vrijdag 13 mei 2016

(heel veel) mieren

De afgelopen jaren heb ik heel veel last van mieren gehad. Vooral in de keuken. Omdat het vorige keukenblok al vrij oud was, waren er tussen de muren en het blok veel open ruimtes. Ideaal voor die beestjes om hun nesten in te maken.
Toen dochter nog kleiner was, heb ik nooit mierenlokdoosjes gebruikt. De angst dat dochter aan een doosje zou zitten en dat ik het niet zou merken was groot.

Mijn oma was altijd druk in de weer met afwasmiddel. Een bak heet water met veel afwasmiddel, en de mieren bleven buiten. Of ze echt alle mieren buiten hield weet ik niet. Mijn moeder verdelgde de mieren ook met afwasmiddel. In mijn herinnering hadden we altijd mieren binnen. Niet veel, maar als je goed keek liepen er wel een paar. Mijn moeder kon daar zo heerlijk van in paniek raken :-)

Maar ja, mijn eigen huis. Dieren vinden mijn huis heerlijk. Nog steeds, ook na de renovatie. Slakken, pissebedden, oorwurmen. En mieren. Heel erg veel mieren....
Ik heb mijn spuitbus met verdund afwasmiddel maar weer tevoorschijn gehaald. Mieren kunnen daar niet tegen, ze gaan er dood van.
En vandaag heb ik twee verschillende merken mierenlokdoosjes gehaald. Ik heb er één in de keuken gezet, bij de keukendeur, en drie in de woonkamer. In de keuken werkt het doosje nu al. Het doosje ziet nu al zwart van de mieren. Ik moest mezelf wel even inhouden om ze dood te maken met mijn spuitbus. Maar ze kunnen beter het gif meenemen naar hun nest. Dan ben ik eerder van ze af :-)

8 opmerkingen:

  1. KOKEND WATER , MET EEN FLINKE SCHEUT CHLOOR , EN HET IS MIERVRIJ...
    ONGEDIERTE IN HUIS , HET IS ECHT SMERIG !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja laten we lekker chloor her milieu in brengen....

      Verwijderen
    2. Zou jij graag kokend water over je heen krijgen ?? Lekker diervriendelijk zeg !!
      Gewoon een schoteltje jam net buiten de deur, en ze blijven buiten , want daar kunnen ze eten !

      Verwijderen
    3. mensen en mieren..beetje verschil vind je ook niet....

      Verwijderen
  2. Baking soda strooien op de looproute of bij het nest als je dat weet te zitten. Babypoeder werkt ook, maar is een stuk duurder.
    Overigens komen mieren pas ergens naartoe als er wat te halen valt. Goed schoonmaken en nergens etensresten laten liggen werkt dus het best. Ik heb voor de deur een enorm mierennest wat van mij prima mag blijven zitten omdat de mieren bij mij niet binnenkomen.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze kunnen ook niet tegen koper. Omdat eurocenten nagenoeg geen koper meer bevatten koop ik bij de bouwmarkt altijd wat koperen ringetjes en leg deze bij de mierenroute richting mijn huis. Maar altijd in combinatie met een lokdoos. Het zijn nuttige hardwerkende beestjes maar ik wil wel mijn bord met broodje jam gewoon op mijn tafel kunnen zetten ;-) Groetjes, Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De mierenlokdoosjes van k.ruidvat eigen merk werken erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die doosjes van hg werken ook geweldig goed. Na twee dagen is er geen mier meer te zien. Ideaal :-D

      Verwijderen