dinsdag 10 mei 2016

Spreekbeurt

Het is niet echt een moment waar dochter heel erg naar uit keek. Haar spreekbeurt. Al aan het begin van het schooljaar had ze haar datum gekregen, en wist dochter ook al waar ze haar spreekbeurt over ging houden. Egels.

Een maand geleden zijn we begonnen met oefenen. We hebben samen informatie opgezocht, ik heb er een verhaal van geschreven en dochter heeft het uit haar hoofd geleerd.
Het weekend hebben we twee  posters gemaakt. Eén met allemaal schattige egels, en één met plaatjes van opsommingen die moeilijk te onthouden waren. 

Waarschijnlijk krijgt dochter de beoordeling van haar spreekbeurt pas op haar rapport te zien. Maar dochter heeft zelf al aangegeven dat het haar niet uitmaakt wat voor cijfer ze haalt. Ze is er morgen tenminste van af.
Wat mij betreft mag mijn dochter heel erg trots zijn op zichzelf. Ik vind dat ze het heel erg goed doet. Ze heeft haar stinkende best gedaan, en dat is het belangrijkste.

Toch zal ik ook heel blij zijn als ze het gehad heeft. Ik deel dochters gevoel, na morgen is het weer even klaar.

19 opmerkingen:

  1. Misschien een tip voor de volgende keer. Laat je dochter zelf het verhaal schrijven. Dan zijn het haar woorden en hoeft ze het niet uit het hoofd te leren, maar wordt het haar tekst. Hierdoor leert ze meer over de inhoud en wordt het geen lap tekst die ze moet voordragen, maar een verhaal. Waarschijnlijk praat ze dan ook ontspannender omdat ze weet waar ze het over heeft.

    Tips vanuit mijn opleiding Taalbeheersing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor jongere kinderen is het geven van een spreekbeurt een spannende gebeurtenis, vooral de eerste keer. Voor hen is het ook nog moeilijk om een vloeiend verhaal te maken waardoor een eigen verhaal juist wat moeilijker te onthouden is (het gaat vaak nog van de hak op de tak). De eerste spreekbeurt heb ik ook voor mijn dochter gemaakt en zij heeft hem gegeven. De tweede hebben we samen gedaan en bij elke spreekbeurt doet ze zelf een stukje meer. Stapje voor stapje leert ze het zelf te doen. Groetjes, Renate

      Verwijderen
    2. Dat is ook wat ik bij mijn dochter merkte Renate. Ze formuleerde zinnen zo dat er iets heel anders stond, bijvoorbeeld: hij eet vast na 20 weken voedsel, in plaats van: hij eet na 20 weken vast voedsel.

      Verwijderen
    3. Spannend, zo'n spreekbeurt als je er niet van houdt. Ik zou van zo'n zin gemaakt hebben 'hij eet na 5 maanden pas ècht eten: wormpjes, kevers, ....'.

      Siebrie

      Verwijderen
  2. Het belangrijkste op die leeftijd is dat je het durft te doen (of niet durft maar toch doet ;-). Of het nu goed of niet zo goed gaat, of het een mooi of wat minder mooi cijfers wordt... Dat je daar staat voor de klas is een overwinning en de beloning! Superstoer en zeker een prestatie om trots op te zijn, ongeacht het cijfer.
    Groetjes, Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat gek, ik dacht toch echt dat een kind zelf een spreekbeurt in elkaar zet. Met hulp van haar ouders natuurlijk. Dan zijn het de eigen woorden van een kind en haar eigen beleving van een onderwerp. Gewoon een simpel kort verhaal dat bij de leeftijd en belevingswereld van een kind past.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies! De juf vind foute zinnen echt niet fout. Daar leert n kind juist van.
      Daarom gaf ik de tip. Als ouder wil je je kind altijd blijven helpen. Hoe eerder ze het zelf doen en dus de fouten maken (die bij 9jr nog niet maar bij 12jr wel als fout worden gezien) hoe eerder maar vooral meer ze leren. Vaak wil de ouder niet dat een kind fouten maakt.

      Verwijderen
  4. Ik snap de reden dat jij het verhaal geschreven hebt, maar inderdaad, vroeger moest je het helemaal zelf doen en eerlijk gezegd lijkt me dat ook logischer en leerzamer. Beetje bijsturen hier en daar (door een woord in het verhaal te verschuiven bijvoorbeeld) kan altijd, maar helemaal voor haar schrijven vind ik toch wonderlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik moest mijn eerste spreekbeurt pas in Klas 4 of 5 houden vroeger. Nu is dat Groep 4 of 5. Dan zijn ze een twee jaar jonger. Daarbij gaat het mij vooral om de positieve ervaring van het de eerste keer voor de klas staan. Als je daar de eerste keer een slechte ervaring mee hebt duurt het heel lang voor je de 'plankenkoorts' weer overwonnen hebt. Als ik sommige kinderen bezig zie, weken werken aan het zoeken van informatie, maken en oefenen van een spreekbeurt. Een kind mag ook nog kind zijn. En natuurlijk zijn er kinderen die het zo uit de mouw schudden maar niet alle kinderen zijn hetzelfde. Voor de een is het appeltje-eitje voor de ander een grote berg. Een goede LK kijkt naar het kind niet naar de klas als geheel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dochter heeft vorig jaar die negatieve ervaring gehad. Ze had vrijwel alles zelf gedaan en voorbereid, en aan het eind kreeg ze onder toeziend oog van de klas een onvoldoende.

      Van mij hoeft ze het niet foutloos te doen, dat kan ze ook niet. Maar ik vind het erg om mijn kind in tranen te zien omdat ze zo bang is geworden om het fout te doen.

      De juf die ze nu heeft pakt het anders aan. Pas op het rapport zien ze wat het cijfer is, en ze houdt rekening met wat een kind kan.
      Vanmorgen heeft dochter nog twee keer voor mij haar spreekbeurt gehouden. Op haar eigen manier, in haar eigen woorden, en het ging beide keren goed :-)

      Verwijderen
    2. Dat is een juf die op die manier faalangst op gang helpt. Als een kind alles zelf heeft gedaan, en dat is ook zichtbaar, dan is dat op zich al een compliment waard toch? Daar een onvoldoende voor geven is echt belachelijk.

      Verwijderen
  6. Ondanks de slechte ervaring van vorig jaar was het beter geweest als je dochter zelf haar spreekbeurt had laten schrijven. Hoewel de juf vorig jaar te streng was met de onvoldoende, ook slechte ervaringen zijn levenslessen. Nu doet dochter jouw spreekbeurt i.p.v. het hare en dat zal tijdens het houden ervan merkbaar zijn.

    Hoewel ik snap dat je wilt voorkomen dat je dochter weer een vervelende ervaring zou hebben op school, had je haar meer geholpen als je haar zelf haar spreekbeurt te laten schrijven en haar bij te staan met tips en adviezen.

    Als de juf nu erachter komt dat jij de spreekbeurt geschreven heeft, is ze verder van huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hoop dat de juf van jouw dochter genadiger is dan de mijne was.. Wat betreft het feit dat jij de spreekbeurt hebt geschreven.
    Ooit hielp mijn moeder mij door een paar moeilijke woorden uit te leggen. Alles had ik zelf gedaan, plaatjes, verhaal, informatie zoeken. Kreeg ik me toch mooi een overdoen met ander onderwep over twee weken..

    En ik hoor van de meeste kennisen in het onderwijs dat ze onvoldoendes geven als de ouders de formulering op zich genomen hebben.
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tijdens het oefenen is dochter haar eigen woorden gaan gebruiken, ik vermoed dat ze dit ook gedaan heeft tijdens haar spreekbeurt.
      Ik weet dat veel mensen het niet eens zijn dat ik het begin verhaal voor dochter heb geschreven, maar voor dochter heeft het gewerkt. Ze vond haar spreekbeurt achteraf gezien zo leuk dat ze haar boekbespreking toch wil doen. Dat vind ik heel positief!

      Verwijderen
  8. Het gaat op deze leeftijd erom dat ze iets voor de klas "durven" te vertellen en met de jaren wordt het inhoudelijk steeds belangrijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor de opvoeding van Dochterlief en ken jij haar persoonlijk het beste. Doen zoals het jou goed lijkt is beter dan klakkeloos een advies opvolgen, want als ze straks 30 is kan je niet tegen haar zeggen "ja maar die Anonieme Internetvolger zei dat ik het zo moest doen".

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Dolf, niemand zegt dat ze het zo moet doen. Het zijn onderbouwde adviezen. Alsof iemand hier alleen maar iets zegt om de toekomst v dochter te verpesten. Juist niet. Juist om te helpen. Waarom het wiel zelf opnieuw uitvinden als er mensen zijn die dat al bij de hand hebben gehad..... :S

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ Anoniem, ik geef een advies over geweten. Adviezen over hoe het moet, kunnen leuk zijn, maar het geweten is ook wel goed eens over na tedenken.

      Verwijderen
  11. Een spreker heeft vaak een papiertje waarop minimale notities staan. Bijv alleen de namen van de hoofdstukken. Bijv. : zoogdier, beschermd, waarom stekels, eten ,nachtdier , winterslaap , egelhuis, egelvriendelijke tuin, verkeer. Poster uitleggen, Vragen?
    Die woorden groot schrijven. Liefst onder elkaar Niet meer dan 15 woorden op het " spiekbriefje " dat helpt je over een dood moment heen en geeft zekerheid. Nooit hele lappen tekst opschrijven.
    Het is ook leuk om in het begin de rest van de klas erbij te betrekken door bijv te vragen: " wie heeft er wel eens een egel gezien? En dan te vragen waar en wanneer

    BeantwoordenVerwijderen