zaterdag 9 juli 2016

Financiële opvoeding

Op mijn blog over dochters grote cadeau kwam deze reactie binnen:


Als je kijkt naar het percentage wat je van je inkomen gebruikt voor een kinderverjaardag, dan is dat heel fors. Dan vraag ik me af of je je dochter wel het juiste beeld meegeeft van iemand die maar 3 dagen werkt en toch "altijd" geld heeft. 
Nee zeggen hoort ook bij opvoeden. Of een correct beeld van jullie financiele situatie.

De schrijver/schrijfster zei er ook bij dat het niet aanvallend bedoeld was, zo vatte ik het ook niet op. Maar het zet me wel aan het nadenken. Hoe voedt ik dochter financieel op?

Ik betrek dochter heel erg veel in de financiële dingen. Ze ziet het saldo op mijn rekening, ik laat haar zien wat er allemaal betaald moet worden, en wat er daarna nog over blijft.

Het bedrag wat in briefgeld over blijft van het boodschappen budget wordt verdeeld in verschillende potjes. Gewone blikken spaarpotten, die ook weer open kunnen. Dochter vind het fantastisch om elke maand het geld in die potjes te doen, en het dan ook te tellen. Vooral het blikje wat voor haar verjaardag is bedoeld, daar gaat ze heel voorzichtig mee om.

Doordat dochter met me mee kijkt, weet ze ook dat als ik extra werk, het extra geld oplevert. Als ik klaag dat ik spijt heb dat ik mezelf extra heb in geroosterd, houdt ze me dat ook voor: maar je krijgt er wel extra geld voor mam! En dat klopt. Het beeld dat ik 'maar' drie dagen werk, klopt ook niet. Om aan mijn uren te komen, moet ik vier dagen werken, en vanaf september heb ik elke week één tot twee dagen per week extra gewerkt.

Als ik dochter zo mee maak, heb ik niet het gevoel dat haar financiële opvoeding heel erg tekort schiet. Voor haar leeftijd kan ze al goed plannen en bewuste keuzes maken. Ze doet het goed!

14 opmerkingen:

  1. En dan nog... je mag toch zeker zelf weten hoeveel je overal aan uitgeeft? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je doet het hardstikke goed dat ten eerste, en je schiet niets tekort.

    En klein beetje ben ik het met die schrijfster eens.
    Tijdje geleden schreef je erover dat dochter wilde gaan werken als dat mocht en kon om in de huur bij te dragen, dat gaat wel iets te ver vond ik, daar zou een kind zich niet mee bezig moeten houden.

    Dat je zo ongeveer laat zien wat erin komt en eruit gaat is prima, maar of dat elke maand moet weet ik niet, dat is jouw verantwoordelijkheid. Als ze iets wil is het aan jou te zeggen of het wel of niet kan zonder veel uitleg.

    Voor verjaardagen is het wel heel leuk om dat zo te doen, dan leven jullie er echt naar toe en doen dat samen en genieten er samen van.

    Dit is mijn visie geen kritiek. Toen ik ging scheiden was mijn dochter 14 en heb ik haar ook gedeeltelijk bij betrokken om te laten beseffen wat wel en niet kon.
    Voor haar opleiding moest ik een regeling treffen en elke maand aflossen, daardoor konden we minder met vakantie dan andere jaren. Dat er keuzes gemaakt moeten worden wordt dan goed duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ieder heeft zo zijn eigen manier om hun kinderen financieel inzicht te leren. Hier deden we dat vanaf tien jaar met kleed en zakgeld. De kinderbijslag ging in een portemonneetje, en daarvan moest kleding en zakgeld geregeld worden. Alles wat ermee gedaan werd schreven we op in een schrift. Het ging vooral om inzicht en plannen, wat alles kostte wisten ze wel. Maar dat je voor de winter nieuwe schoenen nodig hebt omdat de oude te klein werden, of dat ondergoed en sokken ook betaald moesten, dat duurde even voor dat goed lukte. Ineens waren ze erg blij meteen paar sokken en handschoenen bij de sinterklaaskadootjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fantastische opvoeding. Hoe anders was dat bij mij thuis. Altijd geld voor handen. Wat nodig was, werd onmiddellijk gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ben je een gelukzak met een dochter die al zoveel begrijpt! Onze twee dochters begrijpen ook veel, maar anders dan leeftijdsgenootjes (ze hebben beiden ASS en een leerstoornis). Ik was, toen ik pas mama werd, vast van plan om zo snel mogelijk met de financiële opvoeding van mn kinderen te starten, en zakgeld te geven enzo...maar de situatie heeft er anders over beslist.
    Sommen maken tot tien lukt nét voor mn 8 jarige en bijna 7 jarige dochters.
    Mn meisjes komen er ook wel, maar eerst zijn er een hoop andere zaken die we voor hen belangrijker vinden om te leren.
    Zoals met hun autisme leren leven Vb. Of met hun leerstoornis, of oudste dochter ook met een aandachtsstoornis (adhd)

    Groetjes
    Nona

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het ook best veel geld voor een verjaardag, maar volgens mij doe je het prima met de financiele opvoeding van je dochter. Uit je verhalen lijkt het me ook niet echt een kind wat zal gaan zeuren als het een keer eens minder is. En je maakt herinneringen met haar dat is heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed met geld kunnen omgaan is belangrijk. Beseffen dat geld niet het belangrijkste is in je leven ook.Als je je geldzaken goed op orde hebt, zoals jij dat zeker lijkt te hebben, kun je misschien wat meer richten op andere zaken.
    Vroeger was er bij ons thuis niet al te veel geld. Maar ik heb een heerlijke jeugd gehad. Goedkope kampeervakanties, veel aandacht voor muziek en natuur. Veel lezen. Klinkt mischien ouderwets. Maar ik hier nu nog profijt van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met wat er binnenkomt is het nu inderdaad goed op orde maar ook nederland kan zijn zorgstaat kwijtraken. Dan kun je toch beter zorgen dat r n buffer is ipv dure uitstapjes? Maar dat is persoonlijk. Denk ook dat het in een mens zit. Bij mij thuis was de financiele opvoeding vd kinderen hetzelfde, het budget ook en toch sta ik r heel anders in dan broers/zussen.

      Verwijderen
    2. Tja, maar als je eenmaal in de situatie hebt gestaan waarin het leven ineens zomaar, patsboem en veel te vroeg afgelopen is, kijk je toch weer anders tegen dat zuinig doen en oppotten aan. Waarmee ik niet wil zeggen dat je maar moet verbrassen, inderdaad de (geo)politieke situatie kan veranderen waardoor het in de toekomst allemaal een stuk schraler wordt.

      Verwijderen
    3. Ik blijf ook sparen voor mijn buffer, dat is niet veranderd. Maar als er daarna nog geld overblijft, heb ik er geen moeite mee om iets leuks te doen.

      Verwijderen
  8. Volgens mij doe je het prima. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ik bedoel is : als je je geldzaken overzichtelijk geregeld hebt, hoef je hier niet meer al je energie in te steken. Je weet dat je genoeg hebt voor je dagelijkse zaken en voor iets extras. En om een buffer te maken.
    us kun je misschien meer aandacht geven aan zaker die niks kosten maar ook belangrijk zijn.
    Misschien begrijp je me niet. Maar hoewel ik vind dat je het superprima doet, lees ik hier alsmaar over geld uitgeven, hoe duur iets is etc.
    Ook in jullie vrije tijd Omprettig te leven hoef je niet alsmaar dingen te kopen. Hoe goedkoop ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ja kersenbonbon , neem nog een slok azijn , proost ...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik een azijnpisser ??? Hoe kom je erbij hahaha. Maar minder focussen op geld en meer op gezelliger zaken maakt het leven een heel stuk lichter. En de schrijfster van dit blog heeft haar geldzaken al goed georganiseerd duss.. Maar verwacht niet dat dit wordt begrepen... Het draait altijd om hetzelfde, geld uitgeven. Waar dan ook.

    BeantwoordenVerwijderen