woensdag 22 juni 2016

Het oudergesprek

Het was vandaag weer tijd voor het oudergesprek naar aanleiding van dochters rapport. Een puntje van de juf was het twee keer doen van groep 6, wat vond ik als moeder daarvan, en hoe zou dochter het opnemen?

Door de jaren heen heb ik gemerkt dat ik het prettiger vind om eerlijk te zijn tegen dochter. Ik heb er nu ook niet stiekem over gedaan tegen haar, en dochter kijkt erg uit naar haar tweede jaar groep 6. De juf vond dat fijn om te horen. Ook ik ben het er helemaal mee eens.

De intern begeleidster kwam ook bij het gesprek zitten, en vertelde dat dochter misschien niet groep 8 gaat doen, maar in plaats daarvan dat ze naar het praktijkonderwijs gaat.
Daar heb ik wel mijn twijfels over geuit. Dochter is nu nog erg jong voor haar leeftijd, dat wordt ook door de school gevonden. Is het dan wel goed voor haar om een paar dagen nadat ze 12 is geworden naar de middelbare te gaan?

Daar waren de juf en de IBer het gelukkig mee eens. Dan zou het ook nog kunnen dat ze twee jaar over groep 7 doet, dat geeft wat meer ademruimte voor dochter.

Het was een goed oudergesprek. Ik ben weer goed op de hoogte hoever dochter is, waarmee ze het meest achterloopt, en de aandachtspunten voor mij als moeder. Ook heb ik gevraagd wat ik in de vakantie kan doen zodat dochter niet te ver terugzakt met wat ze nu heeft geleerd. Daarvoor krijgt dochter wat schoolwerk mee wat ik de laatste weken met haar  kan gaan doen.

15 opmerkingen:

  1. Ik weet de reden niet waarom je dochter moeite heeft met het basisonderwijs, maar dit kun je niet vergelijken met beroepsonderwijs. De eerlijkheid en openheid met je dochter is goed, maar een beetje achter de vodden aanzitten is niet verkeerd hoor. Het leven gaat ook over fouten maken en falen. Beter dat vroeg te leren dan er later overspannen v te raken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dochter heeft discalculie (cijferblind) en dyslexie. Achter de vodden aanzitten kan voor sommige kinderen werken. Dochter werkt heel hard, de juf en IBer vinden haar doorzettingsvermogen bewonderingswaardig.

      Achter de vodden aanzitten gaat niet helpen bij dochter. Ik ben ondanks haar problemen trots op haar. Ze zet door, ze heeft dit schooljaar veel geleerd, meer dan ik had durven hopen. En ze is heel goed en lief voor andere mensen. Ze is mijn dochter!

      Verwijderen
    2. Mijn zoon heeft een licht vorm van dyspraxia. Schrijven is moeilijk, cijfers zijn ook niet zijn sterkste kant. Heeft je dochter begeleiding voor haar dyslexie ?Deze handicaps hoeven een 'schoolcarriere' niet in de weg te zitten. Veel druk uitoefenen helpt inderdaad niet. Mijn zoon doet dit jaar eindexamen VWO,hij mag de geschreven examens na het schrijven mondeling doen.

      Verwijderen
    3. Op dinsdag krijgt ze 1 op 1 les met rekenen, en op woensdag krijgt ze samen met een klasgenoot apart spellingsles.
      Wat is dyspraxia?

      Verwijderen
    4. Kinderen met dyspraxia lijken vaak'klungelig'. Mijn zoon kan bv. niet fietsen, heeft een heel slecht handschrift. Andere kinderen met dyspraxia praten onduidelijk bv. Het heeft te maken met motoriek. Je kunt het googelen als je wilt.

      Verwijderen
  2. In de verhalen die je over je dochter schrijft herken ik helemaal niet dat je haar 'achter haar vodden aan moet zitten'. Mijn inschatting is juist dat ze door haar discalculie en haar dyslexie juist al erg haar best doet om mee te komen en hard werkt binnen haar mogelijkheden.
    Juist je eerlijkheid naar haar toe en de mogelijkheid voor haar om te zeggen wat zij voelt en wilt zal er volgens mij voor zorgen dat zij en jullie samen nog heel ver zullen komen. Enne... wat voor de een een succesvolle en dus gewenste carrière is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Volgens mij groeit je dochter op tot een zelfstandige jonge vrouw, die ervaren heeft dat ze gehoord wordt en er mag zijn. Ik denk dat jullie het heel goed doen samen. Groetjes, Astrid C.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig wordt er tegenwoordig ook weer heel veel aandacht aan vakken die je dochter vast wel gaan liggen in de praktijk. Opleiding voor iets met haar handen werken misschien?

    Jullie doen het prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. het wordt wel vaker gedaan dat kinderen vanaf groep 7 naar het praktijk onderwijs gaan. Maar in jullie geval zou het ook niet mijn voorkeur hebben. Lekker nog een jaartje basisonderwijs heeft ook voordelen. je kind is beter opgewassen tegen de middelbare. Je kind kan tegelijkertijd afscheid nemen samen met de andere kinderen van groep 8.
    Praktijkonderwijs is prima voor kinderen die moeite hebben met lezen en rekenen. Ik ben er een tijdje geleden wezen kijken en had er een heel goede indruk van. De kinderen worden opgeleid om te gaan werken en komen bijna allemaal met een baan van school.
    Ik ken je natuurlijk niet in het echt, maar zoals ik het lees doe jij het prima zo als moeder. Petje af hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I.p.v. Twee keer groep 7 kun je beter doorstromen naar groep 8 psychologisch gezien.Al dan niet met aangepast werk.Op die manier heb je gevoelsmatig toch de hele basisschool doorlopen, aan de eindmusical meegedaan etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zat ik vanmiddag ook te bedenken, toen dochter vertelde dat groep 8 samen waren gaan zwemmen.
      Aangepast werk zal ze zoals het er nu voor staat moeten blijven krijgen. Ze gaat richting drie jaar leerachterstand. Veel werk uit groep 6 is nog veel te moeilijk. Maar het werk uit eind groep 3/begin groep 4 gaat haar nu goed af :-D

      Verwijderen
  6. Op inzet kun je ver komen! Mijn zus (minimal brain damage, geboren na 6 maanden zwangerschap) kreeg ooit t advies LOM school. Haar juf was het er niet mee eens en heeft heel hard met haar gewerkt. Uiteindelijk heeft ze mavo, havo, hbo en een jaar universiteit gedaan!
    Dat zal voor jouw dochter wellicht niet haalbaar zijn, maar plezier op school, succesbelevingen, aansluiting bij klasgenoten en zelfacceptatie zijn superbelangrijk. Lekker zo door gaan en volgend jaar rond deze tijd kunnen jullie opnieuw bekijken wat school, jij en je dochter t beste vervolg vinden. Maar nu eerst vakantie! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarom zit je dochter eigenlijk niet op het
    speciale onderwijs met z'on leerachterstand?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen de oorzaak van haar problemen bekend werd, werd de wet passend onderwijs ingevoerd. De school mocht haar niet zomaar afschrijven.
      Toen bleek dat dochter met de nieuwe aanpak op haar eigen niveau wel in staat was op te leren, en ze ook heel gestimuleerd is, vond de school het niet nodig haar naar het speciaal onderwijs te doen. Ze gaat nog steeds vooruit :-)

      Verwijderen
  8. Wat fijn dat je dochter het er mee eens is, om groep 6 nog een keer te doen. Ik zou alleen nog wel even overleggen met juf en ib-er dat ze over twee jaar wel naar groep 8 gaat ipv nog een jaar groep 7 of rechtstreeks naar praktijkschool. Groep 8 is toch een afsluiting van een hele periode op school. Een echt afscheid e.d.
    En nu eerst maar lekker genieten van de vakantie over een paar weken.

    Groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Groep 8 is inderdaad een leuke afsluiting maar er wordt nog maar weinig geleerd. Wat leren, uitleg en oefenen betreft zijn groep 6 en 7 de belangrijkste jaren als voorbereiding op de middelbare school. Fijn dat groep 6 nog een keer kan en dat iedereen daar mee instemt, het zorgt voor een stevige ondergrond. Groetjes, Renate

    BeantwoordenVerwijderen