maandag 27 juni 2016

Onder water

Afgelopen najaar, samen met de renovatie (en daarna) werd mijn kelder waterdicht gemaakt. Volgens de betonman zat er ergens een lek, wat voor regelmatig water in de kelder zorgde.

Het waterdicht maken heeft bij mij voor aardig wat onrust en spanning gezorgd. De herrie, een vreemde man in huis (ook al was hij heel vriendelijk) en het grote onbekende van wat hij aan het doen was. Ik was ontzettend blij dat het eindelijk klaar leek te zijn.

Na elke flinke regenbui controleerde ik de kelder, maar hij bleef droog. En dus durfde ik spullen op de vloer neer te zetten.
Tot anderhalve week geleden. 'S nachts heeft het heel erg geregend, het leek wel een wolkbreuk. Dat kon mijn kelder niet aan, en hij stond weer onder water. Het water kwam nu wat hoger uit de muur.
Het enige verschil is nu, dat hij zo goed waterdicht is, dat het water niet zelf weer weg kan.

Vandaag zag ik de betonman weer in de straat. Bijna alle kelders zijn weer ondergelopen met die bui.
In overleg met mezelf, laat ik het hierbij. Weer mijn kelder leegruimen, de planken eruit halen, de herrie en de onrust in mezelf zie ik niet zitten. Ik heb ook sterk mijn twijfel of al het water wel tegengehouden kan worden.
Woensdag als ik vrij heb ga ik het water een handje helpen de kelder weer uit te komen, dan kan de vloer weer goed drogen. En daarna kan ik de spullen die ik echt op de grond wil hebben staan in plastic bakken zetten.

Het is goed zo.

10 opmerkingen:

  1. Een laag(je) water is een enorme bron van bacterien. Zeker ook als het niet goed weg kan. Dit kan voor schimmels zorgen (zichtbaar), maar zeker ook onzichtbaar en dat is echt heel erg ongezond. Begrijp je tegenzin van die man over de vloer (die nu toch minder onbekend is), maar denk er nog een keer over na. Schimmels door vocht moet je echt niet onderschatten....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het met boven geschreven tekst eens...schimmels in de muur, zo onzichtbaar, zo slecht voor jullie gezondheid.
    Ik snap je weerstand wel, ik schiet al in de stres als de meteropnemer komt...maar bij zoiets als dit zou ik hulp vragen, die me helpt de kelder leeg te maken, en mij rustig te houden...je gezondheid en die van je dochter zijn het waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker doen, waar jij je het beste bij voel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gewoon inderdaad steeds weer goed droogmaken dan is er niets aan de hand. En hoe vaak is het nou zo extreem nat? Laat je niet bangmaken hoor. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was de eerste keer sinds november :-)

      Verwijderen
    2. Bangmaken?
      Ja ik zit hier te lezen in afwachting om Nieuw Begin bang te maken..... Echt hoor. :S

      Verwijderen
  5. Ik kan me er wel wat bij voorstellen! Goed dat je deze beslissing voor jezelf hebt genomen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je broer vragen om ook aanwezig te zijn als er iemand komt. Want het is toch een zaak van de woningbouwvereniging denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Water eruit pompen, dweilen en dan een paar dagen een ontvochtiger erin.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als er straks echt flinke schade optreedt doordat je nu de oorzaak niet aanpakt, heb je nog veel meer stress als er grootscheepse reparaties uitgevoerd moeten worden.
    De vorige keer ging het toch ook goed met die mensen over de vloer, waarom nu dan niet? Heb daarnaast ook eens vertrouwen in jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen