zaterdag 29 oktober 2016

De eerste tandartsrekening

Vandaag lag de eerste tandartsrekening in de bus. Ik was benieuwd hoe duur het was. Ik had al wel 300 euro op mijn tandarts spaarrekening gezet.
De kosten van het eerste bezoek waren 133 euro. Het duurste waren de foto's, dat had ik ook wel verwacht.

Woensdag heb ik een grondige reinigingsbeurt van mijn gebit bij de tandarts, donderdag de kaakchirurg. Ik zie daar heel erg tegenop, niet alleen de behandeling zelf, maar ook voor wat dat zal gaan kosten.

Voor de 133 euro hoefde ik nu maar 20 euro van de spaarrekening te halen, de rest stond nog op mijn rekening.

7 opmerkingen:

  1. Kaakchirurg wordt volgens mij vergoed door je zorgverzekering voor de overige kosten zou je een voorlopige schatting kunnen vragen zodat je niet overdonderd voelt als je in de behandelstoel ligt, sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai, niet alle behandelingen van de kaakchirurg worden vergoed. In ieder geval niet in de periode dat ik heen ben gegaan. Maar dit zou je kunnen navragen bij je zorgverzekeraar. Als jij aangeeft wat je verwacht dat er gaat gebeuren, kunnen zij je een indicatie geven over de prijs.

    Enne...duidelijk aangeven dat je angstig bent en je kunt een stopteken afspreken (vb je hand opsteken) zodat jij kunt aangeven wanneer het je teveel wordt en je even pauze wilt.

    Als er bijvoorbeeld een kies getrokken wordt, neem dan een koude pakking mee. Door deze afwisselend in periodes van 5 minuten op je wang te leggen en er weer af te halen, kan het helpen om de zwelling te verminderen.

    Mocht de rekening tegenvallen, dan kun je deze ook in termijnen betalen.

    Zoals je ziet ik heb ervaring met het traject wat jij nu gaat doen en ook al was het niet leuk, ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ben er alleen maar mooier op geworden ;-)

    Sterkte en groetjes, Astrid C.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pcies kaakchirurg wordt muv eigen risico vergoedt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een tip: bewaar ze voor de belastingaangifte dit jaar. Dat deel wat niet vergoed wordt door de zorgverzekering kun je, ook als je geen aanvullende tandartsverzekering hebt, deels terug krijgen van de belastingdienst ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is dat nog zo, ik dacht dat de belastingdienst nog nauwelijks medische kosten vergoed?

      Verwijderen
    2. Er zijn inderdaad medische kosten die niet aftrekbaar meer zijn (bv een bril). En het drempelbedrag is hoger geworden.

      Maar als je inkomen vrij laag is en je hebt nogal veel zorgkosten gemaakt die op een andere manier niet vergoed worden, dan heb je kans dat je een aantal medische kosten, waaronder de tandarts, nog wel kunt aftrekken.

      Ik zou zeggen, altijd rekeningen bewaren en altijd proberen of je voor aftrek in aanmerking komt.

      N.

      Verwijderen