donderdag 22 september 2016

Stoofperen

Iets waar ik gek op ben zijn stoofperen. Vroeger maakte mijn moeder ze altijd voor de kerst. Omdat we met zeven personen thuis waren, moest er heel veel worden geschild en gesneden. Dat vond ik altijd een gezellig klusje. Samen naast mijn moeder de peren schillen.

Nog steeds kijk ik elk jaar verlangend uit naar het moment dat de peren weer in de winkel komen. Maandag zag ik ze al liggen bij de supermarkt. Ik heb 3 kilo gehaald. Zaterdag hebben we een gezamenlijke avondmaaltijd in de kerk, en mijn bijdrage daaraan worden de stoofperen.

Omdat ik morgen twee diensten op het werk heb ingevuld, en zaterdag ook moet werken, maak ik nu al de peren klaar. Het ruikt heerlijk in huis, zelfs dochter staat de peren uit de pannen te kijken en te bedenken of ik nu al saus voor haar kan maken van het vocht.

Morgenavond eten we in ieder geval wat van de peertjes, lekker met gebakken aardappels. Het is nog lang geen kerst, maar we hebben nu al een feestmaal :-D

8 opmerkingen:

  1. Ja kan ze ook prima invriezen of alleen het sap voor de kerst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eh? Hoe maak je ze klaar?
    Het liefst een tip zonder wijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met suiker, kaneelstokjes, en limonadesiroop. Mijn moeder gebruikte altijd cassis, ik gebruik aardbeiensiroop, daar wordt de saus lekker zoet van.

      Verwijderen
    2. Met bessensap is ook erg lekker (en natuurlijk wat suiker en kaneel erbij).

      Verwijderen
    3. Oh heerlijk stoofperen. Ik vind het weer er nu alleen nog niet voor, ook omdat ze zolang moeten opstaan. Maar binnenkort komen ze weer geregeld op tafel, en meestal met gebakken aardappels. Zo vinden wij ze ook het lekkerst. Maar ik doe er verder niks doorheen behalve suiker en kaneelstokjes, door het lange opstaan krijgen ze hun rode kleur.

      groetjes
      Janneke

      Verwijderen
  3. STOOFPEERTJES MET GEBAKKEN AARDAPPELS ?
    DAAR HOREN TOCH VAN DIE LEKKERE BLOEMIGE AARDAPPELS BIJ ?
    HOE DAN OOK : EET SMAKELIJK ;}

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het mooi dat je er een fijne herinnering aan hebt. En heerlijk dat er nu weer peren zijn!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen