zaterdag 18 juni 2016

Kortsluiting

Toen ik vanmorgen wakker werd, merkte ik dat er geen stroom was. Toen ik in de meterkast keek, stonden alle zekeringen nog goed, behalve één van de twee aardlekschakelaars.
Samen met dochter hebben we gekeken waar er nog stroom was, en waar niet. Gelukkig had de keuken nog stroom (voor de koelkast). Ook de bovenverdieping en de CV ketel op zolder hadden nog stroom.

Toen ik verder ging kijken in welke groep het probleem zat, was het de groep van de huiskamer. Omdat ik op de modem na 's nachts alle stekkers uit de apparaten heb, kon ik die dingen allemaal uitsluiten. Ook de modem bleek het probleem niet te zijn.
Ik vermoedde dat het de plafondlamp was, die mijn broertje een paar dagen geleden heeft opgehangen.

Toen mijn broertje er was, zijn we samen verder gaan kijken. Hij heeft de lamp er weer afgehaald, maar daarmee bleef de aardlekschakelaar eruit vliegen. Wat raar, wat kon het nog meer zijn? Na veel geprobeer kwam mijn broertje erachter dat het de schakelaar van de lamp is. In ieder geval iets met die bedrading.

We hebben de lamp nu van het plafond gelaten. Ik heb in ieder geval weer stroom in de huiskamer, al is het niet helemaal stabiel. De stroom is er nog een keer afgevlogen, maar ik kon hem nu weer aanzetten. Komende week moet ik even contact opnemen met de woningbouw, dit is niet iets wat ik zelf kan oplossen.

Heel prettig vind ik het niet. Als ik er niet ben of ik ga slapen ben ik van plan zelf de stroom van die groep uit te zetten. Ik ben heel bang voor brand.

3 opmerkingen:

  1. Heel verstandig om snachts dan de aardlekschakelaar om te zetten. Als je bang bent voor brand, nog een tip die ik gisteren tegenkwam, nooit je mobiel snachts opladen. En zeker zorgen voor goede brandmelders in elke ruimte.
    Hm, had je niet ook een een probleem in een lamp in de gang, is dat een andere groep?

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de regel dat alle stekkers (behalve de koelkast, modem en CV) eruit moeten zijn, dat controleer ik ook elke avond. Gewoon voor de veiligheid.
      Die andere lamp was in de gang, met de renovatie hadden ze een stroomdraad losgetrokken. Dat veroorzaakte toen geen kortsluiting, maar de schakelaars werkte niet meer samen.

      Verwijderen
  2. om alles iedere avond eruit te trekken is op de lange duur veel duurder met vervangen van veel stopcontacten, op ieder lichtpunt staat ook stroom en dat wordt toch ook niet losgekoppeld.

    BeantwoordenVerwijderen