donderdag 14 juli 2016

Fietsenreparatie

Al een tijdje merkte ik dat mijn fiets het niet helemaal lekker deed, onder het fietsen raakte ik af en toe de grip op de ketting kwijt.
Mijn broertje (die fietsenmaker is) is komen kijken, en vermoedde dat het een overschot aan vet was in de naaf. De ketting zag er gelukkig nog goed uit. Hij kon het op zijn werk wel schoonmaken, maar dan was ik wel mijn wiel een dag kwijt.

In de weken na zijn diagnose had ik het idee dat hij gelijk had. Zodra de zon scheen, was mijn fiets een ramp. We hadden afgesproken dat hij mijn wiel zou meenemen in dochters vakantie, wanneer ik niet afhankelijk ben van mijn fiets.
En dat was dinsdagavond. Gister  had ik vrij, en had dus geen fiets nodig. Hij liet zien wat hij bedoelde, en inderdaad, er kwam een hoop zwarte prut langs de rand.

Gisteravond kwam hij het wiel weer terugbrengen. De naaf bleek versleten te zijn, iets waar ik wel van schrok. Zo oud is de fiets nog niet. Geschrokken vroeg ik mijn broertje naar de kosten. Hij vertelde dat ik in een fietsenwinkel voor zo iets rustig minimaal 80 euro kon rekenen. Slik.. 

Gelukkig voor mij werkt mijn broertje met afgedankte fietsen. En hadden ze op zijn werk genoeg naven liggen die hij kosteloos voor mijn wiel mocht gebruiken (anders gaan ze op een gegeven moment toch weg).
Ik ben dankbaar voor mijn broertje. Ik heb hem voor deze reparatie 20 euro gegeven. Hij vraagt zelf nooit geld voor reparaties, maar ik geef hem altijd wel wat. Zelf kan ik het niet, en de fietsen naar een fietsenwinkel brengen is veel duurder.

5 opmerkingen:

  1. Jah, handige klussers in je omgeving zijn altijd fijn. De timmerman,fietsenmaker en tuinman, en voor allemaal een aardigheidje, of meeëten, of een klusje terug doen.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi en fijn als je elkaar zo kunt helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is dit de gazelle fiets die je vorig jaar nieuw hebt gekocht? Dan heb je toch nog wel garantie daarop?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is ook mijn idee Hendrikje. Of een productiefout.
    Zelf sleutelen kost je nu de garantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een naaf moet veel langer meegaan dan een jaar of iets langer. En de garantie duurt daarom dus ook langer ook al zeggen ze dat niet hardop. Nu heeft zelf sleutelen je idd de garantie gekost. Hoewel je broer dus fietsenmaker is moet je wel aantonen dat dit geconstateerd is door de verkopende of vertegenwoordiger daarvan.

    Evengoed zou ik nu contact opnemen met de verkoper om te zien wat zij hieraan gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen