zaterdag 18 juni 2016

Boos

Vanmiddag vroeg mijn zusje of het waar was. Ik had geen idee waar ze het over had.
Of het waar was dat mijn moeder mijn vader geen goede vader vind, en dat ze daarom vaderdag heeft afgeschaft.
Ik wist niet wat ik hoorde, ik heb vol verbazing mijn vader gebeld. En ja, mijn moeder had dat echt gezegd.

Ik had medelijden met hem. En ik snap niet wat mijn moeder bezield. Veel wou hij er vanmiddag niet over kwijt, mijn moeder stond naast hem. Ik heb hem verteld dat ik mezelf geen betere vader kan wensen, en dat we het er later nog wel een keer over hebben.

Mijn zusje en broertje waren net zo boos als ik. Ik had nu het gevoel dat ik niet zomaar een vaderdag cadeautje wil geven, maar iets waarin ik naar hem kenbaar kan maken dat hij goed is als vader zoals hij is.
En tegelijkertijd ben ik nog steeds boos (lees woest) op mijn moeder. Ik ben nog niet het gesprek met haar aangegaan, ik wil eerst wat afkoelen.

Terwijl mijn broertje en ik aan het nadenken waren over een cadeau, wist ik het. Mijn vader houdt van uitjes. Ik geef hem een koffer. Mijn broertje keek me verbaasd aan. Een koffer, hoezo dan?
Ik heb in mei heel veel extra diensten gedraaid, ik zal deze maand wat meer salaris krijgen. Ik neem mijn vader in de zomervakantie een paar dagen mee naar het hotel in Assen. Dochter en ik zijn er gek op, en ik weet zeker dat ook mijn vader het daar leuk gaat hebben.

Bij mijn broertje ging ook een lichtje op. Mijn vader wil nog een keer heel graag naar een stad in Belgiƫ, dat wordt zijn vaderdag cadeau.

Hopelijk koel ik vannacht wat af. Ik kan niet begrijpen waarom iemand haar partner waar ze al 36 jaar mee is getrouwd zo behandeld.

11 opmerkingen:

  1. Wat vreselijk vervelend dit te lezen.

    En een heel goed idee om hem iets alleen voor zichzelf te geven. Ik geloof dat ik dat een paar weken geleden al aangaf bij zijn verjaardag dat dat ook een cadeau kan zijn.



    enne, als je afgekoeld bent, doe ook iets met je moeder alleen, misschien kom je er dan achter waarom ze doet wat ze doet. Als je dat kan opbrengen natuurlijk een dag met haar alleen. Maar het zou goed kunnen werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt, daardoor ben ik op dit gekomen. Nog bedankt voor het goede idee :-)

      Voor mijn moeder ga ik nog denken wat leuk voor haar is :-)

      Verwijderen
    2. Leuk om te horen dat ik je heb opgepakt zoals ik voorstelde.

      Met mijn vader bezocht ik graag musea en met mijn moeder kringloopwinkels. Ze zijn helaas het afgelopen jaar beiden overleden en ik mis dit deeltje ook enorm.

      Verwijderen
  2. Je hebt het al vaker over de eigenaardigheden van je moeder gehad...maar dit is wel heel bizar. Ik denk niet dat ze doorheeft hoe kwetsend haar uitspraken zijn.
    Goed idee om iets met je vader buiten de deur te gaan doe, samen, jullie band versterken. En als je moeder moppert zeg je maar, een vaderdagkado is voor vader en niet voor moeders :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het kan natuurlijk aan je moeder liggen, want het klinkt gek. Maar moeders, en dat weet je zelf als geen ander, vertellen hun kinderen lang niet alles. 36jaar is een lange tijd. Wie weet waar ze al die tijd al tegenaan bokst. Of welke dingen ze al heeft laten lopen. Misschien is de maat vol. Of misschien durft ze nu eindelijk iets te zeggen. Vroeger maakte een vrouw andere keuzes als nu.
    Ik zeg niet dat het zo is, maar na je afkoelperiode,,goed dat je die neemt, moet je er wel blanco instappen en niet verwijtend. Dat kan altijd nog mits er geen goede verklaring komt.

    Ik weet uit ervaring dat je veel uit het huwelijk v je ouders niet hoeft te weten, al denk je v wel. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig is het jullie vader en niet die van je moeder!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een moeder doet er alles aan om ervoor te zorgen dat haar kinderen een goede vader hebben, ook als hij dit niet is. Soms moet een moeder daar veel voor doorstaan en als de kinderen volwassen zijn, kan er iets knappen. Ik spreek uit eigen ervaring, of dit bij jouw moeder zo is weet ik natuurlijk niet. Groetjes, Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat er ook gebeurd is russen je ouders, je moeder moet dat niet via de kinderen uitspelen en dat doet ze nu wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het kan een vorm zijn van vroege dementie. En als dit zo is, kan je moeder er niets ann doen.
    Dit is echt heel vervelend voor je vader en jullie allemaal. Snap wel dat je boos wordt, maar zou het eerst uit laten zoeken wat je moeder echt heeft.
    Het is zo makkelijk om een oordeel klaar te hebben. Heel veel sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Is er iets aan de hand met je moeder, dacht ik toen ik je bericht las. J schreef wel vaker over haar vreemde gedrag. Misschien kan ze zich laten onderzoeken ?
    Kinderen weten niet alles van wat zich tussen hun ouders afspeelt. en dat hoeft ook niet. Ouders hebben ook een prive leven.
    Sterkte ermee.

    BeantwoordenVerwijderen