woensdag 4 mei 2016

Waarom uitgeven?

Op mijn blog van gister reageerde Boukje (waarvoor dank :-) ). Ik was bezig om een reactie te geven, toen ik bedacht dat ik er beter een blog over kan schrijven.

Ik heb er al vaker geschreven over de onzekerheid over mijn functie/werkplek. Er is geen duidelijkheid over hoe lang het nog duurt. 2017 is een hardnekkig getal, dat is HET jaar van de veranderingen. Wat voor veranderingen weet nog niemand, maar er komt iets.
Er is al vaker geopperd dat ik moet gaan studeren, een andere baan zoeken. Ik heb voor mezelf de beslissing genomen zolang als het kan in deze instelling te werken. Ik hou van het huis met al zijn bewoners. Elke dag ga ik met heel veel plezier naar mijn werk. Als het werk stopt, volgt maximaal twee jaar boventalligheid.

Bij mij speelt heel sterk het gevoel: nu kan het nog. In de boventalligheid kan het niet meer, dan is mijn salaris 700 euro per maand, extra werk en ort is er dan niet meer. De extraatjes die dan binnen komen kan ik dan niet meer zo simpel uitgeven. Even een kamer opknappen wordt dan een stuk moeilijker. Of zomaar even een weekendje weg.
Juist om die reden geniet ik er nog van zolang de mogelijkheid er nog voor is. Ik werk gemiddeld 10 tot 15 uur per week teveel. Dat blijf ik voorlopig nog doen. Nu kan het nog.

Voor de buitenwereld lijkt het alsof elk extraatje meteen moet worden uitgegeven. In zekere zin is dat waar. Ik probeer zoveel mogelijk dingen van mijn wensenlijstje af te werken.
De speelkamer van dochter, haar slaapkamer, een nieuwe vloer voor de huiskamer, andere meubels, een kledingkast voor mezelf. De muren netjes geverfd. En op zijn tijd een weekendje weg.
Het zal nog vaker voorkomen dat ik extra geld ga uitgeven. Ik blijf aan mijn doelen werken, en daar naast als het kan mijn wensenlijstje.

13 opmerkingen:

  1. Grappig dat je nu zelf de vinger op de plek vh onbegrip legt. Althans bij mij.
    Ik zou het dus juist verdelen in de wetenschap dat inkomsten flink kunnen dalen. Op die manier kun je bij meer spaargeld (in een sok of op de bank maar dat is een andere discussie ;)) ook in mindere jaren leuk blijven leven.
    Ik sla zelfs soms door in spaargedrag hoor ook niet goed miss kun je mijn suggestie om je eigen blog nog eens terug te lezen zien wat ik en anderen ook zien. De verandering.
    wat overigens nog steeds betekend dat je moet doen waar jij blij v wordt hoor, maar soms kan n buitenstaander net even anders naar een situatie kijken.
    Enjoy the sunshine....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dingen in huis doen zou ik zeker doen, want daar heb je jaren plezier van. Ook lekker af en toe op vakantie. Misschien nu ietsje minder (of wat goedkopere alternatieven) zodat het na 2017 ook nog kan. Dan verdeel je het een beetje. Mijn mening hoor.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een beetje van allebei; dus en sparen en goed nadenken wat je echt nodig hebt om straks met minder rond te kunnen komen en op zijn tijd wat uitgeven aan zaken waar je straks lang plezier van hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi om te lezen dat je je doelen zo helder hebt. Sparen doe je wel. Een vraag van mijn kant: Kun je je wel voorstellen dat je bijv. 10 000 euro op de bank hebt? Soms geven mensen geld uit, omdat ze het zichzelf niet kunnen voorstellen om zoveel geld op de bank te hebben. Soort van psychologische barriere

    En dan nog. Je geeft je geld bewust uit. niet aan ' zomaar dingen'. Geniet er lekker van.

    Groetjes Puckie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed doordacht en weloverwogen doe je dit, prima.

    En juist door op en soms aanmerkingen van anderen overdenk je het nogmaals vanuit een ander gezichtspunt ook prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. kijk je kan wel sparen voor als het minder gaat maar,....Nu geniet je er van! Daar kan je mooi op terug kijken als het niet meer kan.
    Ik vergelijk het met geld dat je b.v. op je verjaardag krijgt. Je kan het bij je huishoudgeld stoppen en dan is het zo op aan kleine dingen en weet je niet meer waar het is gebleven en heb je er geen plezier van. \of je koopt b.v. een mooi item voor in je huiskamer of een mooie plant en je ziet het elke dag . Elke dag heb je er plezier van.
    Het is natuurlijk goed om te sparen , maar genieten is ook heel belangrijk. En jij doet het op JOUW manier! Wat voor jou het beste voelt, iedereen maakt zijn eigen keuzes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het verleden kun je niet veranderen, dus straks denken als ik nou is niet nuttig, daarom kun je maar beter nu ten volle genieten en zorgen dat je dan je overtuiging behoudt dat het goed was, dan nu je zorgen te maken en straks spijt te hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En zo heeft ieder zn eigen manier om met toekomstig mogelijk inkomensverlies om te gaan...knap van je! Zelf ga ik nog iets te veel inspaarmodus merk ik...terwijl het echt zo is dat je NU leeft...dat doe jij erg goed vind ik. Kan menigeen nog iets van leren.
    Nona

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik snap het prima hoor wat je gedachtegang is! Ook mijn baan is niet geheel zeker dus ieder jaar dat ik langer "mag/kan" werken is meegenomen. En ik heb daarom dit jaar een andere auto aangeschaft....gewoon omdat het kon....ik heb de auto nu niet nodig voor mijn werk, maar als ik wel mijn baan kwijt raak, heb ik tenminste een goede auto onder de kont voor als ik hem wel nodig blijk te zijn..... Genieten is ook belangrijk dan alles maar op te potten "voor als..."

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een auto kost wel erg veel geld mocht je dadelijk zonder werk zitten. Je houd toch je maandelijkse kosten eraan. Ik hoop dat je daar ook over nagedacht hebt?

      Groetjes Sas

      Verwijderen
  11. Genieten is zeker belangrijk, maar je eigen broekriem op kunnen houden (of strak kunnen trekken ;-)) ook. En een spaardoel van 0 naar 2000 is een goed streven. Maar 2000 euro is natuurlijk veel te weinig om je dochter echt zekerheid te kunnen geven. En dat zou ik belangrijk vinden. Belangrijker dan een reisje of een speelkamer. Straks op de middelbare school gaat ze te maken krijgen met "in" en erger "uit". En nee totaal niet belangrijk (weten wij nu) maar in de pubertijd....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind dat je het goed doet, je neemt wel overwogen keuzes.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen