vrijdag 21 oktober 2016

Het boodschappen budget

Toen ik van mijn schulden af was, heb ik mijn boodschappen budget verdubbeld : van 150 euro naar 300 euro per maand. Dat voelde als een enorme luxe, veel vaker nam ik fruit en verse groenten mee, en dat beviel prima.

Toen ik bedacht dat ik een nieuw spaardoel ging maken, twijfelde ik over het budget. Moet ik dat weer verlagen? Of juist niet.
Ik heb bedacht dat ik nog steeds 300 euro elke maand ga opnemen. Daarvan gaat 50 euro in een aparte spaarpot voor uitjes, zoals het budget voor bijvoorbeeld slagharen. 50 euro hou ik apart voor nood. En dan de 200 euro is voor de rest van de maand, ongeveer 50 euro per week. Dat moet meer dan genoeg zijn.

Toch kwam ik erachter dat ik voor deze week al door mijn budget heen ben. Oeps. Toen ik ging bedenken waar ik geld aan uit heb gegeven, snapte ik het wel. Ik had een cadeaukaart voor de verjaardag van mijn zusje gehaald van 10 euro. Ook had de tandarts een elektrische tandenborstel aangeraden, die ik meteen ben gaan halen (hij was in de aanbieding). Die tandenborstel heb ik gepind, en is niet van mijn budget afgegaan. Maar de dag daarna zijn we aparte opzetstukjes gaan halen zodat dochter ook van de tandenborstel gebruik kan maken. En dat heb ik wel van het budget afgehaald (15 euro).

Al met al heb ik het voor mijn gevoel niet slecht gedaan. De voorraad is nog groot genoeg voor het weekend, ik hoef geen boodschappen meer te doen. Ik vind het prima :-)

7 opmerkingen:

  1. Is de 50 voor alleen levensmiddelen en droisterijartikelen?
    Of is het de bedoeling van de 50 ook al het andere zoals cadeautjes, kleding, etc van de doen?

    Sinds kort ben ik vrijwilliger bij een stichting die mensen met financiele problemen helpt en daar wordt als norm 50 voor eerste persoon en 15 voor partner en kinderen extra gerekend. En daar moeten ze echt alles van betalen als ze bv onder bewind staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die 50 euro is ook voor cadeautjes. Kleding hebben we nu nog genoeg, en anders is daar nog het potje kinderbijslag voor :-)

      Verwijderen
  2. Volgens mij pak je het goed aan. Wat ik interessant vind is waar je voor spaart...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het begin van het jaar spaarde ik voor een buffer, om iets achter de hand te hebben. Nu spaar ik om de tandartskosten te kunnen betalen, zonder mijn buffer meteen om zeep te helpen.

      Verwijderen
  3. Je kan ook opzet tanden borstels halen bij de action

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Die heb ik ook en ze zijn fijn. Ik heb er ook uit China. Nog goedkoper, maar twee/drie weken wachten en soms zitten ze erg stroef op de houder (ik trek het borsteltje er na elke poetsbeurt af om schoon te maken).

      Verwijderen
  4. Dat klinkt als een heel verstandige indeling voor je geld!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen