zaterdag 24 september 2016

Gesneden

Vanmorgen bij het maken van de ontbijten op mijn werk schoot ik per ongeluk uit met een schilmesje en kwam hard tegen mijn andere wijsvinger aan. Het begon gelijk flink te bloeden. Dat ding was veel scherper dan ik had verwacht.

Ik heb een paar velletjes keukenrol gepakt en tegen de snee aangedrukt, en ik heb een verzorgende om een pleister gevraagd. Ze vond dat ik de snee eerst aan de verpleegkundige moest laten zien, wie weet moest het gehecht worden.

De ene verpleegkundige vond dat het gehecht moest worden, de andere verpleegkundige vond het genoeg om de vinger goed te verbinden. Ik ben niet van de naalden, en ik heb het advies opgevolgd van de tweede. Tijdens het werken heb ik een handschoen gedragen, als het weer ging bloeden kwam het niet direct op het eten/drinken van de bewoners.
Thuis heb ik het verbandje verschoond en gunde ik mezelf ook de tijd om de snee te bekijken. Het is echt een flinke, over de hele lengte van de vingertop.

Of het echt gehecht moet worden, ik denk het niet. Het doet geen pijn op het moment, en ik moet het goed schoonhouden. De volgende keer pas ik wel veel beter op met messen, dat is een ding wat zeker is.

6 opmerkingen:

  1. Het gaat er niet om hoe lang een snee is maar om hoe diep deze is. Dit bepaald of het gehecht moet worden of niet.
    Wanneer het gehecht moet worden dan moet dit binnen een paar uur gebeuren, daarna wordt het niet meer gedaan ( heeft een reden).
    Overigens is het goed als een wond flink bloed. Alle vuiligheid die door de snee mede de wond in gegaan is komt er dan hopelijk uit en voorkomt een ontsteking.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat goed bloeden is wel gelukt, na twee uur stopte het bloeden. In de middag stootte ik mijn vinger en toen bloedde het weer flink door, gelukkig stopte dat na ongeveer een half uur ☺

      Verwijderen
  2. Voorzichtig ermee. Heb je handcreme bv Atrix in huis? Dan een verbandje eromheen doen flink vastplakken met leukoplast en elke dag verschonen. Tot het vanzelf dicht is. Als je het aan de lucht laat helen krijg je harde randjes en lidtekens. Het geneest mooier als het vochtig blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als de wond wijkt. Dat wil zeggen als de wondranden niet tegen elkaar blijven liggen kan je het beter laten hechten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn moeder heeft ooit ontdekt dat Compeed blarenpleisters heel goed werken bij dit soort wonden. Dan blijft het namelijk mooi vochtig en heelt het sneller en mooier. Misschien heb je er wat aan.

    BeantwoordenVerwijderen