zaterdag 3 september 2016

Eten geven

Vandaag ging ik samen met dochter, het buurmeisje en mijn broertje naar Den Bosch. Ik vind het een hele mooie stad, en behalve winkelen en bosche bollen eten hebben we ook een rondvaart gemaakt.

Zowel op de heenweg naar de stad als op de terugweg naar de parkeergarage zat een vrouw, met een bakje en een daklozenkrantje. Op de heenweg werd ik al geraakt door haar blik. Zo vol van verdriet.
Op de terugweg zat de vrouw er nog. Tegenover zat een ah to go, daar zijn we even naar binnen gelopen om wat eten te halen. Mijn broertje was boos, en werd er alleen maar bozer om. Dat soort mensen moet je negeren Nieuw Begin, anders maak je het alleen maar erger.

Mensen negeren, dat lijkt me vreselijk. Is het aan mij om te oordelen of ze deugt of niet?
Ik heb wat eten voor de vrouw gekocht, en samen met dochter en het buurmeisje aan haar gegeven. Het is niet veel, maar beter dan negeren, in mijn ogen dan.


7 opmerkingen:

  1. Ik heb wel eens begrepen dat mensen die het daklozenkrantje verkopen behoorlijk wat geld verdienen. Belastingvrij met behoudt van uitkering.....
    Dus met eten zou je in beide gevallen wel of niet bedeeld toch goed zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het probleem is dat iemand die dakloos is geen uitkering krijgt! Je hebt een adres nodig om in aanmerking te komen voor 'n uitkering!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mensen die echt dakloos zijn komen in aanmerking voor een daklozen uitkering. Maar dat betekent zeker niet dat het een verpot is. En daklozen mensen hebben vaak een complexe problematiek. Ik vind het lief dat je deze mevr geholpen hebt. Gr. Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De uitkering aan daklozen is bij registratie in een gemeente gelijk aan bijstand voor een ander hoor.
    Dat tezamen met de inkomsten van de krant, (netto!) Is dat dus meer dan een niet dakloze. Daarom zei ik met eten zit je altijd goed. Kan het ook niet naarcde "verkeerde" dingen gaan.

    Hulp aan een ander is nooit verkeerd. Al is diegeen multimiljonair, want ook die mensen hebben soms hulp nodig al wordt er vaak gedacht van niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat prachtig dat je zegt dat het niet aan jou is om te oordelen of iemand deugt of niet! Je hebt helemaal gelijk! Prachtig gebaar en dat zal de vrouw vast wat meer warmte in haar hart gegeven hebbeb!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vorige week op vakantie in Griekenland zat er jonge vrouw met een klein meisje te bedelen en dat vonden dochter en ik maar verdrietig. We hadden net een tostibrood, kaas en bananen gekocht en die wilden we aan haar geven. Dat wilde ze niet hebben. Ze gaf het tasje met de boodschappen steeds terug en wees op het bakje met geld. Wij zijn toen maar doorgelopen en geld hebben we niet gegeven. Ik had zo'n medelijden met het kleine meisje.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi gebaar van jou! Wanneer ik de straatkrant wil kopen, doe ik dat. Ik denk er niet bij na wat ze met het geld gaan doen, ik ben blij dat ik weer iemand blij heb gemaakt. Ze zitten niet voor de lol iedere dag op straat die kranten proberen te slijten denk ik dan.....

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen