woensdag 31 augustus 2016

Leren lezen/schrijven

Toen mijn neefje drie jaar was, mocht ik hem van mijn zusje meenemen naar de kermis. Ontzettend leuk om zo'n kleintje te zien genieten. Hij mocht ook een keer blikken gooien, en koos als prijs een puzzel van 80 stukjes uit van zijn grote helden.
Ach, daar is hij vanzelf wel een keer aan toe, dacht ik bij mezelf. Toen ik hem weer bij mijn zusje afleverde, ging hij direct aan de slag met zijn puzzel, en alsof het de makkelijkste zaak van de wereld was zette hij de puzzel in elkaar. Ik stond versteld.

Vorig jaar liet mijn neefje me weer versteld staan. Met zijn 4 jaar las hij mij een boek voor. En niet alleen een boek, maar alles wat hij aan letters ziet wil hij voorlezen. En dat in groep 1. Van dochter was ik dat niet gewend.
Nu zit neefje in groep 2, en het is duidelijk dat het een heel intelligent kind is.

Dochter ziet zijn vooruitgang stilletjes aan. Zij zit al in groep 6, en vooral het schrijven gaat haar moeilijk af. Ze wil het heel graag, maar het gaat moeizaam, zoals alle schoolvakken.
Vandaag toen ik haar uit de bso haalde kwamen de tranen. Ze had huiswerk meegekregen, 50 woorden om te verbeteren. Ze was overstuur, waarom kan neefje al zo goed schrijven, en zij nog niet?

Dat soort momenten vind ik als moeder lastig. Ik voel met dochter mee. Ik heb haar thuis haar schoolwerk van twee jaar geleden laten zien, om haar te laten zien hoeveel ze al vooruit is gegaan. Ik heb wat kaarsjes aangestoken, en ik ben met mijn handwerk aan tafel bij dochter gaan zitten. Ze zag direct wat ze fout had gedaan (bijvoorbeeld speelen). Ze was in een half uur klaar met haar verbeterwerk.

Dochter snapt nog niet zo goed waarom ze nu zoveel met spelling bezig moet zijn. De juf wil haar laten meedoen op groep 6 niveau. Of dat nu al haalbaar is, ik weet het niet, ze heeft een grote leerachterstand. Van dit dictee had ze precies één antwoord goed.

10 opmerkingen:

  1. Wat een goed idee om te laten zien hoe ze vooruit gegaan is. Ik kan me haar verdriet goed voorstellen, ik heb altijd bewondering voor haar zelf kennis en begrip als ik jouw stukjes lees. Hopelijk legt juf de lat niet te hoog voor haar, het zou jammer zijn als verdriet of frustratie straks de overhand krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. KLinkt als faalangst als ze het thuis in en half uur wel goed doet... Blijkbaar voelt ze erg veel druk op school?
    Meteen naar school stappen om te kijken hoe de stress verminderd kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ga alsjeblieft praten met de juf, al is het jaar pas net begonnen. Niets is zo naar als alleen maar fouten maken qua spelling! Het nut van lesstof die je pet ver te boven gaat ziet een kind echt niet (en ik ook niet, als oud-leerkracht). Het heeft bij mijn zoon geresulteerd in een afkeer van taal en een vaste overtuiging dat het hem toch nooit gaat lukken om er beter in te worden (hij heeft dyslexie en zit nu net in de 1e klas havo/vwo).

    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onze zoon moest op school aan elkaar schrijven. Hij vindt ook de spelling erg lastig. Moest ook altijd alle zeilen bij zetten om mee te komen. Ging dus razendsnel schrijven om alles af te krijgen. Het was soms net chinees. Toen overlegd met de juf of hij niet de letters weer gewoon los mocht schrijven. Dat heeft hem veel geholpen. En heel veel samen doen thuis. Maar volgens mij ben je een geweldige lieve moeder. Je dochter komt er wel. Mijn ervaring is dat het op het voortgezet onderwijs al een stuk beter gaat. Onze zoon is begonnen op basis en zit nu in een kader/tl klas. Terwijl de juf in 5/6 glashard zei dat hij dom was. Dat helpt voor een kind :(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 't Is een kind (jouw dochter) moeilijk uit te leggen natuurlijk, maar zo voorlijk als jouw neefje is, is tamelijk uitzonderlijk hoor. De meeste kindjes van 4 kennen enkele letters, maar lezen nog geen boeken. Ze zijn vaak wel goed in het navertellen van boeken en dan lijkt het net of ze kunnen lezen.
    Hopelijk gaat het jouw dochter lukken om haar spelling te verbeteren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht ook eerst dat hij aan het navertellen was. Maar ook uit mijn boeken kan hij de achterkant voorlezen.
      Ik heb mijn dochter uitgelegd dat iedereen zijn eigen talenten heeft, en dat iedereen daarom ook anders is en leert. Ze komt er wel!

      Verwijderen
  6. Mijn dochter is een 'snelle' leerling; ze heeft inmiddels een groep overgeslagen. Cognitief is ze dus een stuk sneller dan de meeste kinderen van haar leeftijd. Ik ben er trots op dat ze het zo goed op school doet maar vertel haar ook altijd dat ieder zijn talent heeft. De ene is goed in schoolwerk, de ander is sociaal sterk en weer een ander is heel sportief of creatief. Uiteraard is schoolwerk belangrijk maar druk je dochter op het hart dat ook zij sterke punten heeft waar een ander misschien nog dingen moet leren. Ieder kind (mens) heeft een talent en ieder kind is speciaal op zijn eigen manier! Groetjes, Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi , mijn dochter heeft dyslectie en dyscalculie mijn zoon
    dyshortografie (dit is een zware spellingsstoornis) dit heeft zeker niet met intelligentie te maken want mijn zoon is hoogbegaafd maar hij zal nooit in géén enkele taal kunnen schrijven zonder fouten dochter idem maar bij haar komt het leesprobleem er nog bij en cijfers ..ik den k dat je dochterje een slimme en pientere meid aub laat dat testen voor ze meer verdrietig word en géén zin meer in school zo jammer voor haar en weet word ze even goed als neefje mits ondersteuning van logopediste of bepaalde programma's op de PC hier in belgie (SPRINT) ik lees al een tijdje mee ik vind je dochter een erg verstandig kind voor haar leeftijd in haar denken en doen en het zou jammer zijn mocht zo'n toffe meid niet meer in zichzelf zou geloven ik denk echt aan dyshortografie of dyslectie..lieve groet Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn dochter is getest, daar is uitgekomen dat ze dyslexie en discalculie heeft. Ze heeft nu twee keer per week apart les, en maatwerk. Dat scheelt al een hele hoop. De juf wou proberen haar op groep 6-niveau mee te laten doen, dat vond ik vorig jaar al onzinnig. Haar achterstand is veel te groot, en iets leren duurt (veel) langer dan bij andere kinderen.

      Verwijderen
  8. Oh mijn twee dochters hebben autismespectrumstoornis, een leerstoornis en oudste dochter ook nog adhd. Ook zij hebben het moeilijk op school, en ondanks speciaal onderwijs zullen ze het toch hun hele verdere schoolloopbaan moeilijk hebben.
    En ze merken dat dus zelf ook wel he. Vooral jongste dochter was vorig jaar ongelukkig omdat het leren minder makkelijk ging dan bij andere kindjes.
    Dat doet pijn als moeder. Nu zitten ze op een speciale school,met extra begeleiding, en we hopen maar dat ze gelukkiger worden.
    Super intelligente kindjes van vrienden...ja, weet je, daar wordt ik eigenlijk zelf verdrietig van. Mn man en ik hebben allebei een hoger diploma en dan merk je dat je eigen kinderen die mogelijkheden wsch niet gaan hebben...dat is echt ff moeilijk geweest voornmij om te aanvaarden.
    Achja, ze komen ook wel,op hun pootjes terecht. Dokter, poetsvrouw, vuilnisman...whatever.

    BeantwoordenVerwijderen