donderdag 26 mei 2016

Geld uitlenen

Ik ben me er sterk van bewust dat mijn leven hier heel erg goed is. Alles wat we nodig hebben is voorhanden. Over de hele wereld zijn er veel mensen die het minder hebben.
Een tijdje heb ik goede doelen gesteund. Maar dat gaf niet een heel goed gevoel. Tuurlijk, die organisaties zijn ermee geholpen, maar erg transparant is het niet. Wat blijft er aan de strijkstok hangen?

Ik las ergens op een blog over wakibi. Geld uitlenen aan mensen met een goed plan ergens in de wereld. Dat sprak me erg aan. Ook omdat het bedrag laag is, je kan in blokken van 25 euro uitlenen.
Ik ben gestopt met geld te geven aan goede doelen. In plaats daarvan kies ik elke maand een project uit op wakibi. Elk project steun ik met 25 euro. Ik hou niet bij of ik het geld ook daadwerkelijk weer terug krijg, ik zie het wel. Het teruggekregen geld blijft ook bij wakibi, ik leen het weer uit. Zo kan ik ook mensen helpen.

Gisteren zag ik dat ik afgelopen maand 12 euro had terug gekregen. Die heb ik meteen weer uitgeleend, dit keer aan een vrouw uit Tadzjikistan en een vrouw uit El Salvador. Ik had zelf ook extra geld gehad, dus ook een extra project gekozen.

2 opmerkingen:

  1. Dat klinkt goed zeg! Het doet me denken aan een soortgelijk project, maar ik weet de naam niet meer...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Nicole: Kiva?

    Wakibi is dat ze de leningen van Kiva in het Nederlands vertalen...

    BeantwoordenVerwijderen