vrijdag 2 september 2016

Echt of nep?

In mijn mailbox vond ik een mailtje van een incassobureau: er zou nog €539,02 openstaan, en door op de link in het mailtje te drukken kon ik 50 euro afbetalen. Mijn eerste reactie was een schok, ik dacht dat ik alles had afbetaald.

Na even diep adem halen las ik de mail opnieuw. En de link. Het is een bestaan incassobureau, maar er zit in de link een rare toevoeging van het webadres. Dat vond ik raar. Het mailtje beter lezend staat er ook niet bij waarom het zou gaan, alleen inzake dossiernummer en dan een paar cijfers.

De verleiding om op de link te drukken is heel groot, maar waarschijnlijk niet heel erg verstandig. Als er echt nog zo'n hoog bedrag open zou staan, bellen ze, sturen ze wel een brief, of desnoods een deurwaarder om het bedrag te innen.

Voor nu leg ik het mailtje naast me neer. Maandag bel ik het incassobureau om te vragen hoe en wat, dan kom ik er vanzelf achter. Maar ik betwijfel of ik echt zo'n bedrag open heb staan. Dat had ik moeten weten.

9 opmerkingen:

  1. Je hebt je administratie toch op orde en weet dat dit nep is. Niet op reageren !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed om te bellen, maar kans dat het echt zo is is klein! Schijnt weer eea op het internet rond te zwerven! Niet klikken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. niet klikken maar naar het incassoburo forwarden met de melding phissing, dan kunnen zij er ook wat aan doen.
    Kijk ook op de website van het buro, vaak hebben ze een speciaal mailadres voor phissingmails

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vaak staat er in het email adres een typefout. Dus bijvoorbeeld interum Justitia ipv interim Justitia. Ook bij de betaalgegevens staat vaak iets fout vermeld. Als het bankrekening er bij staat zou je ook kunnen Googelen. Maar 99 van de 100 keer is het idd SPAM.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als het van Interim Justitia is, hoef je niet te reageren, dat doen zij namelijk ook noot, met goed onderbouwde vragen. Al jarenlang proberen zij mij te benaderen met aanmaningen. Nog voordat consuwijzer bestond. Een andere zaak van deze lieden heb ik wel via consuwijzer af kunnen handelen. Deze incasso was later.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Printen en deleten als je incassobureau hebt gebeld en ook uit je prullenbak/verwijderde items nog een keer deleten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je nog wilt bellen na alle neppers: bel het telefoonnummer van hun website, niet uit de e-mail.

    BeantwoordenVerwijderen