donderdag 12 mei 2016

Het belastinggeld

Vandaag was het zover, voor het eerst in  jaren heb ik geld van de belasting terug gekregen. 456 euro. Dochter en ik hebben grootste plannen met dat geld. In ieder geval haar speelkamer veranderen in een echte tienerkamer (ik weet dat ik het geld ook had kunnen sparen, maar ik maak hier een hele bewuste andere keuze).

Maar om de kamer te veranderen moet hij wel leeg zijn, zodat we kunnen verven en de nieuwe vloer kunnen leggen. De kamer leeghalen en verf uitzoeken gaan we zaterdag doen. Dat is al een mooi begin.

Vandaag hebben we al een klein beetje van het geld genoten. We hebben bij de ijssalon een ijsje gehaald, en zijn die bij het water gaan opeten. Dat was toch wel een geniet momentje.

8 opmerkingen:

  1. Het was er iig mooi weer voor een ijsje ah water!
    Toch vind ik het gek, ons belastingstelsel. Je krijgt al maandelijks geld vh rijk en dan ook nog belastingterruggave.
    als iemandveel werkt betaalt diegene 50% belasting. Als diegene dan flink spaart betaald diegene vermogensbelasting en als diegene dan overlijdt betalen de erfgename over datzelfde geld nogmaals belasting....

    Vind het een rare wereld.

    Maar ik ben blij dat het ijsje lekker was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk is ons belastingstelsel gek, voor sommige soorten geld betaal je wel drie, vier keer belasting. Eerst inkomstenbelasting, dan vermogensrendementsheffing, dan soms erfbelasting en dan nog eens alle verbruiksbelastingen. Zuur inderdaad. Maar goed, de regels zijn dus blijkbaar ook zo dat mijn nieuwe begin recht heeft op nog wat extra teruggaaf omdat haar inkomen waarschijnlijk te hoog was ingeschat. Daar is dus niks geks aan. Het is de regering die de regels zo heeft gemaakt dus als iemand daar rechtmatig gebruik van maakt is dat prima. Beter zou zijn als iedereen een basisinkomen zou hebben. Dan hebben we dit soort geneuzel niet meer en heeft iedereen gelijke rechten. Het scheelt een hoop fraude, een hoop ambtenarij en een hoop naar elkaar wijzen...

      Verwijderen
    2. Ik krijg elke maand een gedeelte van de belasting al terug. Omdat ik elk jaar terug moet betalen, had ik mijn inkomen lager ingevuld. Daardoor kreeg ik maandelijks minder terug.

      Verwijderen
    3. Ach ja, als je veel verdient en veel vermogen spaart dan stal je je geld op zo'n manier dat je nagenoeg geen belasting hoeft te betalen (Panamapapers). Dat vind ik nog veel vreemder. Groetjes, Renate

      Verwijderen
    4. ik denk dat je bedoeld dat je je inkomen hoger in had gevuld, met een lager inkomen krijg je namelijk meer terug. ;)

      Verwijderen
    5. Nee, ik had een lager inkomen ingevuld. Dan is het voorschot lager, omdat je minder belasting betaald. Doordat ik mijn inkomen te laag had ingevuld heb ik nu nog geld terug gekregen.

      Verwijderen
  2. Heerlijk een ijsje op een zonnige dag aan het water. Het leven kan op zo'n simpele manier heerlijk zijn! Geniet er van. En kleine meisjes worden groot en hebben dan een grote meiden kamer nodig. Het zou niet fijn zijn om nog in een peuter/kleuter kamer te slapen op een bepaalde leeftijd. Ik merk het nu ook aan mijn dochter (heeft dezelfde leeftijd), die krijgt binnenkort ook een tienerkamer en dan kan ze weer 10 jaar vooruit. Mocht ze daarna nog thuis wonen en iets ander willen, dan mag ze er tegen die tijd zelf voor sparen/betalen ;-) Groetjes, Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk toch! Wij hebben het geld gisteren binnengekregen, ik vind het ieder jaar echt super fijn om in mei iets extra's te ontvangen ;D Lekker van genieten en succes met het maken van de tienerkamer... zo leuk om te doen!

    BeantwoordenVerwijderen