vrijdag 9 september 2016

Dochter

Vorige week schreef ik over het spellingswerk van dochter. Dat ging niet goed, en dochter had het verschrikkelijk gevonden. Vorig jaar had ik al twijfels of het verstandig was om dochter op groep 6-niveau mee te laten doen, ze heeft al zoveel achterstand, en haar leertempo is al te laag om het bij te houden, laat staan in te halen.

Van de kinderwerkers uit de kerk kreeg ik ook signalen dat ze zich zorgen maakten, dochter weigerde om over school te praten, behalve dan dat ze het moeilijk vond. Andere jaren raakte ze niet uitgepraat over school.

Vanmorgen keken we samen naar haar persoonlijke planning op school. Met grote koeienletters stond daarin dat dochter vandaag dubbel zoveel moet af hebben, plus haar verbeterwerk.
De wanhoop was in dochters ogen te zien. Ze doet zo haar best, maar het is niet genoeg. Toen we samen naar het verbeterwerk keken barstte de bom. Ze snapt het niet, en dan moet ze vandaag nog meer doen. Samen zijn we naar de juf gegaan (een andere dan die van de planning). De juf schrok, dat een kind zo overstuur raakt van haar schoolwerk, dat had ze nog niet veel meegemaakt.

De juf gaat er samen met dochter naar kijken, en volgende week heb ik samen met beide juffen een gesprek. Ik wil dat dochter weer haar maatwerk krijgt. Dan maar wat meer achterstand, maar op deze manier wordt dochters plezier in school snel minder en haar zelfvertrouwen zit op een dieptepunt.



14 opmerkingen:

  1. vreselijk om dit te lezen, kinderen horen op nr 1 met plezier naar school te gaan. En als de druk te hoog is kan dat blijvende gevolgen ( schade ) hebben. Goed dat je er zo over waakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach wat naar. Ik ben het helemaal met je conclusie eens. Dan maar wat meer achterstand. Dat is minder erg dan een kind dat helemaal niet meer verder wil, omdat het te moeilijk is. (En wat fijn dat ze zo'n lieve mama heeft die wel oog voor haar heeft. Is ook niet altijd vanzelfsprekend.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wat sneu. Mijn dochter is ook 9. Kinderen horen plezier te hebben in school en zeker geen stress.
    Vriendinnetjes van mijn dochter, beide al eens blijven zitten hebben ondanks dat nog steeds moeite met bijblijven. Sneu om te zien hoe hard ze moeten werken om mee te komen.

    Hopelijk komen ze met een goede oplossing. Je kind zo zien vechten is zo moeilijK!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Groot gelijk! En fijn dat de juf goed reageerde!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad goed om aan de bel te trekken, maar als ze na 3 weken nu al (meer) achter gaat lopen en op haar tenen mee moet.... Is het dan niet verstandig om alsnog de voorgaande groep nog een keer te doen? Als de basis er niet is, blijft het moeilijk voor haar. En ondanks dat je juf goed lijkt te reageren en ze het werk willen aanpassen, denk ik dat je je moet afvragen of je dat voor je dochter wilt. School zal 9vd10 adviseren om door te gaan, doubleren kost geld, maar de druk op de ketel blijft, want je dochter ziet gerust dat zij andere dingen doet dan de rest (of iig het meerendeel) van de klas. Dat kan ook stress meebrengen. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dochter in een klas zetten op haar niveau is niet haalbaar, dat zou betekenen dat ze in groep 3/4 zou zitten. Als de wet passend onderwijs er niet zou zijn was ze naar het speciaal onderwijs gegaan.
      Dochter heeft de afgelopen twee jaar maatwerk gehad, en dat ging goed, ze is vooruit gegaan. Ze kan echter niet snel genoeg vooruit gaan om de rest van de groep bij te houden.

      Verwijderen
  6. Ik begrijp niet wat die wet betekent en het voor jouw dochter beter was als die er niet is. Passend onderwijs is dan toch speciaal onderwijs indien nodig?
    Of moet een gewone school het passend/speciaal maken voor kinderen.

    Goed dat je zo stevig in je schoenen staat dat je het aankunt in gesprek te gaan met de juffen.

    Het lijkt me bijzonder frustrerend voor elk kind om iets met koeienletters te lezen dat MOET.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die wet betekend dat de school moet kunnen aantonen dat ze er alles aan hebben gedaan om dochter iets te leren. Voorheen zou ze genoeg hebben aan de uitslag van haar onderzoeken.
      Dochter heeft laten zien dat ze in staat is om te leren op haar eigen manier (gelukkig).

      Verwijderen
  7. Ik vind het heel vreemd dat een juf niet snapt dat als je zo'n grote achterstand hebt opgebouwd je die niet in kan halen. Het is van belang dat je dochter vooruit gaat maar in haar eigen tempo. Goed dat je er zelf zo betrokken bij bent. Jij kent je dochter het beste! Jij weet wat ze eraan doet om te leren.
    Je doet het hartstikke goed HOOR! Petje af! Je dochter mag blij zijn met zo'n moeder!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat juffen soms niet het inzicht hebben dat een kind op een bepaald niveau kan blijven steken.
    Zelf werkt ik bij verstandelijke gehandicapten die op een verstandelijke niveau van ongeveer anderhalf jaar zitten. Ik hoor één van mijn collega's nog zo vertellen dat haar man, onderwijzer, zo stomverbaasd was dat deze cliënten eigenlijk ( bijna) niets meer aan te leren is.
    Juffen zijn heel gericht op ontwikkeling en soms loopt het anders en daar zal ze zich aan moeten aanpassen,als het anders loopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat schrikken zeg dat de juf van de planning dit zo bedacht had. Zij heeft toch ook de voorkennis van je dochters achterstand? Fijn dat de andere juf het zo goed oppakte en hopelijk kan je dochter met plezier in deze klas blijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als je dochter de afgelopen 2 jaar maatwerk heeft gehad is het vreemd dat dit niet is meegegeven aan de leerkracht van dit jaar. Als het goed is, wordt je dochter goed begeleid door de IB-er en is ze een bespreekgeval bij de rapportvergaderingen. Vreemd dat deze leerkracht dan geen rekening heeft gehouden met het tempo van je dochter. Ik hoop dat ze snel haar vertrouwen in zichzelf terugvind als ze weer met maatwerk begint. In groep 3/4 op die leeftijd is ook geen goed plan, cognitief is er dan wel aansluiting maar met andere dingen niet. Als maatwerk in de klas met leeftijdsgenoten goed werkt dan is dat voor nu de beste optie en misschien kan ze dan groep 7 of 8 doubleren. Het verschil tussen een 10 jarige en kinderen in groep 3 is veel groter dan een 12 jarige en kinderen uit groep 7. Goed dat je de vinger aan de pols houdt! Groetjes, Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vreemd hoor, die druk die op je dochter uitgeoefend werd (dubbel zoveel af moeten hebben plus verbeterwerk). De juffen zijn toch goed op de hoogte van haar leerproblemen ? Waarom geen maatwerk meer dit jaar ?
    Veel sterkte met het gesprek met beide juffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn ervaring is ook dat de overdracht vaak matig is en je gelijk aan het begin van het jaar in de eerste week een afspraak moet maken met de nieuwe docenten.

    Zou het niet verstandig zijn om nu alsnog op speciaal onderwijs aan te sturen. Het verschil met de klas wordt alleen maar groter en gaat niet alleen ten koste van jouw dochter maar ook van de grote groep. Tenzij je dochter een persoonlijk begeleidster in de klas heeft zoals een klasgenootje van mijn zoon heeft gehad. Eigenlijk kreeg hij 1 op 1 onderwijs maar dan op een reguliere school. Uit eindelijk is deze jongen in groep 6 alsnog naar het speciaal onderwijs gegaan omdat het niveau verschil te groot werd.

    BeantwoordenVerwijderen