maandag 7 november 2016

Het slakken mysterie

Al sinds ik in dit huis woon (en waarschijnlijk al heel veel langer) vinden de dieren buiten het hier binnen prima. Mieren, pissebedden, oorwurmen,  lieveheersbeestjes, slakken. Na de renovatie van vorig jaar was mijn hoop dat de beesten iets minder makkelijk binnen kwamen.

Voor de mieren maakte het weinig verschil, ze waren moeilijk te overtuigen dat dit mijn huis is. Gelukkig deden de lokdoosjes hun werk goed. Van de pissebedden heb ik minder last gekregen, ze lopen niet meer in optocht door mijn gang, en ook de oorwurmen heb ik niet meer gezien.

Maar die slakken. Ze bleven binnen komen, ondanks dat ik langs de deuren en ramen zout heb gestrooid. Het was echt een groot raadsel voor me hoe ze steeds binnen kwamen.
Tot vanavond. Ik zag op de plint een dikke naaktslak kruipen. Toen ik van dichtbij wat beter keek, zag ik dat hij naar binnen aan het kruipen was. Net boven de plint en de afwerking van de buitendeur zit een spleetje. Dat spleetje was mij nog nooit opgevallen, maar de slakken duidelijk wel. Ik heb in een glas veel zout gedaan en met wat water een drabje gemaakt en dat in de spleet gestopt, en er even een stuk karton in gestopt. Morgen ga ik vulmiddel halen om het te dichten, maar hopelijk helpt dit om de slakken vannacht even buiten te houden.

5 opmerkingen:

  1. Er is ook nog een kans dat je huis dan ook nog erg vochtig is, dat trekt ook beestjes aan. Wellicht kunnen ze eens meten bij je? Als het zo is, een vochtig huis is slecht voor je gezondheid maar wellicht valt het mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je het zelf maakt, maar het is eigenlijk de taak van de woningverhuurder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is sneller en makkelijker dat ik het zelf even dicht maak :-)

      Verwijderen
  3. Fijn dat je nu de plek hebt gevonden waar ze binnen komen zeg! Best vies van dat gespuis in huis.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mij wandelen ook vaak slakken naar binnen. Wat ze er te zoeken hebben? Geen idee!
    Hier een luchtvochtigheid tussen 50 en 60%.

    BeantwoordenVerwijderen