dinsdag 16 augustus 2016

Verhuizen?

Afgelopen weekend vertelde mijn zusje me dat ze aan het kijken is of ze in Groningen kan gaan wonen. Ik was op zijn zachts gezegd stom verbaasd. In Groningen? Wat moet je daar helemaal? Niet dat ik Groningen niet mooi vind, en provincie staat in mijn top 3 van mooiste provincies. Maar het is niet dichtbij. Met het openbaar vervoer is het 4 uur reizen. En familie hebben we daar niet.

Mijn zusje vertelde dat een vriendin daar heen was verhuisd, en de huurhuizen waren een stuk goedkoper dan hier. Terwijl we weer naar binnen gingen ging het gesprek verder. Ze vroeg me wat ik zou doen, als ik niet aan een baan gebonden was. Ik vertelde haar dat ik die keuze niet alleen zou kunnen maken. De mening van mijn kind is daarin heel belangrijk, ook zij heeft hier haar leven. Bovendien, ik heb hier alles. Mijn werk, mijn kerkgemeenschap, een plek waar ik me veilig voel, hulpverleners die me kennen mocht het nodig zijn, een goede school voor dochter waar ze haar goed kunnen begeleiden.
Mijn zusje was niet helemaal overtuigd: ach, als ik gelukkig kan worden kunnen mijn kinderen dat ook.

Vanavond was ik bij de buren op visite, en de buurvrouw was me aan het overtuigen om niet te gaan verhuizen. De meisjes hebben elkaar nodig, ook de buurvrouw geniet van de bezoekjes over en weer. En de grote tuin vind ze zo heerlijk. En ondanks de muziek van hun buren is het een rustige buurt. De buurman mengde zich ook in het gesprek, en vertelde dat zo'n goed opgeknapt huis voor deze huurprijs niet meer te krijgen is.

Ik besefte dat de buren waarschijnlijk gedeeltelijk het gesprek tussen mij en mijn zusje hadden gehoord. Ik heb ze verteld dat ik geen verhuisplannen heb. Ik sta niet eens ingeschreven als woningzoekende. Ik vind het prima waar ik nu zit. Ik moet er niet aan denken om te verhuizen. Zelfs niet als ik minder huur zou hoeven betalen. En wat de buurvrouw ook zei, de meisjes kunnen niet zonder elkaar. Dat alleen al is voor mij een belangrijke reden om te blijven.

9 opmerkingen:

  1. Ik meen me te herinneren dat de buurvrouw een tijdje terug zelf wilde verhuizen maar dat dat door ziekte o.i.d niet doorging?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De buurvrouw wou terug naar haar geboorteland als ze niet meer beter kon worden, om haar laatste maanden dan bij haar familie te zijn. Dat zou ik heel goed snappen.

      Verwijderen
  2. Ik snap dat er goede redenen zijn om niet te verhuizen dus dan vooral niet doen. Maar uiteindelijk zouden jij en je dochter ergens anders ook jullie draai wel weer vinden denk ik. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet verhuizen, je zou je verloren voelen omdat je niemand kent én verhuizen kost handenvol geld!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dan neem ik aan dat je zus geen werk heeft, want het salaris is hier in het noorden ook een stuk(je) lager dan de randstad bijv.
    Ik zou ook niet zomaar verhuizen, behalve dan voor een betere baan met een beter salaris. Maar ik zou mijn sociale leven niet opzeggen voor alleen maar een lagere huurprijs. Dus ik ben vraag me af of je zus hier goed over nagedacht heeft of alleen maar naar de huurprijs heeft gekeken.

    Groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De huurprijzen zijn daar vast lager. De inkomens ook. Daarnaast is het baanaanbod daar lager. Zo heft het elkaar weer op. Nog los van de verminderde bereikbaarheid naar de rest van het land en naar familie en bekenden (begrijp ik?)

    Het klinkt allemaal een beetje idealistisch. Niet goed doordacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je het zo naar je zin hebt ergens moet je zeker niet ergens anders het proberen nog beter te krijgen. Dat kan alleen maar tegenvallen. Heb het vaker zien gebeuren. Zelf wel verhuisd omdat ik het daar zo niet naar mijn zin had en nu hier naar toe verhuist en het is echt zoveel beter en leuker.
    Ik hoop niet dat je zus om die vriendin verhuisd want daar ken ik ook voorbeelden van. Vriendschap over en dan zit je. fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik woon in de provincie Groningen en idd de huurprijzen zijn hier niet hoog vergeleken met "de rest" van nederland. Maar het is een vriendin van je zus die hier naartoe is verhuisd....en is dat een hele goede vriendin van je zus? Zou voor mij geen reden zijn om mijn vriendin achterna te gaan reizen, enkel en alleen omdat de huur, wellicht, lager is.

    Ik zou de provincie niet uit willen hoor, het is hier heerlijk rustig, geen files en ik heb geen idee wat ik zou verdienen in de randstad voor hetzelfde werk....boeit me ook niet, ik red me prima met wat ik nu heb en de vaste lasten zijn prima te doen.

    Laat je zus er goed over nadenken, helemaal als ze verder geen binding heeft met dit gebied....

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen