woensdag 21 september 2016

Briefjescommunicatie

Dochter heeft les van twee vaste juffen: vier dagen de ene juf, en op vrijdag de andere juf. Vorige week vond ik in dochters tas wat briefjes met uitleg van het rekenwerk. Achter die briefjes zat een ander briefje met een hoekje vast. Toen ik het las, was ik toch iets minder blij met de juffen.
Op het briefje stond wat er de vrijdag was gebeurd dat dochter overstuur was door haar rekenwerk. Met daaronder groot dat de juf het idee had dat dochter lui was: want de ene keer lijkt ze het te snappen, en het volgende moment niet.

Ik snap dat de juffen iets van communicatie moeten hebben, ook al zien ze elkaar niet. Maar dat dit soort communicatie ook bij dochter terecht komt, dat vind ik niet kunnen. Haar zelfvertrouwen is al niet groot, en om dan te lezen dat je lui wordt gevonden terwijl je het wel wil, dat lijkt me niet bevorderend.

Ik heb de juf er op aangesproken en het bewuste briefje laten zien. De juf die er vier dagen is had dat briefje nog niet gezien, en had gedacht dat het gewoon uitleg voor dochter was die ze mee naar huis kon nemen. De juf herkende dochter niet in het woord lui, dat ze de ene keer iets wel snapt, en het volgende moment niet is bekend. Door heel veel te oefenen en te herhalen gaat het beter.

Gelukkig had dochter het briefje ook niet gelezen, dat zou ik heel erg hebben gevonden.


9 opmerkingen:

  1. Volgens mij is het tijd voor een goed gesprek met de juffen en evt iemand anders van school, want ik vind dit echt niet kunnen. Is dit dezelfde juf die zoveel extra werk gaf laatst? Zij lijkt totaal geen begrip voor jouw dochter te hebben en dat kan haar best schaden, ook al is de juf er 'maar' één dag in de week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dit was de andere juf, die zo begripvol leek.

      Verwijderen
    2. Wat jammer dat er dan bij beiden toch onbegrip is. Terwijl ze op een ander moment allebei wel begripvol lijken/leken.
      Ik snap dat je dochter graag hier op school zou houden maar er zal dan toch wat moeten veranderen aan de instelling van de juffen denk ik.
      Succes in elk geval met hoe het allemaal loopt!

      Verwijderen
  2. Ik denk dat het hoog tijd wordt dat je eens op en SBO school gaat kijken. Heb er zelf destijds met een van mijn pleegkinderen met leerachterstand enorm tegenop gezien, maar dat was zo niet terecht. Kind werd er serieus genomen, gekoesterd en geholpen. En waarempel, opeens kon hij lezen en rekenen, dat was ze op de basisschool nooit gelukt ondanks al het extra werk (meer van hetzelfde wat hij niet begreep).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En oh ja, hij was ook lui....dat zeiden de juffen niet tegen mij, maar lieten ze indirect blijken. En dom. En hij kon het toch miet. Hoorde ik allemaal pas achteraf, zoon leerde op het SBO namelijk ook emoties te benoemen en zich adequaat verbaal te uiten.

      Verwijderen
  3. Wat zal je je verdrietig hebben gevoeld toen je dat briefje las. Ik denk dat het prettig is om met beide juffen een gezamenlijk gesprek te hebben, het is goed om op een lijn te komen betreffende de begeleiding van je dochter. Want dit is niet GOED!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zal je je verdrietig hebben gevoeld toen je dat briefje las. Ik denk dat het prettig is om met beide juffen een gezamenlijk gesprek te hebben, het is goed om op een lijn te komen betreffende de begeleiding van je dochter. Want dit is niet GOED!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een leerkracht is zo goed als zijn zwakkere leerlingen. Fijn als je als leerkracht alleen maar leerlingen hebt waar alles vanzelf gaat maar je kan pas zien of je echt goed bent als je kijkt naar hoe je een leerling vooruit helpt waar het niet vanzelf gaat. Wie is hier nu lui, moet zij zich afvragen... Heeft je dochter wel goed geautomatiseerd? En hoe zit het met haar strategie? Weet ze welke strategie ze bij welk type som kan gebruiken? Soms kan dat verwarrend zijn waardoor een kind een som wel begrijpt en daarna weer niet. Groetjes, Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat word ik hier verdrietig van. Heb je inmiddels al met de juffen gesproken? Want weet je wat het is, mijn zoon heeft geen leerproblemen. Maar ook hij snapt soms zijn sommen ineens niet, terwijl hij ze daarvoor wel snapte. En hij struikelt ook wel eens over een zin die hij gisteren wel kon. Dat gaat zo met kinderen. De ene dag zijn ze scherper dan de andere. En als ze net iets heel moeilijks hebben gedaan, is het soms moeilijk te reproduceren. Het zijn net grote mensen...

    Ik vind het ook heel erg dat ze het haar gewoon mee hebben gegeven. Ik ben pas op de BSO van mijn zoon enorm uit mijn slof geschoten omdat een van de juffen iets over mijn zoon gezegd had waar hij bij was. Ik heb het al vaker gezegd: gelukkig heeft jouw dochter zo'n lieve mama die haar wel echt ziet. Kom maar goed voor haar op, dat versterkt haar zelfvertrouwen uiteindelijk meer dan die domme juf af kan breken. Laat je weten hoe het afloopt?

    BeantwoordenVerwijderen