zaterdag 2 juli 2016

Dochters vader

Voordat dochter geboren werd, zijn haar vader en ik uit elkaar gegaan. We hadden geen ruzie, maar onze opvattingen over het hebben of krijgen van kinderen bleek mijlenver uit elkaar te liggen.
Van die keus om uit elkaar te gaan heb ik zelf nooit spijt gehad, ik heb een heel mooi leven samen met dochter.
Ik heb hem wel verteld dat ik naar mijn kind toe nooit een geheim zou maken over hem.

Toen dochter naar de kleuterschool ging begon ze door te krijgen dat alle andere kinderen een vader hebben. Dat riep vragen op. Waarom had zij geen vader? En ik kon wel zo mooi uitleggen dat ze er wel één had, maar hoe zag hij er dan uit? En hoe was hij? Alle leuke eigenschappen van andere vaders die ze kende werden in haar hoofd gemixt.

Een paar jaar geleden hebben we haar vader opgezocht. Dat bleek een enorme tegenvaller, de superheld die dochter in haar hoofd had gecreëerd, bleek in het echt toch een beetje anders te zijn.
Na die ontmoeting wou dochter een tijdje niks horen over haar vader. Ze had tijd nodig om het een plekje te geven. Ik heb dochter toen verteld dat als ze hem ooit weer wou zien of spreken, ze het altijd kan zeggen.

Haar vader is zich ook bewust geworden dat dochter een echt mens is, en begint heel langzaam aan interesse te tonen, en zelfs complimenten te geven op facebook. Elke keer zie ik die blijdschap in dochters ogen, ook zij heeft toch een vader!

Een paar dagen geleden gaf dochter aan haar vader weer te willen zien. Ik heb contact met hem opgenomen, en haar vraag aan hem voorgelegd. We hebben nu afgesproken in de zomervakantie samen een leuke dag met dochter te hebben.
Dochters reactie was onbetaalbaar, ze is zo blij.

Ik ben blij en dankbaar dat mijn dochter de kans krijgt om ook de andere helft van haar familie te leren kennen. Ik weet niet of ze ooit een hele sterke band samen zullen krijgen, dat zal de toekomst gaan leren.

4 opmerkingen:

  1. Wat bijzonder dat je er zo goed mee omgaat. Zouden een hoop mensen een voorbeeld aan mogen nemen. Alvast hele bijzondere fijne dag toegewenst,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. helemaal eens met bovenstaande!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hopelijk wordt het voor jullie alle 3 een prettige omgang.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi dat je een voorzichtige toenadering ziet zeg!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen