dinsdag 11 oktober 2016

De eerste stap

Ik heb al vaker geschreven over mijn angst voor de tandarts. Ik heb al jaren een heel slecht gebit, met name mijn kiezen, die bijna allemaal afgebroken zijn.
Toen mijn dochter eenmaal naar de angst tandarts ging, ben ik bewust elke afspraak mee gegaan. Maar zelf gaan, dat was nog een drempel te ver.

Tot afgelopen zondag, ik voelde een bobbeltje boven mijn tandvlees, en gister zag ik pus in mijn tandvlees. Verdorie.
Ik moest toch een afspraak voor mijn dochter maken, en ik heb me met moeite over mijn angst heen gezet en mezelf ook ingeschreven als patiĆ«nt. Wel op een ander moment dan mijn dochter, ik wil niet dat ze mijn angst mee krijgt en misschien overneemt. 

Volgende week kan ik terecht. Het voelt als een enorme stap. Maar ik heb hem gezet. Ik weet dat er een hoop moet gebeuren aan mijn gebit, al betwijfel ik of ik hem kan houden.

Voor nu hoop ik dat de ontsteking niet verder trekt, ik heb gister tandgel en spoelmiddel met chloorhexidine gehaald. 

7 opmerkingen:

  1. Ik ben ook jaren als de dood geweest voor de tandarts. Ik kreeg van een medeblogger een hele mooie reactie, wat me nog steeds helpt.... De kans dat je de rest van je leven nooit meer naar de tandarts moet is nihil, dus kun je je beter over je angst heen zetten, want zoveel te langer je wacht, zoveel te vaker moet je ook gaan want dan word de schade alleen maar erger. Sinds dit jaar ben ik voor het eerst geweest om gaatjes te laten vullen en volgens jaar weer controle en kijken wat ze dan moeten doen..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad een hele mooie reactie. Hopelijk helpt het jullie allebei!

      Verwijderen
  2. goed van je dat je een afspraak hebt gemaakt.Slim om op een ander moment dan je dochter te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sterkte ermee! Ooit zat ik in dezelfde situatie en het heeft veel strijd gekost maar ik heb het gewonnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel goed van je ! Ik ben ook al jaren niet meer geweest.Maar weet dat ik een afspraak moet maken.
    Sterkte !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed van je. En dat je je bewust bent van jouw invloed op je dochter daarmee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed van je dat je deze stap gezet hebt! Wij zitten nu bij tandarts die zich op haar website angsttandarts noemt. Zij werkt heel prettig. Zelf ben ik niet bang voor de tandarts, maar ervaar het als fijn dat ze op rustige manier verteld wat ze gaat doen en hoe je de mond het beste kunt houden om het minst last van handelingen hebt. Ideaal als door operatie t gevoel in de mond anders werkt waardoor ook pijnloze behandelingen onprettig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen