vrijdag 6 mei 2016

Insectenhotel

Naast mijn achterdeur staat een muurtje. Een half vergaan muurtje vol met barsten en gaten. Ik krijg de woningbouw niet zover dat ze iets aan dat muurtje doen, zij vinden het een prima stevig ding.

Een paar weken geleden zagen we een paar bijen die in één van die gaten bezig waren. Verdorie, ze gingen er een nest maken. Ik heb niks tegen bijen, het zijn nuttige dieren, maar op die plek is niet zo handig. Want aan de andere kant van het muurtje is mijn poort. Met heel veel tegenzin heb ik wat wespengif in het gat gespoten. En de bijen gingen er vandoor.

Een paar dagen later zag de buurjongen toen hij in de tuin was dat er weer bijen bezig waren, in een gat wat ik nog niet gezien had. Ik heb ze weer weggejaagd met een klein beetje wespengif.
Toen ik ergens die week bij de ac.tion liep zag ik een insecten hotel. Ik heb een kleintje meegenomen, die was niet heel duur.

Het hotel heeft nog even binnen gelegen, afgelopen zondag hebben dochter en ik het in de tuin opgehangen. Aan de zijkant van de schuur, daar komen we niet heel vaak en het ligt goed in de zon. Gister zagen we dat de bijen terug waren, ze hebben het hotel gevonden. Het is echt heel leuk om ze bezig te zien. Ze hebben nu vier gaatjes dicht gemaakt :-)


8 opmerkingen:

  1. Bijen zijn geen wespen! Bijen zijn nuttige insecten die het momenteel erg moeilijk hebben! Veel mensen zaaien planten en bloemen, speciaal om de bijen te helpen. En wat doe jij (in bijzijn van je kind) : gif spuiten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om ze weg te krijgen van een plek die totaal niet fijn is. In plaats daarvan hebben ze een ander plekje gekregen waar ze het prima naar de zin lijken te hebben.

      Verwijderen
    2. beetje overdreven reactie dit !
      ik vermoed dat "nieuw begin "dit heus wel met beleid doet !

      Verwijderen
  2. Nou Janne.....ze geeft juist aan heel veel hart voor de bijen te hebben. Ik zou ze ook niet graag op een onhandige plek willen hebben. Speciaal een bijenhotel kopen getuigt van een prima instelling!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een bijenvolk woont toch in een bijenkast ? Misschien zijn het wespen. Hoewel er ook 'wilde' bijen rondvliegen, heb ik me laten vertellen door een bijenexpert.
    Wespen kunnen overal hun nesten maken, maar bijen niet. Gelukkig gaat het wel iets beter met de bijen, het zou een ramp zijn als deze nuttige beestjes zouden verdwijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je op wildebijen.nl kijkt zie je hoeveel soorten bijen er in nederland zijn. Er zijn soorten die overal een nest in kunnen maken.
      Dit zijn trouwens echt bijen, ze zijn met hun tweeën aan het samenwerken. Bij wespen maakt de koningin een nest, om daar haar eitjes in te leggen en zo een volk te krijgen.

      Verwijderen
    2. Weer wat geleerd !

      Verwijderen
  4. Waarschijnlijk zijn het metselbijen. Die leggen eitjes en metselen dan het gaatje dicht. En na een poos komen er weer nieuwe bijen. Ze zijn zeer vredelievend. Dus volgens mij kan je ze rustig hun gang laten gaan.

    BeantwoordenVerwijderen