een tablet was 59 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Terecht dat je zo trots bent!! Marle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja heel verstandig van je dochter maar ook wel braaaaf. Mischien een idee voor haar verjaardag om het geld bij te passen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, wat gaat dochter daar van leren? Dat wat ze ook wil, mama betaald wel?
      Dochter krijgt elke week zakgeld, en op vakantie krijgt ze een vast bedrag, wat ze over houdt is voor haar. Daarnaast denk ik dat ze op haar verjaardag genoeg geld krijgt van familie. Maar dan heeft ze wel zelf iets bij elkaar gespaard!

      Verwijderen
    2. Nee, dat betekent dat een tablet duur is, daarom spaart ze daar nu voor. Pas als ze bijna jarig is stel je voor om het geld bij te passen. Dan heeft ze er dus wel voor gespaard.Maar soms is het ook helemaal niet erg om je dochter bij een passende gelegenheid een cadeau te geven wat ze erg graag wil hebben. Beter 1 goed cadeau dan 10 frutsels.

      Verwijderen
  4. Ik vind het bijzonder om te lezen hoe anders mensen tegen geld krijgen aankijken. Zomaar 12 euro geven aan een kleinkind vind je iets waar dochter niets v leert, maar maandelijks een uitkering, zomaar geld waar je niet voor gewerkt hebt van een vreemde is wel ok....

    Ik ben zelf een thuisblijfmoeder omdat ik dat erg belangrijk vind en ik had mij prima kunnen laten ontslaan om zo 70% van mijn salaris over te houden iig aan het begin van deze reis. Maar daar voelde ik me niet prettig bij terwijl ik toch al 10jaar fulltime werken aan premie daarvoor had betaald.
    En dus ging de broekriem een stuk strakker.

    Als oma dan mijn dochter al is het zomaar wil verwennen, leer ik mijn dochter hoe bijzonder en lief dat is en dat ze oma moer bedanken!

    Mijn dochter is 6 dus echt geldbesef is er niet, maar wel dat een cadeautje iets heel anders is dan structureel financiele bijval, zij het niet in die bewoording ;D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wie heeft het hier over een uitkering? Volgens mij werkt Mijn Nieuwe Begin gewoon?

      Ik vind het mooi om te zien dat je dochter vasthoudt aan haar doel van zelf sparen, maar wel aannemen zou ook niks mis mee zijn volgens mij.

      Groetjes Anne

      Verwijderen
    2. En daar komt de eerste moraalridder weer, anoniem 0453...ik neem aan dat jij de kinderbijslag en de eventuele rest ook niet laat storten door de belastingdienst? Dat je in dat opzicht ook je eigen broekriem ophoud? De dame van dit blog werkt gewoon en krijgt de toeslagen waar ze recht op heeft. Ik neem aan dat jij een partner hebt die het mogelijk maakt dat jij thuisblijfmoeder bent, dus niet echt hetzelfde he? Die zeikerige kritiek op iemand die niks verkeerd doet, het gaat me zo de keel uithangen... En nee, hier geen kinderen en toeslagen dus ik voel me niet persoonlijk aangesproken.

      Verwijderen
    3. Anoniem 04:53 Als jij thuisblijfmoeder bent, wie zorgt er dan voor het inkomen? Nieuwe Begin is alleenstaande moeder dus die kan niet bij haar partner de hand ophouden of de zorgtaken verdelen. Daarnaast werkt ze gewoon. Groet, Renate

      Verwijderen
  5. Mijn kinderen waren op die leeftijd (en nu nog) heel sociaal, erg lief, behulpzaam en milieubewust. Maar ik weet zeker dat ze de 12 euro van oma met veel blijdschap geaccepteerd zouden hebben. Je doel een paar weken eerder bereiken dankzij een lieve, liefhebbende oma, ze zouden dolblij zijn.
    Ik vind het heel bijzonder dat je dochter oma niet stevig knuffelde om haar te bedanken en dan meteen naar de winkel wilde om het tablet te kopen.
    Te ........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil hier nog aan toe voegen dat ik het belangrijk vind dat een mens (kind) een cadeautje, gift of compliment kan accepteren.

      Verwijderen
  6. Pfff lees toch eens goed.

    Ik heb nergens commentaar op nieuwebegin. Als ik moreel commentaar zou hebben zou ik hier niet lezen. Wel moreel commentaar hoe dat werkt in nederland, al die toeslagen, maar er gebruik van maken als ze er zijn is een ander verhaal. En excuus met uitkering bedoel ik toeslagen, mijn fout.

    Ik zeg alleen dat ik het bijzonder vindt hoe mensen anders tegen geld krijgen aankijken. Ik zou het dus moeilijk vinden om geld van de staat aan te nemen. Maar niet het geld van mijn oma.

    @ Ineke, de kinderbijslag vind ik net zo'n onbegrijpelijke "toeslag", maar neem hem aan (omdat iedereen hem krijgt) en stort hem volledig op de spaarrekening van mijn kinderen. Van mij mogen ze hem afschaffen. Maar dan wel voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het staat je vrij de kinderbijslag te weigeren als toeslagen je zo tegenstaan. Aannemen omdat 'iedereen het krijgt' vind ik nauwelijks een goed argument als je zelf moreel zo hoog te paard zit....

      Verwijderen
    2. Waar je moreel zo hoog te paard vandaan komt mag Joost weten, maar laten we zeggen; ieder zijn mening he, voordat het hier een welles nietes spelletje begint te worden. :S

      Moraal van mijn verhaal was enkel dat iedereen zo anders reageert op divers gegeven geld.

      Verwijderen
  7. Belastingtoeslagen is geen geld krijgen zoals jij het bedoeld, het is een toeslag door de overheid om het wat beter te verdelen.
    Als mijnnieuwebegin geen toeslagen zou krijgen zou ze er nog een baan bij moeten nemen en dus geen kans krijgen om ook nog moeder te zijn.
    Raar hoe een gewoon leuk stukje over opvoeden toch weer uitkomt bij toeslagen of dat ze niks doet.

    Opnieuwbegin ik vind dat je het heel goed doet met je dochter en je werk,je staat er toch maar alleen voor,knap hoor.

    groetjes Christel

    BeantwoordenVerwijderen