dinsdag 24 mei 2016

Schrikmomentje

Ik keek er al best wel een tijd naar uit: het salaris in mei. Dat is het moment dat er vakantiegeld bij zit. Waar ik vorig jaar mijn best deed om zoveel mogelijk schulden af te lossen, dit jaar zit ik goed. Op 200 euro na heb ik mijn buffer (het doel) compleet. Zover ik weet zijn al mijn schulden afbetaald.

Anderhalve week geleden heb ik onze vakantie al geboekt. Vijf dagen naar de bonte wever in Assen. We vieren dochters verjaardag daar, en op de dag zelf komt mijn broertje ook. Dochter en ik kregen het idee om ook voor mijn broertje drie dagen te boeken. Zo is hij er ook een keer uit, en kan hij volop met ons meedoen en genieten van alles wat ze daar hebben. En hij staat ten alle tijden voor ons klaar, zo kunnen we wat terug doen :-) 

Maar goed, het salaris in mei. Vandaag stond mijn loonstrook online, en ik schrok me kapot. Vorig jaar was het bedrag op mijn loonstrook 1600 euro. Ik had dit jaar op 200 euro meer gerekend. Tot mijn grote verbazing krijg ik dit jaar 2300 euro!!! Ik heb mijn loonstrook helemaal nageplozen om te kijken of het wel klopt. Bij het bedrag zitten ook voor 300 euro overuren, extra ort, en het vakantiegeld was hoger door alle uitbetaalde overuren tot nu toe. 

Na alles betaald te hebben hou ik nog 900 euro over. 500 euro gaat naar mijn buffer. Extra geld daarin is niet erg. 100 euro is voor dochters verjaardag. En 300 euro hou ik apart voor de vakantie, dat is 100 euro voor elke week. En nee, niet alles hoeft op. Maar het idee dat we kunnen gaan zwemmen, naar de bioscoop, ijsjes kunnen gaan halen, en weet ik het allemaal nog meer, is heel erg fijn :-) 

16 opmerkingen:

  1. Je kunt van rottere dingen schrikken he? ;)

    Hou je er erg in dat je toeslagen nu wellicht te hoog uitpakken door je extra inkomen? Je kunt het heel gemakkelijk op de toeslagensite bijstellen naar boven. Beter nog iets ontvangen aan het eind van de rit dan terug moeten betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kom nog niet boven het bedrag van de belastingdienst. Ik mag nu nog ruim 4000 euro extra verdienen om er 6 euro in toeslagen op achteruit te gaan.

      Verwijderen
    2. Hou je er wel rekening mee dat het inkomen voor de toeslagen bruto is en niet netto?

      Verwijderen
    3. Ja ik heb de bruto bedragen geteld :-)

      Verwijderen
  2. Altikd leuk, zo'n schrikmomentje.
    Fijne vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altikd leuk, zo'n schrikmomentje.
    Fijne vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn zo'n grote meevaller!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat lekker zeg!! En wat fijn dat je je buffer al bijna gehaald hebt! Die ga je met gemak en in alle rust mooi halen. Ga je je buffer ook nog verhogen? Heb je daar al over nagedacht? En dat het vakantiegeld ook nu echt voor jezelf is en niet naar de aflossing moet...heerlijk moet dat zijn.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De algemene buffer ga ik dit jaar niet meer volstoppen. In plaats daarvan wil ik mijn andere potjes gaan vullen, met name die voor mijn gebit :-)

      Verwijderen
    2. Je weet toch dat je de tandartskosten aftrekken als je belastingaangifte doet? Vooral als je een laag inkomen hebt kan dat zeker de moeite waard zijn om te doen.

      N.

      Verwijderen
    3. Dat wist ik niet, dank je voor de tip :-)

      Verwijderen
  6. GENIETEN !!!!! Je hebt het eerlijk verdiend.
    Veel plezier. Groetjes, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weet je echt zeker dat het je vakantiegeld is? 2300 euro netto vakantiegeld is echt heel veel hoor! Mijn man verdient 4000 bruto per maand en houdt netto 2000 euro aan vakantiegeld over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn salaris + ort + overuren + vakantiegeld is 2300 euro :-)

      Verwijderen
  8. Oh :) Ik was anders bang dat er iets mis was gegaan en je terug moest gaan betalen. Maar wel fijn dat het meer was dan je had verwacht! Geniet ervan, je werkt er hard voor! Groetjes, Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Altijd fijn zo'n meevaller. Ik schrok ook van het vakantiegeld maar dan andersom. Ik werk altijd dezelfde uren en weet dus wel wat ik kan verwachten. Dit jaar had ik alleen het gevoel dat er zoveel belasting van mijn vakantiegeld af ging. Echt niet normaal. Maar goed, het blijft fijn.

    BeantwoordenVerwijderen