vrijdag 1 juli 2016

Goed doen

Aan het begin van de week vertelde een collega me dat er over mij geroddeld wordt op het werk. Ik had zelf al het vermoedde dat er iets was, ik werd door een aantal collega's nauwlettend in de gaten gehouden.
Nu ben ik nooit zo onder de indruk van geroddel, het zegt meer over de mensen zelf dan over mij. Maar toch was ik wel nieuwsgierig wat mij zo interessant maakt.

Het blijkt dat een aantal van mijn collega's vinden dat ik te weinig doe op het werk, naar hun mening ben ik lui en neem ik het ervan.
Verbaasd vroeg ik aan mijn collega of ze vergeten zijn hoeveel ik ze de afgelopen tijd heb geholpen?
"Nieuw Begin, ook al doe je nog zoveel, sommige mensen zijn nooit tevreden." kwam het antwoord.
Ik heb het voor mezelf even laten bekoelen. Thuis besloot ik me de rest van de week alleen op mijn eigen werk te richten. Even geen gehelp meer.

Vandaag was het een paar van mijn collega's opgevallen dat ik niet meer kwam helpen. En één collega vroeg hard: wat heb je dan uitgevoerd? Mijn antwoord: genoeg.

Ik vind het even goed zo. Het is wat mijn collega zei, sommige mensen zijn nooit tevreden. Ik ga me de komende weken weer op mijn eigen werk richten, het is me prima bevallen. Het is niet zo dat ik niemand meer help. Als ik tijd over had, heb ik collega's uit de zorg geholpen, en vandaag één collega die klem liep. Het is de eerste week sinds tijden dat ik niet uitgeput thuis kom. En dat is ook heel fijn.

5 opmerkingen:

  1. Heb je een werkplan voor de dagelijkse dingen?

    En hou het inderdaad goed in de gaten, als jij doet wat je is opgedragen dan verwijs je ze naar meerdere en vraagt gesprek aan met haar, of nodig die klagende collega uit om samen naar leiding gevende te gaan en het te bespreken. Hoogst waarschijnlijk krabbelen ze dan snel terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat in mijn werk nog wel eens wil helpen is duidelijk zeggen in vergaderingen en teamoverleg wat je allemaal extra doet (gisteren heb ik collega A geholpen met twee kamers schoonmaken, etc.) dat voelt als op de borst kloppen, maar is soms nodig om te laten zien wat je allemaal extra doet. Helaas is het niet vanzelfsprekend dat dit gezien en gewaardeerd wordt.
    Groetjes Puckie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou dit soort gedrag zeker met je leidinggevende bespreken. Dit soort collega 's kunnen je het leven behoorlijk zuur maken. Ze hoeft niet meteen actie te ondernemen maar dat ze wel weet dat dit soort dingen spelen. Wellicht kan ze op een andere manier, bijvoorbeeld in vergaderingen, laten blijken wat iedereen precies doet. Kijk ik weet niet wat er van je veracht wordt en wat iedereen dan precies doet maar dat wel duidelijk is dat je genoeg op je bordje hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moet natuurlijk verwacht zijn.... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik onthou me altijd van roddels.Als ik van iemand te horen krijg,dat er over mij geroddeld word dan zeg ik tegen degene die het me heeft laten weten,dat ik zelf even bij de bron van de roddel ga informeren wat hij/zij te vertellen heeft over mij.
    Meerdere malen komt het dan naar voren dat de informant zelf de roddel verspreidt,en niet degene waarvan zij iemand beticht.
    Ik zou gewoon op de persoon afstappen die volgens de informant aan het roddelen is,en niet alles voor lief aannemen.

    BeantwoordenVerwijderen