vrijdag 11 november 2016

Cadeautjes

Toen dochter nog klein was en het geheim van sinterklaas nog niet kende, zag ze allemaal mooie spullen op tv voorbij komen die ze allemaal aan sinterklaas wou vragen. In die tijd was mijn financiële situatie slecht, ik had niet eens genoeg geld om kleren te kopen voor haar. Laat staan alle dure dingen van televisie.
Om dochters verwachtingen een beetje te temperen heb ik haar verteld dat sinterklaas niet alleen maar grote cadeaus kan geven, dan zouden niet alle kinderen iets kunnen krijgen (hoezo ouders liegen nooit tegen hun kinderen). Dochter vond dat zielig voor andere kinderen, en liet het aan sinterklaas over wat hij haar zou geven.

Toen ze eenmaal het geheim wel kende, en besefte dat ik degene was die voor een cadeaus zorgde, bedacht ze zich ook dat ze nu geen rekening hoefde te houden met andere kinderen. We hebben toen de afspraak gemaakt dat ze maximaal één groot cadeau mag vragen voor niet meer dan 30 euro. Meestal blijft het er wel onder.

Dit jaar heb ik dochter al vantevoren uitgelegd dat ze niet heel veel cadeautjes kan krijgen, de tandartskosten en haar bril moeten ook betaald worden. Dochter reageerde vol begrip, ze snapte het prima. 
Tussendoor heb ik al wat kleine dingen gehaald, en wat van het boodschappenbudget overbleef heb ik apart gelegd. Ook krijgt dochter wat zelfgemaakte poppenkleding, en nieuwe handschoenen. Ze moet alleen nog beslissen welke barbie ze wil. En het slagharen weekend is al een heel groot cadeau op zich :-D

4 opmerkingen:

  1. Wij deden altijd iets lekkers, letter en pepernoten, iets om te dragen, handschoenen, pyjama of een mooi shirt, één spel voor het hele gezin, en een kadootje. En een gedicht en surprise natuurlijk, eerst een sinterklaasfilm kijken, en lekker chocomelk drinken uit de sinterklaasmokken. Weet je, het gaat om de sfeer, niet om wat ze krijgen(al lijkt dat er bij sommigen wel op)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartstikke leuk, zoals je het doet!
    Op deze manier is Sinterklaas toch helemaal geweldig!

    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond vroeger altijd meer kleine cadeautjes ook leuker dan 1 grote. Meer om uit te pakken, meer verrassingen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. toen ik klein was verzamelde mijn moeder het hele jaar door allerlei kleine kadootjes, er was niet veel geld ,maar op de een of andere manier kregen we een grote jute zak met kadootjes.
    toen ik ouder werd kreeg ik pas door dat het voornamelijk 2e hands dingen waren, maar voor ons kinderen was het uitpakken van al die kadootjes het leukste van het hele sinterklaasfeest. een leukere herinnering van je jeugd kun je niet hebben, dus ik deed met mijn dochter hetzelfde en ook zij kijkt met veel plezier terug op sinterklaas. zo zie je maar ook met weinig geld kun je leuke herinneringen creeeren.

    BeantwoordenVerwijderen